بورس نیازمند افزایش نظارت‌های معاملاتی

اساسا بازار سرمایه در چندین ماهه گذشته متغیرهای دارای ابهامی داشته است و این مسئله کلیدی بازار را در ماه های پایانی سال شاهدیم که اعتماد به طور کامل به بازار بازنگشته است...

اساسا بازار سرمایه در چندین ماهه گذشته متغیرهای دارای ابهامی داشته است و این مسئله کلیدی بازار را در ماه های پایانی سال شاهدیم که اعتماد به طور کامل به بازار بازنگشته است و سیاستگذاری های دولت هم به گونه ای نبوده که سرمایه گذار احساس کند که مسئله بازار سرمایه به طور کلی در اولویت تصمیم گیری و سیاستگذاری است. البته می‌توان درک کرد که با توجه به حجم مشکلاتی که برای کشور در سال جاری وجود داشته و پیش بینی می‌شود که در آینده هم داشته باشیم و پولی هم که در کشور تعمیق داده شده است و تورم انتظاری هم مسئله خود بازار سرمایه در اولویت اول سیاستگذاری است. اما در هر صورت بازارسرمایه نیاز به بازگشت اعتماد دارد و نیاز داریم که به فعالان بازار سرمایه و فضای اقتصادی کشور اعلام کنیم که توسعه بازار سرمایه جزو اهداف سیاستگذاری ها است و بنابراین در حوزه سیاستگذاری می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم که در بلند مدت به نفع بازار سرمایه باشد. به نظر می‌رسد بخش‌هایی از این متغیرها و ابهامات به سطح کلان اقتصاد کشور و حتی حضور ایران در بازارهای بین المللی بازمی‌گردد و به نظر خبرهای کم و بیش خوبی هم می‌رسد و بازارسرمایه ایران جای توسعه دارد و البته جای سودآوری نیز دارد. اما در هر صورت مسئله سیاستگذاری های کلان مهمترین متغیر کلیدی است که در آینده تاثیر خود را می‌گذارد.
از بحث سیاستگذاری های کلان و کنترل توزیع نرخ و چشم انداز مثبت در اقتصاد کشور که می‌تواند به توسعه کشور کمک کند می‌گذریم چرا که این‌ها در حوزه سیاستگذاری مدیران بازارسرمایه نیست یعنی نهایتا افراد در سازمان بورس و اوراق بهادار و ارکان بازار سرمایه می‌توانند تاثیرگذار باشند در تصمیمات، بنابراین فرض می‌شود که اتفاقات خوبی رخ دهد. بازار سرمایه به شدت نیاز به توسعه تکنولوژیک دارد و نیاز به افزایش نظارت های معاملاتی دارد و توسعه ابزارهای مالی که اتفاقاتی در سال های گذشته افتاده که بازهم در ماه های اخیر معرفی شده و به ویژه توجه سلامت بازار که فضای رقابتی را بهبود ببخشد و آن رقابت کمک کند تا موتور توسعه بازار سرمایه بچرخد.

  • سعید اسلامی بیدگلی - فعال بازار سرمایه
  • شماره ۵۱۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 480211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =