عرضه ۳۵ محصول جدید تا پایان سال 

مدیرعامل شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس، گفت: درحوزه تولید این شرکت حدود ۳۵  محصول جدید را در برنامه کاری خود دارد و قرار است تا پایان سال بیشتر این محصولات  را راهی سبد دارویی شرکت وبازار کند.

به گزارش صدای بورس، شرکت‌ زاگرس فارمد پارس باوجود تمامی مشکلاتی که از بدو تاسیس تاکنون با آن روبه‌رو بوده، توانسته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برنامه‌های متنوعی را تدارک ببیند. یکی از این برنامه‌ها براساس اظهارات مدیرعامل شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس، درحوزه تولید محصولات جدید و برخی دیگر در حوزه صادراتی است. آنطور که رضا روستایی گفته؛ این شرکت حدود ۳۵ محصول جدید را در برنامه کاری خود دارد و قرار است تا پایان سال بیشتر این محصولات را راهی سبد دارویی شرکت وبازار کند. او در گفت‌وگو با خبرنگار اطلاعات بورس و با تاکید براینکه از ابتدای سال سه محصول جدید این شرکت نیز وارد بازار شده است، درباره مقاصد صادراتی این شرکت توضیح داد: برنامه‌های خوبی برای ورود به حوزه‌های نوظهور صادراتی به کشورهایی چون آفریقا، آمریکای لاتین و جنوب شرقی آسیا تدارک دیده شده است. او دراین گفت‌وگو به چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های دارویی و راهکارهای مورد نظر برای حل آنها پرداخت...

* شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس با چه هدفی آغاز به کار کرد و هم‌اکنون در چه بخش‌هایی فعالیت دارد؟
اقدامات لازم برای تاسیس مجموعه داروسازی زاگرس فارمد پارس در سال ۱۳۶۲ درشهرستان بروجرد آغاز شد و در سال ۱۳۶۸ با نام داروسازی داملران باهدف تولید داروهای دامی با مشارکت نیـروهای کارآمد و متـعهد در تخصص‌های دامپزشکی، داروسازی، شیمی، میکروبیولوژی و مهندسی با گرایش‌های گوناگون به بهره‌برداری رسید. هم‌اکنون دراین شرکت قریب به ۲۵۰ پرنسل فعالیت می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت این شرکت یکی از تولیدکنندگان داروهای دام و طیور در کشور است. این شرکت در دهه ۱۳۹۰ با شروع اقداماتی برای توسعه محصولات جدید وارد فاز انسانی شد و در سال ۱۳۹۳ به زاگرس فارمد پارس تغییر نام داد وهم اکنون هم در حوزه دام و طیور و هم در حوزه انسانی فعالیت دارد. علاوه براین با آغاز فعالیت تیم مدیریتی واعضای هیات مدیره جدید وهمکاری نیروها اقدامات قابل‌توجهی دراین شرکت انجام شده است که ورود به بخش صادرات از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود.

* با توجه به فعالیت شرکت در حوزه صادرات تا کنون محصولات شما به کدام کشورها صادر شده است؟
آذربایجان، عراق و افغانستان.

* برنامه‌ای هم برای افق‌ صادراتی مدنظر دارید؟
افق‌های صادراتی بلندی را ترسیم کرده وبرنامه‌های خوبی را برای ورود به حوزه‌های نوظهور صادراتی به کشورهایی چون آفریقا، آمریکای لاتین و جنوب شرقی آسیا تدارک دیده‌ایم. علاوه براین، با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده قصد داریم با تلاش همکاران پروسه‌های ثبت صادراتی را درکشورهای هدف در اولویت قرار دهیم.

* شرکت زاگرس فارمد پارس اقدامی هم برای تنوع سبد محصولات خود انجام داده است؟
یکی از برنامه‌های شرکت متنوع کردن سبد محصولات است. از این رو، حدود ۳۵ محصول جدید را در برنامه کاری خود قرار داده‌ایم و تا پایان سال نیز تعداد زیادی از این ۳۵ قلم نیز وارد سبد دارویی شرکت زاگرس فارمد پارس خواهد شد. از ابتدای سال نیز سه محصول وارد سبد داروهایی شرکت و پس از آن وارد بازار شده است.

* در سال جاری چقدرتوانستید اهداف مورد نظر درخصوص بودجه و سود را محقق کنید؟
در شش ماهه ابتدای امسال باوجود تمام مشکلاتی چون نقدینگی ومباحث تخصیص ارز که صنعت دارو با آن مواجه بود، توانستیم ۶۰ درصد بودجه سالانه را محقق کنیم به طوری‌که می‌توان گفت هم‌اکنون از برنامه بودجه شرکت جلو هستیم. همچنین با اقدامات انجام شده ۶۰ درصد سود عملکرد سالانه در شش ماه محقق شد. بنابراین هم در زمینه بودجه فروش وهم بودجه سود اقدامات قابل توجهی را انجام داده‌ایم واز برنامه زمان‌بندی نیز جلو هستیم. تا پایان سال نیز با تلاش همکاران به برنامه‌ها واهداف مورد نظر دیگر نیز دست پیدا خواهیم کرد.

* شرکت زاگرس فارمد پارس با چه مسائل وچالش‌های مهمی دست به گریبان است وچگونه توانسته آنها را مدیریت کند؟
موضوع نقدینگی از جمله چالش‌هایی است که نه تنها این مجموعه که به طور کلی صنعت دارو با آن ‌مواجه است. با این وجود، با کمک همکاران در هلدینگ دارویی تامین و واحد مالی شرکت بخش اعظمی از این مشکلات حل و فصل شده است به طوری‌که تا کنون تمامی خریدهای شرکت انجام شده ومشکلی از این حیث وجود ندارد. چالش بزرگتر صنعت دارواما، تخصیص ارز بود که در سه ماهه ابتدای امسال توسط بانک مرکزی برطرف شد و توانستیم برای خرید مواد مورد نیاز اقدام کنیم ضمن‌اینکه مشکلی برای تامین مواد اولیه نداریم اما باید سیستم بانکی همراهی بیشتری برای تامین نقدینگی این شرکت داشته باشد تا همانند دیگر صنایع دارویی بتوانیم به نحوشایسته‌ای مشکلات پیش رو را حل‌وفصل کنیم.

* شما به چالش‌های صنعت دارو اشاره کردید، اما یکی از چالش‌های اصلی این صنعت و سایر صنایع، اعمال تحریم‌ها بود. به نظر شما تحریم‌ها چه تاثیری بر عملکرد شرکت‌هایی دارویی داشت؟
تولیدکنندگان صنعت دارو، در تمام سنواتی که کشور در تحریم بوده است مسیر درست را طی کرده‌اند تا جایی که می‌توان عملکرد این صنعت را مثبت ارزیابی کرد. نمایشگاه ایران فارما بهترین ملاک برای ارزیابی صنعت داروی کشور است. استقبال شرکت‌های خارجی و تامین‌کننده‌های مواد اولیه وتولیدکنندگان تجهیزات تولید دارو و بانک‌های خارجی در این نمایشگاه نشان داد که ایران در حوزه دارو موفق عمل کرده است. این درحالی است که امروز همگان در دنیا به این باور رسیده‌اند که باید با کشور ایران وارد تعامل شوند و این موضوع بعد استراتژیک‌صنعت دارو وجمهوری اسلامی ایران را خارج از مرزهای ایران نشان می‌دهد. بنابراین به نظر می‌رسد در صورتی‌که دولتمردان حمایت بیشتری از صنعت دارو داشته باشند، بتوانیم در مباحث صادراتی نیز همچون سایر بخش‌ها موفقیت‌های چشمگیری را کسب کنیم.

* ارزیابی مدیرعامل شرکت از آینده صنعت دارو چیست؟
به نظر می‌رسد صنعت دارو نیز همچون سایر بخش‌ها آینده خوبی داشته باشد چرا که تحریم‌ها واتفاقاتی که در سنوات گذشته رخ داده باعث بلوغ تمامی بخش‌ها از جمله صنعت دارو شده است و از آنجا که حوزه دارو، صنعت بالغی است، بر دیگر مشکلات نیز فائق خواهد آمد به طوری‌که دهه پیش رو دهه شکوفایی صنعت دارو به ویژه درحوزه‌های تک‌ و با تکنولوژی بالا خواهد بود ضمن‌اینکه در آینده‌ای نه چندان دور شاهد رشد، بالندگی و پیشرفت شرکت زاگرس فارمد پارس خواهیم بود.

* به مباحث تحقیق و توسعه هم ورود کرده‌اید؟
در حوزه تحقیق وتوسعه اقدامات قابل توجهی انجام شده است. همانطور که گفته شد ۳۵ محصول جدید را در مرکز تحقیقاتی خود داریم که وارد سبد توزیع خواهند شد. حتی برنامه‌های گسترده‌ای در حوزه‌ های‌تک و خطوط جدید ومحصولات جدید تدارک دیده‌ایم که در زمان خود به سهامداران و ذینفعان مجموعه اطلاع‌رسانی خواهد شد تا جایی که می‌توان این نوید را داد که در زاگرس خبرهای خوبی در راه است.

* این خبرهای خوبی که نویدش را دادید آیا سهامداران شرکت را هم سهیم خواهد کرد؟
یکی از برنامه‌های شرکت حفظ منافع سهامداران است و هم‌اکنون نیز آنها را در اولویت اصلی ودرجه اول خود قرار داده‌ایم وحافظ منافع آنها هستیم. همچنین تلاش ما این است که خریدها اقتصادی وبا قیمت رقابتی انجام‌شود تا بتوانیم سود باکیفیتی برای سهامداران حقیقی وحقوقی بسازیم وآینده‌ای رو به رشد را مدنظر داریم.

  • عاتکه محمودآبادی - خبـرنــگار
  • شماره ۵۱۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 480201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =