سبقت دارویی‌ها در تأمین مالی از بازار سرمایه 

هر چند تأمین منابع مالی در سال‌های گذشته یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت دارو بوده است اما آمارها گویای این واقعیت است که شرکت‌های دارویی امسال نسبت به سال گذشته از طریق بازار سرمایه این چالش‌ها را به حداقل رسانده‌اند.

به گزارش صدای بورس، هر چند تأمین منابع مالی در سال‌های گذشته یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت دارو بوده است اما آمارها گویای این واقعیت است که شرکت‌های دارویی امسال نسبت به سال گذشته از طریق بازار سرمایه این چالش‌ها را به حداقل رسانده‌اند. این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد روند تأمین مالی شرکت‌هایی دارویی در سال‌های گذشته از بازار سرمایه رشدی فزاینده‌ای داشته است. به بیانی دیگر، مقایسه آمارها از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ حاکی از آن است که شرکت‌های دارویی در سال ۱۴۰۲ به مراتب بیش از سال ۱۳۹۸ اقدام به تأمین مالی از بازار سرمایه کرده‌اند. در حالی که در سال ۱۳۹۸ اوراق منتشره برای تأمین مالی شرکت‌های دارویی بسیار ناچیز بوده است. همچنین از میان شرکت‌های دارویی، شرکت داروسازی دکتر عبیدی بیش از سایر شرکت‌ها اقدام به تأمین مالی از طریق بازار سرمایه کرده است. تأمین مالی از طریق بازار سرمایه امروز به راه حلی برای تأمین مالی پروژه‌های شرکت‌های دارویی تبدیل شده است؛ راه حلی که اگر نبود، صنعت دارو امروز با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شد.

ابزارهایی برای تأمین مالی شرکت‌ها
نتایج بررسی‌های خبرنگار اطلاعات بورس نشان می‌دهد که استفاده از ابزار بدهی از جمله اوراق مرابحه بیش از سایر اوراق در تأمین مالی شرکت‌های دارویی نقش داشته است. به عبارت دقیق‌تر؛ از میان ۱۱ شرکتی که از بازار سرمایه تأمین مالی کرده‌اند، فقط ۹ شرکت از ابزار مرابحه بهره‌مند شده‌اند. دراین میان، یک شرکت از اوراق منفعت و یک شرکت از اوراق اجاره بهره برده‌اند. آمارها نشان می‌دهد؛ اوراق مرابحه بیش از سایر اوراق برای شرکت‌های دارویی کاربرد داشته است. حال، سئوالی که مطرح می‌شود این است که این اوراق هر کدام چه کاربردی دارند و چه نقشی در تأمین مالی شرکت‌ها دارند.

اوراق مرابحه
اوراق مرابحه که امروز بیش از سایر اوراق مورد استفاده شرکت‌های دارویی قرار گرفته است؛ یکی از بهترین روش‌های تأمین مالی است. به بیانی دیگر، این اوراق مشکلات نقدینگی شرکت‌ها را برای اجرای پروژه‌ها و تأمین نیازهای ضروری‌شان در زمان‌های بحران به حداقل می‌رساند.
یکی از دلایلی که باعث شده شرکت‌های دارویی بیش از سایرین از این اوراق بهره‌مند شود، سود مشخصی است که دراین اوراق برای سرمایه‌گذاران تعیین شده است. تمامی انواع اوراق مرابحه، دارای سود معینی بوده و قبل از تاریخ سررسید، قابلیت فروش در بازار ثانویه را دارند. به معنای دیگر، ‌ خریدار می‌تواند تا قبل از زمان سررسید، این اوراق را با مبلغی کمتر از ارزش اسمی اوراق، به شخص دیگری بفروشد. هر چه زمان فروش اوراق به تاریخ سررسید نزدیک‌تر باشد، قیمت فروش به قیمت اسمی اوراق نزدیک‌تر خواهد بود و نرخ تنزیل کمتری خواهد داشت. این نوع اوراق برای کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری بدون ریسک هستند، جذابیت بیشتری دارد.

اوراق منفعت
یکی دیگر از ابزارهای مالی، اوراق منفعت نام دارد. هر چند در سال‌های اخیر تنها یک شرکت دارویی از این اوراق بهره برده است اما این اوراق نیز مزایای خاص خود را دارد. در واقع، منتشرکنندگان این اوراق قادر خواهند بود تا با حفظ عین یک دارایی بادوام، منافع و یا خدمات آتی آن را در اختیار دارندگان اوراق قرار دهند و به‌این‌ترتیب دارندگان چنین سرمایه‌هایی قادر خواهند بود با تجمیع سرمایه‌های کوچک با اطمینان از عرضه منافع و خدمات آتی به توسعه عین و منافع دارایی بپردازند و از سویی دارندگان اوراق با یک برنامه هدفمند و قطعاً با هزینه‌ای کم‌تر صاحب منافع و یا خدماتی شوند که در آینده پدید خواهد آمد و در صورت صلاحدید حتی قادر به انتقال آن در بازارهای مالی خواهند بود.

اوراق اجاره
اوراق اجاره اما با هدف تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی و خدماتی منتشر می‌شود. در اوراق اجاره حق استفاده از منافع یک دارایی یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها، در قبال دریافت اجاره‌بها، از مالک به شخص دیگری (بانی) منتقل می‌شود. با انتشار اوراق اجاره می‌توان به نمایندگی از سرمایه‌گذاران تجهیزاتی را خریداری کرد و این تجهیزات را به بانی یا شرکتی که به این تجهیزات احتیاج دارد اجاره داد. در پایان زمان اجاره می‌توان این تجهیزات را به شرکت بانی به همان قیمت اولیه فروخت و اصل پول را به سرمایه‌گذاران پس داد، در این مدت سرمایه‌گذاران هر چند وقت یک‌بار سود دریافت می‌کنند. در حال حاضر اوراق اجاره در بازار ثانویه بورس خرید و فروش می‌شوند و افراد برای خرید و فروش این اوراق همانند معاملات سهام، به کد معاملاتی که همان کد سهامداری است نیاز دارند.

سبقت دارویی‌ها در تأمین مالی از بازار سرمایه 

  • ارمغان جوادنیا - روزنامه‌نگار
  • شماره ۵۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 480225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =