فعالیت آسان‌تر استارتاپ‌ها در بازار سهام

پیشران اقتصادی کشور شرکت‌های دانش بنیان هستند که هنوز به مرحله ثبات و سوددهی نرسیده‌اند و اکثرا مشکلات تامین مالی برای توسعه داشته و...

پیشران اقتصادی کشور شرکت‌های دانش بنیان هستند که هنوز به مرحله ثبات و سوددهی نرسیده‌اند و اکثرا مشکلات تامین مالی برای توسعه داشته و همچنین نیاز به ثبات از طرف سهامداران خود دارند. روالی که در حال حاضر در بازار سرمایه وجود دارد آوردن شرکت‌هایی به بازار است که عملا به سود دهی رسیده‌اند و پول را سهامدار عمده برداشته و معمولا به خارج از بازار سرمایه و تولید میبرند و هیچ اتفاق مثبتی در اقتصاد رخ نمی‌دهد، اما شرکت‌های استارتاپی یا شرکت‌هایی که هنوز پروژه دارند و به سودآوری و فروش نرسیده‌اند شرکت‌هایی هستند که می‌توانند باعث افزایش تولید شوند.
هر پولی که از عرضه اولیه به بازار سرمایه می‌آورند معمولا به شرکت‌ها می‌رود و باعث رشد و رونق آنها می‌شود. طبیعتا بسیاری از این شرکت‌ها ممکن است در نهایت به نتیجه نرسیده و شکست بخورند و تمام آورده سهامدارن صفر شود و به همین دلیل است که ریسک بالایی دارد؛ اما شرکت‌هایی که موفق شوند معمولا بازدهی بسیار بالایی دارند که هم برای سرمایه گذاران حرفه‌ای جذاب است و هم می‌تواند کمکی برای استارتاپ‌ها و شرکت‌ها باشد که بتوانند بدون واسطه و درگیر شدن در بروکراسی‌های اداری شرکت‌های بورسی، به راحتی تامین مالی کنند و برای توسعه شرکت‌ها هزینه کنند. شرکت‌ها بعد از به ثمر رسیدن به بازارهای بالاتر جهت رشد و پیشرفت انتقال خواهند یافت.
در کشورهای صنعتی هم نمونه این نوع بازارها را داریم، به طور مثال شرکت آمازون از همان روزهای اول وارد بازار سرمایه شده و شروع به جذب سرمایه کرد. این اتفاق به طور کل برای بازار سرمایه بسیار مثبت بوده و موجب تنوع در بازار سهام می‌شود و به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد. نحوه عرضه این شرکت‌ها با روش IPO کردن بعضی از شرکت‌ها متفاوت است، این شرکت‌ها فقط درج می‌شوند و شروع به معامله می‌کنند و نباید مثل عرضه اولیه‌ها باشند فقط گزارش‌ها باید خیلی کامل و شفاف باشد.

  • سعید درخشانی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 478178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =