۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
درمان ارزی صنعت دارو

پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از تیرماه ،عملا فصل بهار برای واردات مواد اولیه به دلیل عدم تخصیص ارز از دست رفت و عمده تخصیص ارز از مرداد ماه سال جاری عملیاتی شد.

پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از تیرماه ،عملا فصل بهار برای واردات مواد اولیه به دلیل عدم تخصیص ارز از دست رفت و عمده تخصیص ارز از مرداد ماه سال جاری عملیاتی شد.به دلیل افزایش قیمت بیش از ۶ برابری مواد اولیه و تورم در سایر هزینه ها و متعاقبا تاخیر همیشگی در وصول مطالبات خصوصا مطالبات دولتی، عمده شرکت های دارویی با مشکل سرمایه درگردش مواجه هستند که امیدواریم با تمهیدات و تدبیر نظام بانکی و حمایت از صنعت دارو این ریسک منجر به کمک به تامین مواد اولیه شرکت‌ها شود.

به طور کلی سیاست حمایتی دولت‌ها در شرایط سخت از صنایع استراتژیک میتواند بسیار تاثیر گذار باشد و امیدواریم در سال مهار تورم و حمایت از تولید، سیاست‌های اعتباری و مالیاتی مدبرانه به کمک صنعت دارو بشتابد.چرا که تولید با شعار میسر نمی شود.

بعد از گذشت کرونا دولت‌ها کمک‌های شایانی به صنایع دارویی کشورهای خود از جمله کمک‌های مالیاتی کردند که امید است سرمشق دولتمردان این سرزمین نیز واقع شده و باعث پایان عقب ماندگی این صنعت نسبت به رقبای خارجی شود.

اعطای وام به این صنعت با توجه به کمبود دارو صرف تولید شده و به طور یقین این امر تورم زا نیست. لذا حمایت تسهیلاتی دولت علیرغم افزایش هزینه های مالی شرکت‌ها به نفع تولید ودر جهت کاهش تورم خواهد بود.

درزمینه تخصیص ارز ترجیحی باید به این نکته توجه داشت 1- خرید کلیه مواد اولیه براساس نرخ ارز نیمایی انجام میگیرد ولی درخصوص مواد بسته بندی که از بورس کالا یا بازار خریداری میشود قیمت‌های ارزی بالاتر ملاک قیمت است.

۲- ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کلیه داروها حذف شده است.

۳-با توجه به سیاست ارزی کشور و کمبود دارو ، سیاست صادراتی سازمان غذا و دارو امسال نیز سختگیرانه است اما شرکت‌ها نسبت به گذشته تمایل بیشتری به صادرات دارند.در این زمینه داروهای ضد سرطان واعصاب و روان صادرات بهتری نسبت به سایراقلام دارویی داشته اند.

علیرضا خدایی کارشناس بازار سرمایه

کد خبر 479174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =