حذف رانت قیمتی با تغییر نرخ پایه ارز

رئیس هیات مدیره کارگزاری ایساتیس پویا ، گفت: اصلاح نرخ تسعیر ارز و افزایش آن از ۲۸۵۰۰ تومان به ۳۷۵۰۰ تومان تصمیمی بود که برای دولت و اقتصاد کشور آثار مثبتی به همراه خواهد داشت.

به گزارش صدای بورس،‌ علیرضا نجفی، مهدی حاجی غلام سریزدی رئیس هیات مدیره کارگزاری ایساتیس پویا، در گفت و گو با صدای بورس،گفت:‌ رشد دلار بازار آزاد تا محدوده ۵۰ هزار تومان و فاصله ۷۰ درصدی از نرخ ثابت ۲۸۵۰۰ تومان، باعث آثار مخرب بسیاری از جمله افزایش تقاضای کاذب ، ایجاد رانت و فساد برای برخی افراد بر اقتصاد کشور می شود و به همین دلیل دولت تصمیم گرفت در محاسبه قیمت پایه مواد پتروشیمی در بورس کالای ایران ، نرخ حواله دلار بازار متشکل ارزی را جایگزین نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی کند تا کمی از این فاصله کاسته و آثار نامطلوب این موضوع کمرنگ تر شود.

وی با بیان اینکه تغییر نرخ برای تمام مواد پتروشیمی صورت نگرفته است، افزود:برای کالاهایی که به نوعی تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد مانند موادlab که در شوینده ها ،مواد pet که در تولید بطری وبخش نساجی ، موادeps و همچنین لوبکات این نرخ تغییری نداشته است.

به گفته حاجی غلام سریزدی قیمت پایه و قیمت معاملاتی در بورس کالا دو مقوله متفاوت هستند و بررسی ها نشان می دهد که کالاهای پتروشیمی در بورس، در روش قبلی بطور متوسط با حدود نرخ دلار ۳۸۰۰۰ تومانی معامله شده اند.

وی افزود:‌ تاثیر این تغییر قیمت پایه، برای تمام کالاها یکسان نیست، به گونه ای که مقایسه قیمت معاملاتی برای کالاهایی از قبیل pvc ، پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی بیانگر کاهش قیمت معاملاتی این کالاها نسبت به هفته های گذشته که قیمت پایه با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی محاسبه شده بود، است. همچنین برای برخی کالاهای گروه پلی اتیلن سبک فیلم و خطی افزایش قیمت معاملاتی را شاهد هستیم که درصد افزایش در قیمت معاملاتی این گروه کالاها از درصد افزایش قیمت پایه پایین تر بوده است.

رئیس هیات مدیره کارگزاری ایساتیس گفت: از دید سرمایه گذاری، تعیین قیمت یک کالا به صورت دستوری امکان سرمایه گذاری بلندمدت را از بین خواهد برد و عملاً در چنین فضایی، سرمایه گذار رغبتی برای توسعه کسب و کار و فعالیت های خود نخواهد داشت که شدیدترین تاثیر نامطلوب این موضوع را در صنعت برق شاهد هستیم.

حاجی غلام اضافه کرد: اصلاح نرخ تسعیر ارز و افزایش آن از ۲۸۵۰۰ تومان به ۳۷۵۰۰ تومان تصمیمی بود که برای دولت و اقتصاد کشور آثار مثبتی به همراه خواهد داشت و تجربه ثابت کرده است نرخ‌های دستوری و با فاصله زیاد از بازار آزاد چیزی جز فساد، تورم، رکود و عدم شفافیت برای اقتصاد و کشور به همراه نخواهد داشت. مانند تجربهای که با ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۱۳۹۷ در بورس کالا مشاهده کردیم.

وی تاکید کرد:از سوی دیگر انتظار است با تغییرات صورت گرفته در نرخ ارز مبنای محاسباتی و تغییر در نرخ پایه مواد و اولویت دادن به تقاضای تولیدکنندگان داخلی و صنایع پایین دستی؛ میزان عرضه تولیدکنندگان در رینگ های مختلف بخصوص رینگ پتروشیمی بورس کالا بیش از گذشته صورت گیرد و به نسبت تقاضای مشتریان عرضهها افزایش یابد و شاهد رقابت های کذایی و بسیار بالا نباشیم.

رئیس هیات مدیره کارگزاری ایساتیس پویا با اشاره به ‌ آثار مثبت این تصمیم بر بازار سرمایه اشهار داشت: باتوجه به سهم حدود ۵۰ درصدی صنایع پالایشی، پتروشیمی و معدنی در بازار سرمایه ایران، نرخ ارز بر سودآوری این شرکت‌ها و حاشیه سود آنها بشدت تاثیرگذار بوده و منجر به رشد سودخالص و کاهش p/e این صنایع و کل بازار سرمایه خواهد شد، سابقه نشان داده است که کاهش این نسبت بازار اگر بدلیل افزایش سود شرکت‌ها باشد سرمایه گذاران از این موضوع استقبال کرده و بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارهای موازی بازاری ارزنده تر محسوب خواهد شد و با جذب نقدینگی مانع از ایجاد تقاضای سفته بازی و غیرواقعی در بازارهای دیگر خواهد شد.

حاجی غلام درپایان اضافه کرد: به طور خلاصه میتوان گفت با کاهش این اختلاف و از سوی دیگر کاهش کسری بودجه دولت به سوی پیش بینی پذیر بودن اقتصاد بیش از گذشته گام برداشته شود و تصمیمات ناگهانی و خلق الساعه کمتری را نیز در بازار سرمایه شاهد باشیم و با جلوگیری از سوءاستفاده از دوگانگی نرخ ارز و حذف رانت ، شفافیت اقتصادی بیشتری به وجود آید.

کد خبر 479039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =