سازمان بورس در کیش شعبه می‌زند؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بحث تامین منابع مالی در مناطق آزاد موضوع بسیار مهمی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.

به گزارش صدای بورس،مجید عشقی، در حاشیه دهمین نمایشگاه کیش اینوکس و در نشست تخصصی با مدیران و فعالان اقتصادی با موضوع تامین مالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه گفت: بنگاه های اقتصادی با ظرفیت های بازار سرمایه آشنایی ندارند و از ظرفیت بازار استفاده نمی کنند که این موجب بزرگ نشدن بازار سرمایه شده است.

وی با تاکید براینکه طیف وسیعی از شرکت های بزرگ وارد بازار سرمایه شدند، افزود: ولی شرکت های کوچک و متوسط که مالکیت آنها خصوصی است ، هنوز نتوانسته اند وارد بازار سرمایه شوند.

وی ادامه داد: از اسفندماه سال گذشته و همزمان با شروع سفرهای استانی سازمان بورس و ارکان آن، شرکت های متوسط بسیاری علاقمند به حضور در بازار سرمایه هستند اما هیچکدام با ابزارهای مالی بازار سرمایه آشنایی ندارند.‌

عشقی اظهارداشت: برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس سبب شده حداقل حدود ۱۰ تا ۲۰ شرکت در فرابورس درخواست تامین مالی دهند.

رئیس سازمان بورس به تاسیس بورس بین الملل اشاره کرد و افزود:مجوز تاسیس بورس بین الملل در دستور کار داریم که امیدواریم تا پایان سال به نتایج خوبی برای پذیره نویسی برسیم.

عشقی در رابطه با منصوب کردن مسئول در استان ها گفت: تجربه به ما نشان داده زمانی که مسئولی را از یک استان مشخص می کنیم شاید نتواند ارتباط موثر و درخوری با ارکان بازار سرمایه برقرار کند. اما به دلیل اهمیت این موضوع سعی در اجرای هرچه بهتر آن خواهیم داشت. بحث تامین منابع مالی در مناطق آزاد موضوع بسیار مهمی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ماموریت جدی و پیش رو شعب سازمان، شرکت های بورس و همچنین نهادهای مالی که هم اکنون در بازار هستند تامین مالی است. به خصوص در کیش سازمان بورس شخصا در خصوص تامین مالی پیگر و پویا عمل خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره بر پروژه های انجام شده ادامه داد: در حال حاضر در منطقه آزاد کیش برای تامین مالی تعدادی پروژه اخیرا مجوزهایی صادر شد که آنها توسط یکی از گزینه های تجاری منطقه آزاد کیش تامین مالی شدند. از این دست تامین های مالی به صورت موردی انجام دادیم و اگر هر منطقه آزاد با انتخاب پروژه شاخصی که سودآوری بالایی داشته باشد و در سازمان بورس بتوانیم تامین مالی آن را انجام دهیم را معرفی کند آن را اولویت جدی برای بررسی قرار می دهیم.

عشقی اظهارداشت: بورس مناطق در گذشته به دلیل عدم دسترسی سرمایه‌گذاران ایجاد شد، در حال حاضر با توجه به الکترونیکی شدن معاملات این کارکرد چندان مورد نظر نیست ، یکی از کارکردهای مورد نیاز تامین مالی و پذیرش شرکت ها و انتشار انواع اوراق است.

وی در ادامه گفت:برای دامنه نوسان قرار بود به صورت فصلی بازبینی داشته باشیم و اینکه دامنه نوسان را افزایش دهیم یا نه، را بررسی می‌کنیم.

عشقی ادامه داد:همچنین قرار بود، این پیشنهاد از بورس و فرابورس منتقل شود که در چند ماه گذشته بررسی‌هایی انجام شده و مقرر شد، متناسب با شرایط بازار و طبقه‌بندی‌های بازار ها، به اصلاح طبقه‌بندی بازارها ( بر اساس دستورالعمل پذیرش جدیدی که بورس و فرابورس داده‌اند) بپردازیم که در هیئت مدیره هم تصویب شده است در مرحله امضا است.

رییس سازمان بورس تصریح کرد:در همین راستا دستورالعمل بورس و فرابورس و تابلوها تغییراتی داشته‌اند که امیدواریم تا سه هفته آینده نهایی شوند. اصلاحاتی هم در ترکیب هیئت پذیرش و ضوابط پذیرش داشته‌ایم. براساس این دستور العمل، بورس و فرابورس پیشنهاد می‌دهند که هر بازاری از لحاظ دامنه چه تفاوتی با بازار دیگر داشته باشد و چه تغییری کند.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که لزوما تغییر دائمی ساختارهای بازار از جمله دامنه نوسان شاید به نفع بازار نباشد. از طرفی با توجه به شوک‌هایی که در بازار ایجاد می‌شود سعی می‌کنیم تا جایی که می‌شود به زیرساخت‌های بازار دست نزنیم تا بازار شرایط عادی خودش را داشته باشد.

عشقی افزود: در صورتیکه بورس و فرابورس پیشنهاد بدهند براساس طبقه بندی جدیدی که صورت می‌گیرد سازمان هم تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

عشقی به نرخ خوراک اشاره کرد و گفت: پیگیر کاهش نرخ خوراک بودیم، همچنان پیگیر ارائه صورتحساب پتروشیمی ها برای شفافیت بیشتر، هستیم و طبق آخرین پیگیری‌های سازمان اصلاح نحوه قیمت‌گذاری و برگشت به فرمول گذشته، اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: نرخ خوراک، براساس محاسبات وزرات نفت است، فرمول خوراک در شهریور ماه جاری هم باتوجه به مؤلفه‌های مختلف در دستورالعمل فرمول مصوب سال ۹۵ بوده است. سازمان پیگیری‌های لازم برای ارایه صورتحساب ماه های گذشته و مهر ماه را انجام خواهد داد ، تا شرکت ها با شرایط مناسبی اطلاعات مالی خود را در سامانه کدال شفاف سازی کنند.

عبدالملکی:جذب سرمایه در مناطق آزاد از طریق بورس

حجت الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز در پنل تامین مالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه با بیان اینکه مناطق آزاد یکی از بسترهای مهم برای جذب سرمایه به شمار می‌روند، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که مناطق آزاد بهشت سرمایه‌گذاری در کشور محسوب شده و برای اینکه این مسئله ملموس‌تر شود بسته‌های سرمایه‌گذاری را در این مناطق تعریف کرده‌ایم که در حال حاضر ۸۵۰ بسته در مناطق آزاد تعریف شده و تا پایان امسال به ۱۰۰۰ بسته خواهد رسید.

وی اظهار کرد: تاسیس بورس بین‌الملل یکی از برنامه‌های مهم مناطق آزاد و سازمان بورس و اوراق بهادار است که با ساز و کارهای شورای عالی بورس و سازمان بورس اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. به گونه‌ای که در حال حاضر مجوز اصولی آن صادر و هم اکنون ترکیب سهام داری آن مشخص شده است.

وی افزود: بازار سرمایه ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب سرمایه دارد و با وجود اینکه ابزارهای مالی در بازار سرمایه توسعه یافته، مناطق آزاد در زمینه جذب سرمایه از بورس ضعیف عمل کردند و به کمک بازار سرمایه نیاز دارند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های مشترک مناطق آزاد و سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده از ابزارهای متنوع بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌های مناطق آزاد است که ساز و کارهای مربوط به آن در دبیرخانه شورا در دست پیگیری است. البته به زودی میز تامین مالی در مناطق آزاد و دبیرخانه شورا به صورت متمرکز راه اندازی خواهد شد.

عبدالملکی با بیان اینکه هر یک از مناطق تامین مالی پروژه‌های خود را از طریق بازار سرمایه پیگیری خواهند کرد، گفت: از این به بعد این ماموریت جدی را برای هر یک از مناطق آزاد تعریف می‌کنیم تا در وهله نخست و برای باز کردن مسیر تامین مالی پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه، یک پروژه شاخص را به صورت خاص پیگیری کنند تا تامین مالی آن از طریق بازار سرمایه انجام شود و دیگر پروژه‌ها نیز بتوانند از این مسیر استفاده کنند. اما نیاز داریم که سازمان بورس کمک فنی و مشاوره‌ای بیشتری به مناطق آزاد در این زمینه بدهد.

عیوضلو :تامین مالی ۲۰ شرکت از بازار سرمایه

رضا عیوضلو، عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در نشست تخصصی تامین مالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه با اشاره به اینکه تامین مالی مناطق آزاد از بازار سرمایه به سال ۹۸ بازمی‌گردد، گفت: تاکنون ۱۰ تا ۲۰ شرکت، ۲۷۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کردند. در حال حاضر چابهار نیز برای تامین مالی درخواست داده است. علاوه براین؛ موافقت اصولی منطقه آزاد کیش نیز صادر شده و در دست اجراست.

وی افزود: مناطق آزاد با استفاده از عرضه سهام شرکت‌هایشان در بورس و فرابورس می‌توانند از ظرفیت بازار سرمایه بهره گیرند.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس با تاکید براینکه سال ۱۳۹۹، ۱۶ شرکت،سال ۱۴۰۰ ، ۲۶ شرکت و سال ۱۴۰۱، ۶۳ شرکت از طریق اوراق های بلند مدت تامین مالی انجام دادند، اضافه کرد: امید می‌رود تعداد شرکت‌هایی که از ظرفیت این بازار بهره می‌گیرند روز به روز ارتقا یابد.

عیوضلو بیان کرد:در سال ۱۴۰۱ تعداد اوراق منتشره سی درصد بوده است که در مقایسه با سال ۹۵ تقریبا ۲ برابر شده است که این عدد در بانک‌ها بسیار کمتر بوده است.

وی، میزان اوراق بلندمدت در بازار سرمایه را بالغ بر ۶۶۰ همت ذکر کرد و گفت:از این طریق ۲۳۲ تامین مالی انجام شده است. این درحالی است که در سال۱۳۹۶ مجموع اوراق ۶۶ همت بود که از این میزان ۱۰ همت متعلق به بخش خصوصی بوده است.

عیوضلو با بیان‌اینکه مجموع اوراق در سال ۱۴۰۱ دو برابر افزایش یافته است، اضافه کرد: این امر نشان دهنده افزایش نقش بازار سرمایه است.

کد خبر 482363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =