۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
ارزش معاملات صندوق‌های REIT

صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REIT) صندوقی است که به طور مستقیم از طریق ملک یا خرید وام‌های مسکن، در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش صدای بورس، فدراسیون بورس‌های جهان در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی روند معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در جهان (بر پایه تقسیم‌بندی به سه حوزه جغرافیایی) پرداخته است. بر اساس این گزارش، ارزش معاملات این صندوق‌ها در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ به ۹۸.۸۸ میلیارد دلار رسید که ۱۳.۳ درصد نسبت به نیمه دوم سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. این رشد مربوط به همه نقاط جهان نبوده است، به طوری که ارزش معاملات این صندوق‌ها در منطقه EMEA (اروپا، خاورمیانه، آفریقا) به میزان ۱۶۸.۶ درصد رشد داشته در حالی که در دو منطقه Americas (آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی) و APAC (آسیا و اقیانوسیه) ارزش معاملات این صندوق‌ها به ترتیب شاهد افت ۸.۵ درصدی و ۵.۶ درصدی بوده است.

از نظر منطقه‌ای، ۶۰ درصد کل معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مربوط به بازارهای منطقه APAC است. همچنین سهم بازارهای EMEA معادل ۲۷ درصد و سهم منطقه Americas هم ۱۳ درصد است.

در مقایسه با نیمه نخست سال ۲۰۲۲، ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات ۱۴.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. این کاهش ناشی از افت ارزش معاملات در دو منطقه Americas و APAC به ترتیب به میزان ۴۰.۹ درصد و ۲۳.۱ درصد بوده است. این در حالی است که ارزش معاملات این صندوق‌ها در منطقه EMEA با رشدی ۵۲.۸ درصدی روبه‌رو بوده است.

در بررسی‌های فصلی روشن شد که در سه‌ماه دوم ۲۰۲۳ ارزش معاملات این صندوق‌ها با ۲۴.۲ درصد افت به ۴۲.۶۴ میلیارد دلار رسیده که علت آن کاهش ارزش معاملات در همه مناطق بوده است. افت ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در منطقه Americas معادل ۲۸.۲ درصد، در منطقه APAC معادل ۶.۴ درصد و در منطقه EMEA هم معادل ۵۲.۱ درصد بوده است.

در مقایسه با سه ماه دوم سال ۲۰۲۲ نیز افت مشابهی به میزان ۲۲.۱ درصد ثبت شده که ناشی از کاهش ۴۵.۶ درصدی در منطقه Americas، ۲۰.۲ درصد در منطقه APAC و ۴.۲ درصدی در منطقه EMEA بوده است.

در نمودار، ارزش کل معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در سه منطقه اصلی جهان از آوریل ۲۰۲۱ تا آگوست ۲۰۲۳ نمایش داده شده است. ارقام به میلیارد دلار است.

ارزش معاملات صندوق‌های REIT

کد خبر 482003

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =