سبقت غیراوپکی‌ها در تولید نفت

موسسه سولوشن، در آخرین گزارش خود چشم‌انداز بازار نفت در ماه‌های پیش‌رو را ترسیم کرده است. همچنین این موسسه از تغییر استراتژی اوپک خبر داده و اشاره کرده است که اعضای اوپک به دلیل افزایش نرخ کرک‌اسپردهای فرآورده‌های نفتی،‌ در صادرات، نفت جای خود را به گاز و بنزین می‌دهد.

به گزارش «صدای بورس» به نقل از سولوشون: از مهمترین عوامل تحریک نفت از سمت عرضه، می‌توان به ‌ثبات تولید ثبات تولید در عربستان و رسیه و رشد تولید در کشورهای غیراوپک اشاره کرد. تولید قزاقستان و نیجریه در ماه سپتامبر ۰.۵ درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافت و علاوه بر پیش‌بینی عرضه سالانه به میزان ۵.۱ میلیون بشکه در روز در طی سال از سوی آژانس بین‌المللی انرژی،‌ برآورد این آژانس از تداوم رشد به میزان یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ عمدتا از محل غیراوپک دارد. ایران در ماه‌های اخیر پس از آمریکا یکی از بالاترین نرخ رشدهای عرضه در ۲۰۲۳ را دارد.

سبقت غیراوپکی‌ها در تولید نفت

مهمترین سیگنال کاهشی از سمت تقاضای بازار، کاهش مصرف بنزین آمریکاست که به کمترین میزان در دو دهه اخیر رسیده است. اما افزایش مصرف چین، هند و برزیل مصرف سالانه را حدود ۳.۲ میلیون بشکه و بالاتر از سال گذشته حفظ کرده است. مهمترین علت افزایش تقاضای بازار، افزایش سفرهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

حرکت از صادرات نفت خام به فرآورده

اوپک پلاس نسبت به سال گذشته نفت کمتری نسبت به چند سال گذشته صادر می‌کند اما رشد کرک‌اسپردهای فرآورده‌های نفتی و به خصوص بنزین و گازوئیل، طی سال‌های اخیر استراتژی، استراتژی شرکت‌ها را به سمت تولید تبدیل نفت خام به فرآورده‌های آن به خصوص بنزین و گازوئیل کرده است. فرآورده‌های سبک و میانی اوپک پلاس در سال جاری نسبت به ۷ سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.
با به مدار آمدن پالایشگاه‌های جدید در کویت، عمان، عربستان سعودی و در آینده نیجریه، صادرات فرآورده‌های سبک و میانی از کشورهای اوپک پلاس در سال ۲۰۲۴ به مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

سبقت غیراوپکی‌ها در تولید نفت

ونزوئلا و احتمال بازگشت موقت


در حالی که اخیرا تحریم فروش نفت ونزوئلا از سوی آمریکا به مدت ۶ ماه تا آوریل ۲۰۲۴ تعلیق شده اما به دلیل مشکلات فنی و زیرساختی در بخش بالادست، انتظار افزایش تولید طی ۶ ماه، آینده چندان قابل تصور نیست.


تا پیش از آغاز تحریم‌های گسترده علیه ونزوئلا در سال ۲۰۱۹، ۵۰۰ هزار بشکه در رو، نفت ونزوئلا به ایالات متحده صادر می‌شد. در دوره تحریم با بازارهای آسیایی، به خصوص چین جایگزین شد برآوردها حاکی از آن است که با لغو موقت تحریم‌های ونزوئلا عمده صادرات این کشور به بازارهای اطراف از جمله آمریکا و پس از آن اروپا روانه شود. در چنین شرایطی انتظار می‌رود که با کاهش رقابت در بازار، چین امکان افزایش موقت صادرات نفت ایران به این بازار فراهم شود.

سبقت غیراوپکی‌ها در تولید نفت


نوسان شدید قیمت نفت و نگاهی به پیش‌ رو

همزمان با تنش‌های نظامی اخیر در خاورمیانه و رشد مداوم قیمت طلا از ابتدای ماه اکتبر (به عنوان مهمترین بازار کالایی موثر بر نفت) قیمت برنت طی نوسان قابل توجه ابتدا ۱۰درصد کاهش و سپس با ریسک گسترش تنش‌ها به کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده تا ۱۰ درصد افزایش را تجربه کرد هر چند آثار این تنش‌ها هنوز جریان نفت در بازارهای بین المللی را تحت تأثیر قرار نداده اما قیمت برنت را در سطوح بالای ۹۰ دلار حفظ کرده است.


ریسک‌های ژئوپلوتیک برآوردهای موسسات بین‌المللی از قیمت نفت در سال جاری را افزایش داده و این موسسات برای از قیمت برنت در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط از ۸۴ دلار، حداقل ۸۰ دلار و حداکثر ۹۰ دلار است.

سبقت غیراوپکی‌ها در تولید نفت

کد خبر 481486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =