گرفتاری بورس در باتلاق رکود

بازار هفته گذشته نیز مانند هفته قبل تحت تاثیر تحولات غزه قرار داشت و رکود حرف اول را در بازار می زد...

به گزارش صدای بورس، بازار هفته گذشته نیز مانند هفته قبل تحت تاثیر تحولات غزه قرار داشت و رکود حرف اول را در بازار می زد. شاخص کل در انتهای هفته نسبت به انتهای هفته قبل رشد خفیف ۳۰۰۰ واحدی را تجربه کرد این در حالی است که شاخص کل هم وزن با افت بیش از ۱۰۰۰۰ واحدی به کار خود پایان داد.

در حالی که ارزش معاملات خرد بازار در متوسط روزهای هفته قبل ۴.۳ همت بود این هفته به ۴.۱ همت رسید. خروج پول اشخاص حقیقی در هفته گذشته با کاهش ۵۰۰ میلیاردی به حدود ۲.۱ همت رسید که بیانگر تداوم فضای ترس و نا امیدی در بین سهامداران حقیقی است.
به نظر می‌رسد این روزها بازار بیشتر از اینکه به دلیل عدم ارزندگی با رکود مواجه شده باشد به دلیل بی اعتمادی به ارکان بازار و سیاست گذاران اقتصادی کشور رنج می‌برد. در چند سال اخیر بارها شاهد خلف وعده و شوک‌های سیاست‌گذاری مسئولان مربوطه بوده‌ایم که همین موضوع سبب فرار سرمایه‌ها از بازار شده است. در چند روز گذشته مجددا بحث تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بازار مطرح شد که احتمالا مانند سنوات قبل منجر به تغییر روند کوتاه مدت بازار می‌شود ولی انتظار روندسازی بلند مدت را ایجاد نمی‌کند. بانک مرکزی همچنان به سیاست انقباضی خود ادامه می‌دهد و این هفته هم حدود ۲۶ درصد از تقاضاهای بانک‌ها را بی پاسخ گذشته است که همین امر منجر به رشد نرخ‌های پیشنهادی بانک‌ها به سپرده گذاران می‌شود و جذابیت بازار سپرده بانکی به بازارهای رقیبی همچون بازار سهام می‌شود. این هفته شرکت‌ها اقدام به انتشار گزارش‌های هفتگی خود کردند که شاهد گزارشات جالبی بودیم. بانک ملت در ۶ ماهه نخست سال به ازای هر سهم ۵۲ تومان سود شناسایی کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین بانک سامان نیز با تحقق سود ۷۵ تومانی رشد ۲۷ درصدی را نسبت به سال قبل داشته است. به نظر می‌رسد با انتشار گزارش‌های دیگر نمادهای صنعت بانکی شاهد تداوم گزارش‌های جذاب دیگری در این گروه باشیم. در گروه پالایشی هم پالایشگاه تهران گزارش جذابی را روانه بازار کرد و به ازای هر سهم ۴۵ تومان در ۶ ماهه سود شناسایی کرد در حالی که در سه ماهه ابتدایی سال به ازای هر سهم ۱۴ تومان شناسایی کرده بود. در گروه سیمانی نماد «سکرما» که سال مالی منتهی به ۳۰ آذر دارد در ۹ ماهه به ازای هر سهم ۴۲۰ تومان سود ساخته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰۸ درصدی داشته است. با تداوم گزارش‌های فصل انتظار داریم که نسبت (p/e) گذشته نگر بورس در روزهای آتی به کمتر از ۷.۴ واحد برسد که نسبت به میانگین ده ساله ۹.۵ واحدی عدد جذاب و بیانگر ارزندگی بازار محسوب می‌شود. لازم به ذکر است با توجه به فضای تورمی کشور p/e آینده نگر بازار ارقام پایین‌تری را نشان می‌دهد. در حوزه بازار غیر رسمی ارز، دلار بعد از رشد شتابان در هفته قبل‌تر و رسیدن به محدوده ۵۳ هزار تومان مجددا راه رفته را برگشت و به کمتر از ۵۱ هزار تومان رسید. در گروه خودرو بعد از نامه ایران خودرو مبنی بر حذف مصوبات شورای رقابت شاهد افزایش نرخ‌های جذابی در محصولات این شرکت بودیم که انتظار می‌رود به مرور اثر آن در صورت‌های مالی ایران خودرو نمایان شود هرچند که برای فرار از مشمولیت ماده ۱۴۱ راهی جز افزایش سرمایه برای این شرکت زیان‌ساز پیش‌بینی نمی‌شود. در گروه غذایی نمادهای مجموعه خودکفایی یک به یک افزایش نرخ را افشا می‌کنند. در این گروه شفاف‌سازی‌ها حکایت از افزایش نرخ شکر خریداری شده به ۲۷.۵۰۰ تومان در کیلو و نرخ آرد به ۱۷.۵۰۰ تومان دارد. گروه تایرسازی این روزها از افزایش نرخ‌های جذابی رو نمایی کردند که می‌تواند بخشی از زیان سهامداران این شرکت‌ها را در سال‌های قبل پوشش دهد.

تاثیر تحولات منطقه‌ای بر بازارهای جهانی
در بازارهای جهانی بعد از تحولات غزه قیمت کالاها از جمله نفت و طلا روند رو به رشدی به خود گرفتند. نفت خام رشد بیش از ۵.۵ درصدی را در یک هفته گذشته به خود دید و به محدوده ۹۰ دلاری رسید، کاهش ۴.۴ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک آمریکا نیز در این رشد بی‌تاثیر نبوده است. قیمت جهانی طلا هم در مدت مشابه رشد بیش از ۴.۵ درصدی را تجربه کرد و به محدوده ۱۹۵۰ دلاری رسید. داده‌های قوی خرده فروشی و تولیدات صنعتی آمریکا در هفته جاری تداوم سیاست‌های پولی انقباضی فدرال رزرو را در ماه جاری تقویت می‌کند. مس هفته با ثباتی را پشت سر گذاشت و در محدوده ۷۸۵۰ دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت روی جهانی نیز در محدوده ۲۵۰۰ واحدی در نوسان است.

شروع با منفی شدن ۵۵۰ نماد
اولین روز هفته با توجه به ریسک‌های سیاسی اکثریت بازار با فشار فروش همراه شدند. ارزش معاملات خرد نیز در مقادیر حداقلی خود قرار گرفت و رقم ۳۶۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. افزایش درگیری‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی سبب واکنش قیمت جهانی طلا و نفت و رشد آنها شد. شاخص کل با کاهش ۰.۹۱ درصد به مرز ۲ میلیون واحد رسید و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار را داشتیم.
بیش از ۵۵۰ نماد منفی و حدود ۲.۵ همت ارزش صف فروش‌ها بود. نمادهای شاخص ساز فارس و شستا با حمایت کاهش شدیدی نداشتند. تک سهم‌ها و صندوق‌های طلا و سکه با تقاضای نسبی همراه بودند.
در دومین روز هفته با شاهد حمایت‌هایی ازبازار برای حفظ سطح ۲ میلیون واحد و همینطور رفع الزام بازارگردان‌ها به فروش و رنج‌های مثبت در برخی نمادها بودیم. با توجه به ریسک‌های سیاسی و نگرانی‌ها از دخالت ایران در جنگ میان رژیم صهیونیستی و فلسطین بازار با وجود حمایت‌های صورت گرفته همچنان پرعرضه بود و شاهد خروج ۴۵۰ میلیارد تومان پول از سمت حقیقی‌ها بودیم. در اواخر بازار با رنج‌های مثبت در نمادهای تاثیر گذار سبب شد که شاخص با افزایش اندک در همان محدوده ۲ میلیون واحد قرار بگیرد. ارزش معاملات خرد نیز در همان محدوده ۳۰۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. نبود نقدینگی در بازار سبب شده که شرکت‌هایی با گزارش ۶ ماهه بالاتر از انتظار نیز با تحرک کمی همراه شوند.
در سومین روز هفته پس از مدت‌ها شاهد تقاضا در بازار بودیم و شاهد برتری خریداران به فروشندگان بودیم. خبرهای مثبت از قبیل احتمال حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو و تزریق هزار میلیاردی صندوق توسعه به بازار سرمایه سبب جو مثبت در بازار شد. از سوی دیگر الزام بازارگردان‌ها به تعهد فروش نیز مانند روز گذشته رفع شد. در بازار روز دوشنبه تقاضا بر تک نمادهایی بود که انتظار انتشار گزارش‌های ۶ ماهه خوب دارند. نگرانی‌ها از حمله زمینی رژیم صهیونیستی و آتش بس چند ساعته در غزه سبب شد که ریسک گسترش جنگ در منطقه کمرنگ شود. با بهبود معاملات شاهد ورود نقدینگی حدود ۱۳۰ میلیارد از سوی حقیقی‌ها به بازار بودیم. شاخص کل در نهایت با حفظ حمایت ۲ میلیون واحد با رشد ۰.۸۱ درصدی در سطح ۲ میلیون و ۱۸ هزار واحد به پایان رسید.
در روز سه شنبه در ادامه روز گذشته بازار با جو مثبت شروع شد اما به تدریج با افزایش عرضه‌ها متعادل و رو به منفی بسته شد. از دلایل افزایش عرضه‌ها در بازار می‌توان به خبر سخنگوی دولت در خصوص حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو اشاره کرد که این اتفاق منوط به نظر مجلس است که این خبر سبب افزایش عرضه در گروه خودرویی شد که به کلیت بازار سرایت کرد. در بازار روز سه شنبه گروه پالایشی و بانکی بدلیل گزارش‌ها خوب ۶ ماهه مورد توجه بازار قرار گرفتند. که در این میان دو نماد «شتران» و «وبملت» با انتشار سودهای ۴۵ و ۵۲ تومانی به ازای هر سهم مورد تقاضا قرار گرفتند. با توجه به معاملات این روز خروج پول حقیقی‌ها حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از بازار را شاهد بودیم. در نهایت شاخص کل نیز با رشد ۰.۶۵ درصدی به سطح ۲ میلیون و ۳۱ هزار واحدی رسید.
در آخرین روز هفته با اتفاق ناراحت کننده بمباران بیمارستان المعمدانی غزه سبب شد که بازار بار دیگر با فشار فروش شروع شود. موضوع جنگ و افزایش ریسک‌های سیاسی سبب جو منفی در بازار شده است. در میانه‌های بازار با حمایت‌های صورت گرفته از منفی بازار کاسته شد. از خبرهای مهم این روز می‌توان به تعیین قیمت ۸ محصول جدید ایران خودرو توسط شورای رقابت اشاره کرد. از نمادهای پرتراکنش این روز می‌توان به «حفرس» و «ثفارس» و «ثشاهد» اشاره کرد. شاخص کل با افت ۰.۳۸ درصدی در سطح ۲ میلیون و ۲۳ هزار واحد قرار گرفت.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۱۴ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 481110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =