صنعت دارو در مضیقه

عملکرد شرکت‌های دارویی با توجه به مشکلات نقدینگی، تحریم‌ها و... با چالش‌های بسیاری همراه است که باعث افزایش بهای تمام شده داروها نیز می‌شود.

به گزارش صدای بورس، عملکرد شرکت‌های دارویی با توجه به مشکلات نقدینگی، تحریم‌ها و... با چالش‌های بسیاری همراه است که باعث افزایش بهای تمام شده داروها نیز می‌شود. بر این اساس الیاس کهزادی، مدیرعامل شرکت البرز دارو در این مورد گفت: «فعالیت‌های همچون استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، کاهش توقفات و کاهش ضایعات به صورت مستمر صورت می‌گیرد، اما تاثیر سود و زیانی این فعالیت‌ها در مقایسه با افزایش بسیار زیاد قیمت مواد و خدمات و قطعات، بسیار ناچیز است.» در ادامه به طرح موضوعات دیگری در رابطه با این شرکت پرداخته که می‌خوانید.

* دالبر در ۳ ماه نخست سال، فروش خوبی داشته و سود عملیاتی بهتری نسبت به مدت مشابه شناسایی کرده است. برآورد ما از سود ۶ ماهه و ۱۲ ماهه شرکت چقدر است؟
هر چند مشکلات ناشی از تاثیر منفی تحریم‌ها و مناسب نبودن نرخ‌های فروش محصول و نیز کمبود نقدینگی، باعث کاهش درصد سوددهی کارخانجات داروسازی شده است، اما به دلیل افزایش حجم عملیات و مدیریت ترکیب بهینه تولید، سود سال جاری، مطابق روندهای گذشته محقق خواهد شد.

* هزینه مالی شرکت در حال افزایش است، آیا باز هم برنامه اخذ تسهیلات بانکی دارید؟
هزینه‌های مالی متناسب با افزایش حجم عملیات افزایش یافته است. بنابراین به دلیل افزایش نرخ ارز مربوط به مواد اولیه وارداتی نیاز به نقدینگی به شدت افزایش یافته است و قطعا پیگیر دریافت تمهیدات بیشتر هستیم.

* مشکل نقدینگی شرکت البرز دارو را چگونه مدیریت می‌کنید؟
در رابطه با مشکل نقدینگی، قسمتی از مواد اولیه را نسیه می‌خریم. قسمتی از مواد اولیه را فقط به اندازه نیازمان می‌خریم (خرید و تولید به هنگام = موجودی صفر= JIT)، همچنین با پیگیری‌های مضاعف توانسته‌ایم با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه و نیز بازار پولی، تسهیلات بیشتری دریافت کنیم.

* آیا افزایش نرخی برای محصولات دارید؟
شرکت البرز دارو از ابتدای سال تا کنون افزایش نرخ برای فروش محصولات داشته‌ است اما هم بسیار کند انجام می‌شود و هم افزایش نرخ‌ها متناسب با افزایش هزینه‌های تولید نیست.

* برای کنترل بهای تمام شده، برنامه شما چیست؟
فعالیت‌هایی همچون استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، کاهش توقفات و کاهش ضایعات به صورت مستمر صورت می‌گیرد اما تاثیر سود و زیانی این فعالیت‌ها در مقایسه با افزایش بسیار زیاد قیمت مواد و خدمات و قطعات، بسیار ناچیز است.

* طرح احداث سایت تولید سفالوسپورین‌ها در چه مرحله‌ای است؟ آیا در پایان سال جاری به بهره‌داری می‌رسد؟ چقدر به تولید شرکت اضافه خواهد شد و چند درصد در سود شرکت موثر خواهد شد؟
انتظار می‌رود خط تولید سفالوسپورین‌ها در نیمه اول سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد و حدود ۱۵ درصد حجم فعالیت‌های شرکت را افزایش می‌دهد.

* استراتژی شما در خصوص شرکت پخش البرز چیست؟
شرکت پخش البرز هم گروه البرز دارو است. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های توزیع کننده دارو است. با توجه به عملکرد خوب این شرکت، حتما سعی می‌کنیم بیشترین استفاده را از ظرفیت‌های آن داشته باشیم.

* آیا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه مجدد دارید؟
با توجه به طرح‌های توسعه درحال اجرا و نیز لزوم افزایش ظرفیت خطوط فعلی و همچنین نگهداری به روز این خطوط، حتما در سال آینده افزایش سرمایه خواهیم داشت در بودجه سال ۱۴۰۳ لحاظ خواهد شد.

* چند درصد از محصولات شما صادراتی است؟ و آیا برای افزایش صادرات برنامه‌ای دارید؟
در حال حاضر حدود ۴ درصد از فروش شرکت، صادرات است اما ظرفیت بالقوه صادرات خیلی بیشتر است. در آسیای جنوب شرقی، آفریقا و آسیای میانه تلاش‌هایی برای فراهم کردن شرایط صادرات در حال انجام است. در برخی از کشورهای این مناطق نام شرکت ثبت شده است و به زودی نام محصولات مورد نظر نیز ثبت خواهد شد. نهایی شدن این تلاش‌ها باعث افزایش صادرات خواهد شد.

* سیاست تقسیم سود شما برای سال جاری چگونه است؟
سیاست تقسیم سود را سهامداران مشخص می‌کنند ولی انتظار می‌رود روندهای گذشته ادامه یابد.

* مهم‌ترین مشکل شرکت‌های داروسازی کشور در حال حاضر چیست؟
مهم‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر شرکت‌های داروسازی با آن دست پنجه نرم می‌کنند شامل مشکل نقدینگی، مشکل پایین بودن قیمت محصولات، مشکل کمبود ارز و مشکل انتقال ارز است.

  • مهرانا محمدی - خبرنگـار
  • شماره ۵۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 480217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =