رشد ۴۱ درصدی بازار پایه/ ورود به بازار پایه بسته است

در آیین افتتاحیه رسمی بازار توافقی به عنوان هشتمین بازار فرابورس رییس سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس به تشریح عملکرد این بازار پرداختند.

به گزارش صدای بورس،آیین افتتاحیه رسمی بازار توافقی به عنوان هشتمین بازار فرابورس با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل فرابورس ایران برگزاری شد.

محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران عملکرد فرابورس در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲ را تشریح کرد و گفت: ارزش بازار فرابورس در شش ماه نخست سال جاری ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار سهام بوده که رشد ۴۱ درصدی را تجربه کرده است.

وی گفت: معاملات اوراق در فرابورس طی این مدت ۷۰ درصد رشد کرده و معاملات سهام نیز ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته مدیر عامل فرابورس ایران، میزان سهام آزاد شناور در فرابورس نیز افزایش یافته و میانگین ارزش معاملات به شناوری، بالا رفته است که نشان‌دهنده افزایش شفافیت است.

به گفته شیرازی در سال جاری گشایش نماد ۹ شرکت در فرابورس برای اول بار درج شد. همچنین ۳۶۰۰ میلیارد تومان تامین مالی از طریق عرضه اولیه داشتیم.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه ۱۶ شرکت در بازار اول و دوم پذیرش شده است ، تصریح کرد:تعداد ۱۴ شرکت در فرابورس عرضه شده‌اند.

شیرازی اظهارداشت:سهم از بازار سهام فرابورس در سال گذشته ۳۰ درصد بوده که به ۳۵ درصد رسیده است.

مدیرعامل فرابورس گفت: یکی از ماموریت‌های بازار سرمایه،‌ تامین مالی شرکتها از طریق افزایش شناوری سهام یا عرضه اولیه و انتشار اوراق است.

شیرازی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه تامین مالی جمعی از ابتدای امسال شش موافقت اصولی صادر شده و تامین مالی ۸۰ طرح انجام شده که نشان‌دهنده ۴۲۰ درصد افزایش تامین مالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، افزود: در مجموع در بازارهای فرابورس رشد قابل توجهی رقم خورده که امید است با برنامه‌های در دست اجرا، این روند ادامه‌دار باشد.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران ا تاکید براینکه ۴۲ درصد ارزش معاملات بازار سرمایه آمریکا مربوط به OTC است، افزود: طی جلسه امروز قرار است بازاری با فعالیت غیر بورسی راه‌اندازی شود تا عملیات OTC هم در فرابورس اجرایی شود.

به گفته وی، در فرابورس تنوع کاملی از ابزارها و بازارها برای سرمایه‌گذاران وجود دارد و هر فردی با هر سلیقه و هر میزان سرمایه می‌تواند در فرابورس سرمایه‌گذاری کند.

عشقی: ورود به بازار پایه بسته است

در ادامه مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین افتتاحیه بازار توافقی فرابورس، افتتاح این بازار را اتفاق بسیار مهمی دانست و گفت: روند توسعه فرابورس با شتاب منطقی و مناسبی ادامه دارد.

وی افزود: یکی از ایرادهای جدی بازار پایه این بود که تفاوتی با بازار شرکت‌های پذیرفته شده نداشت و روی تابلو تفاوتی نبود که می‌توانست ریسک‌هایی را برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.

عشقی با اشاره به اینکه ‌عمده شرکت‌های بازار پایه امکان پذیرش در بازارهای بالاتر را ندارند و باید در بازار توافقی درج شوند، گفت: البته همه شرکت‌ها این طور نیستند و شرکت‌هایی که امکان پذیرش در بازار های بالاتر را دارند باید به بازارهای اصلی بروند.

وی ادامه داد:در این بازار قطعا باید سهامداران بیانیه ریسک را امضا کنند و از نظر دامنه نوسان و حجم مبنا شرایطی در نظر گرفته شده است که دامنه باز باشد تا سهامداران حرفه ای بتوانند فعالیت خود را با محدودیت خیلی کمتر انجام دهند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: امیدواریم با راه اندازی این بازار تمام شرکت های جدیدی که به علت لغو پذیرش یا دلایل دیگر وارد بازار نشدند نیز درج نماد شوند.همچنین از شرکت هایی که توانایی ورود به بازار توافقی را دارند برای پذیرش در بازار توافقی دعوت میکنیم.

عشقی تاکید کرد: معاملات سهام در بازار پایه ریسک‌های زیادی برای سهامداران دارد و بسیای از سهامداران بدون توجه به این ریسک‌ها ، خرید و فروش انجام می دهند به همین دلیل فرابورس پیشنهاد راه‌اندازی بازار توافقی را مطرح کرد که بحث‌های فنی متعددی داشت چون روند معاملات مثل سایر بازارها نبود.

به گفته رییس سازمان بورس پیام ما در بازار توافقی این است که تفاوت‌های محسوس بین شرکت‌های پذیرش‌شده و پذیرش‌نشده در روند معاملات وجود داشته باشد.

وی افزود:در بازارهای بین‌المللی هم بازاری مشابه بازار پایه وجود ندارد بلکه بازارهای خاصی با معامله‌گران خاص فعال است.

عشقی با اعلام این خبر که از این به بعد ورودی بازار پایه بسته است، گفت: شرکت‌هایی که به لحاظ قانونی باید وارد بازار سرمایه شوند و امکان ورود به بازارهای اصلی را ندارند، وارد بازار توافقی خواهند شد.

وی تاکید کرد: همچنین سایر شرکت‌های بازار پایه هم باید در اسرع وقت شرایط خود را برای ورود به بازارهای بالاتر احراز کنند یا به بازار توافقی وارد شوند.

در ادامه سهام شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا به عنوان اولین شرکت در این بازار معامله شد و همچنین مدیرعامل این شرکت لوح تقدیر گرفت.

کد خبر 480345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =