تعداد مراکز بالا متمایز کننده «پخش»

یکی از بزرگترین شرکت‌های پخش دارو در کشور شرکت پخش البرز است. در این رابطه با عقیل آرین‌نژاد، مدیرعامل این شرکت به بررسی شرایط حال حاضر پخش‌البرز و چالش‌ها و مزیت‌های آن پرداختیم.

به گزارش صدای بورس،یکی از بزرگترین شرکت‌های پخش دارو در کشور شرکت پخش البرز است. در این رابطه با عقیل آرین‌نژاد، مدیرعامل این شرکت به بررسی شرایط حال حاضر پخش‌البرز و چالش‌ها و مزیت‌های آن پرداختیم.

* یکی از مهمترین چالش‌های شرکت‌های پخش، وصول مطالبات است. برنامه‌ریزی شما برای وصول مطالبات چگونه است؟
بخشی از مشتریان ما در حوزه دارو دولت است که حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد فروش ما به مجموعه‌های دولتی انجام می‌شود. در این مورد هم پیگیر وصول هستیم تا بتوانیم از طریق دریافت چک یا واریز به حساب وصول داشته باشیم. همچنین از ابزارهای مختلف تهاتر بانکی، تهاتر مالیاتی، دریافت اوراق و ابزارهای مختلف پیگیر هستیم و تا به حال هم توانستیم وصول خوبی داشته باشیم. در مجموع دوره مطالبات خود را از دولت در حد نرمال نگه داشتیم و در حوزه بخش خصوصی هم از طریق ابزارهای مختلف در داخل مجموعه سعی می‌کنیم تا به موقع چک‌ها را دریافت کنیم. بنابراین سعی می‌کنیم کالاهای خوبی در سبد خود داشته و سبد قبلی را تأمین کنیم که به واسطه آنها قدرت ما را در وصول مطالبات بیشتر کند.

* دوره وصول مطالبات شما در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییری داشته است؟
نسبت به سال گذشته دوره وصول مطالبات مقداری کاهش پیدا کرده چون سبد شرکت سبد بهتری شده است و هرچند شرایط اقتصادی داروخانه‌ها خوب نیست و کمی با چالش عدم توانایی برخی داروخانه‌ها در پرداخت بدهی مواجه هستیم ولی وضعیت دوره وصول مطالبات خود را کنترل کرده‌ایم.

* بزرگترین بدهکاران شما چه کسانی هستند؟
بزرگترین بدهکار شرکت پخش البرز دولت است اما داروخانه‌های بزرگی هم هستند که در شهرهای مختلف با اعداد بالایی بدهکارند که همیشه به لحاظ ریسک و اعتبار سنجی تحت نظر ما هستند ولی عملا بزرگترین بدهکار ما مجموعه دولت است.

* برای توسعه شبکه‌های فروش خود، چه برنامه‌ای دارید؟
همیشه به دنبال توسعه شبکه فروش خود از طریق تعداد فروشندگان از طریق پوشش دادن هر چه بیشتر داروخانه‌ها و بیمارستان‌های کشور هستیم تا بتوانیم پوشش خود را به ۱۰۰ درصد نزدیک کنیم. در این صورت هم به توانمندی خود در داخل اضافه می‌کنیم و هم سعی می‌کنیم سبدمان را تکمیل‌تر کنیم که همه داروخانه‌ها نیازمند خرید از ما باشند. همچنین از طرفی سعی می‌کنیم با تعداد شرکت‌های بیشتری کار کنیم تا هر چه بیشتر سبدمان تکمیل شود.

* معمولا چند درصد از داروهای شما، به دلیل تاریخ انقضا غیر قابل استفاده می‌شوند؟ برای کاهش انبار مانی داروها چه برنامه‌ای دارید؟
درصد انقضا بسیار کم است و عمده کار ما با شرکت‌ها به صورت امانی است و اگر انقضایی هم باشد با شرکت‌های تأمین کننده خواهد بود. حتی در خصوص خریدهای قطعی هم با مذاکراتی که با تأمین کننده داریم، بخش عمده کالاهایی که ممکن است منقضی شوند را به حساب تأمین کننده می‌زنیم و عدد آن در شرکت‌های پخش و به خصوص پخش البرز بالا نیست.

* چند درصد از مطالبات خود را با دریافت اوراق بهادارتسویه می‌کنید؟
اینکه چقدر از مطالبات از طریق اوراق تسویه می‌شود، سال به سال فرق می‌کند مثلا سال گذشته اوراق تهاتر مالیاتی نداشتیم ولی امسال در بودجه آمده و به دنبال این هستیم که بتوانیم تهاتر مالیاتی انجام دهیم یا اینکه سال قبل اوراق اخزا نداشتیم و ممکن است امسال در بودجه باشد. باید دید که امکان آن وجود دارد تا از این ابزارها استفاده شود یا خیر ولی به طور کلی در این پنج سال اخیر در خصوص شرکت‌های بزرگی مانند پخش البرز و شرکت‌های هجرت، دارو پخش و رازی که عدد فروش آنها به دولت بالاست می‌توان گفت بالای ۵ درصد از وصول آنها از طریق انواع مختلف اوراق‌ها بوده است.

* فروش آنلاین هم دارید؟ آیا برای بهینه کردن سیستم آنلاین برنامه‌ای دارید؟
درواقع هنوز شرکت‌های پخش امکان فروش آنلاین را ندارند. برخی از داروخانه‌ها این کار را با توجه به بستری که دارند انجام می‌دهند ولی اگر زمانی قانونی شود و بتوانند شرکت‌های پخش هم فروش آنلاین داشته باشند ما بستر نرم افزاری آن را داریم.

* اقدامات شرکت در رابطه با اختلاف حقوقی با شرکت تولی پرس در چه مرحله‌ای است؟
مناقشاتی با دو بانک ملت و لقتصاد نوین درمورد پرونده تولی پرس داریم که پرونده بانک ملت به انتهای کار رسیده و تا دو ماه آینده بسته می‌شود. همچنین با وصول مطالباتی که داشتیم کارهای اقتصاد نوین هم جلو رفته و مخاطره‌ای از آن بابت نداریم و به نظر می‌رسد آن هم در یک سال آینده حل شود.

* در حال حاضر چند نمایندگی در چند استان دارید و برنامه‌ای برای توسعه نمایندگی‌های خود دارید؟
شرکت پخش البرز ۲۵ مرکز در سطح کشور دارد که با این ۲۵ مرکز می‌توانیم کل عملیات خود را پوشش دهیم هر چند در حوزه کالاهای مصرفی برخی نماینده‌های استانی هم داریم که در حوزه فروش کمک می‌کنند.

* یکی از مهمترین سیستم‌های مورد نیاز شما، سیستم ماژول بهای تمام شده و سیستم به روز انبار گردانی است. آیا برای به روز کردن تکنولوژی مورد استفاده خود برنامه‌ای دارید؟
کلیه سیستم‌های خود از جمله بهای تمام شده و سیستم‌های انبار را در این چند سال به روز کردیم و حوزه بهای تمام شده اتفاقا جزو مواردی است که به روز رسانی آن انجام شده و در مراحل انتهایی هستیم. در حال حاضر یکی از بهترین سیستم‌ها را در حوزه‌های نرم افزاری در پخش البرز در بین شرکت‌های پخش کشور دارا هستیم.

* چالش پیش روی شرکت‌های پخش دارو چیست؟
مهمترین چالش پیش روی شرکت‌های پخش بحث مطالبات است که جزو چالش‌ها بوده و همچنین قیمت‌گذاری دستوری که بخشی از آن به شرکت‌های پخش باز می‌گردد، از دیگر چالش‌های این صنعت است. سودهای شرکت‌های پخش در بعضی از اقلام گران قیمت به خصوص بیمارستانی کم شده که این موضوع مقداری ریسک را برای شرکت‌های پخش بالا برده است. در حوزه ناوگان بالا بودن قیمت خودروها، عدم وجود خودروهای با کیفیت و همچنین حوزه سوخت هم جزو مهمترین چالش‌هایی است که می‌تواند در آینده برای شرکت‌های پخش وجود داشته باشد.

* مهمترین مزیت رقابتی شما چیست؟
مهمترین مزیت حال حاضر مجموعه پخش البرز نیروی انسانی توانمند، خبره، متعهد، متعصب و حرفه‌ای است که در اختیار دارد. مجموعه تلاش این دوستان باعث شده که امروز به جایگاه اول فروش در بین شرکت‌های پخش برسیم. از دیگر مزیت‌های ما می‌توان به سهامداری خوبی که مجموعه دارویی برکت و ستاد اجرایی دارند اشاره کرد که می‌توان برنامه ریزی بلند مدت در شرکت‌های اقتصادی کرد. تعداد مراکز بالایی که داریم از دیگر مزیت‌ها بوده و مراکز استاندارد ما، حجم بالای ظرفیت انبارش کالا در مراکز پخش البرز، ناوگان و سیستم‌های خوبی که داریم از مهمترین مزیت‌های پخش البرز به شمار می‌رود.

  • نگین عظیمی - خبرنگـار
  • شماره ۵۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 480237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =