ورود اعراب به بازار کریپتوکارنسی

جهان اسلام به سرعت در حال پذیرش کریپتوکارنسی‌ها به عنوان ابزارهای سرمایه‌گذاری است و این در حالی است که میان متفکران مسلمان بحث بر سر تطبیق این ابزار با فقه اسلامی بالا گرفته است.

به گزارش صدای بورس؛ سلطان‌نشین عمان به عنوان یکی از کشورهای عرب منطقه خاورمیانه پیشتاز پذیرش کریپتوکارنسی‌هاست. این کشور در ماه آگوست میلیون‌ها دلار در این بازار سرمایه‌گذاری کرده است. این کشور آسیای غربی به دنبال طراحی استراتژی خاصی است تا در این منطقه پررقابت، تبدیل به یک مرکز دیجیتال شود.

بر پایه گزارش سایت «دیکریپت»، دولت عمان در ماه آگوست نزدیک به 800 میلیون دلار در حوزه عملیات استخراج کریپتوکارنسی سرمایه‌گذاری کرده است. روز 23 آگوست (اول شهریور) دولت عمان اعلام کرد که قراردادی 300 میلیون دلاری با شرکت فونیکس گروپ (مستقر در ابوظبی) منعقد کرده تا این شرکت، به همراه «گرین دیت سیتی» (نخستین شرکت استخراج کریپتو دارای مجوز عمان) یک مزرعه استخراج کریپتوکارنسی 150 مگاواتی احداث کند. قرار است شرکت «گرین دیت سیتی» از سال آینده شروع به کار کند. چند هفته قبل نیز مسقط از انعقاد قراردادی 370 میلیون دلاری با شرکت «اگزاهرتز اینترنشنال» خبر داد. قرار است این شرکت تا ماه اکتبر 15 هزار دستگاه استخراج دیگر به مجموعه تحت مدیریت خود اضافه کند.

حمود المعولی، وزیر حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سرمایه‌گذاری‌ها نشان‌دهنده یک نقطه عطف برجسته در برنامه عمان برای کمک به تسریع رشد اقتصاد دیجیتال این کشور است.

حرکت شتابان عمان به سوی استخراج کریپتوکارنسی در حالی رخ می‌دهد که کل منطقه خاورمیانه برای پذیرش کریپتوکارنسی‌ها آغوش باز کرده است. همچنین این روند در حالی شدت گرفته است که در سراسر جهان اسلام این پرسش مورد بحث و بررسی قرار دارد: آیا کریپتوکارنسی‌ها حلال هستند یا حرام؟

در قوانین اسلامی یا همان شریعت، اصول خاصی درباره امور مالی وجود دارد. این اصول هستند که تعیین می‌کنند آیا چیزی از نظر اخلاقی مجاز (حلال) است یا خیر (حرام). از دیدگاه برخی متفکران جهان اسلام (به ویژه در اندونزی، مصر و ترکیه)، ماهیت سوداگرانه کریپتوکارنسی‌ها موجب شده تا استفاده از آنها ممنوع و غیرمجاز شود. فتواهای گروه‌های اسلامی برجسته، این دیدگاه را تایید می‌کند.

با این حال، برخی دیگر از مسلمانان معتقدند که بر اساس قوانین اسلامی می‌توان کریپتوکارنسی‌ها را حلال به شمار آورد چرا که در مالکیت توکن‌هایی همچون بیت‌کوین، بهره یا ربا وجود ندارد. از سوی دیگر، پذیرش گسترده و جهانی کریپتوها به عنوان ابزار مبادله یا معامله (همچون پول واقعی) بر حلال بودن آنها مهر تایید می‌زند.

در حالی که مباحثه میان متفکران مسلمان درباره حلال یا حرام بودن کریپتوکارنسی‌ها ادامه دارد، شاهد این هستیم که کشورهای اسلامی در میان بزرگترین پذیرندگان این فناوری نوین در سال‌های اخیر بوده‌اند. بر اساس گزارش سال 2022 Chainalysis، منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) که دارای بالاترین جمعیت مسلمان هستند، سال گذشته بیشترین نرخ رشد بازارهای کریپتویی را داشتند. بررسی شاخص پذیرش کریپتو (CAI) این موسسه نشان می‌دهد که در میان 20 پذیرنده برتر کریپتوهای جهان، نام 4 کشور با بیشترین جمعیت مسلمان به چشم می‌خورد. همچنین کشورهایی همچون نیجریه و هند که دارای جمعیت بزرگی از مسلمانان هستند، در رتبه‌بندی این شاخص حضور دارند.

بررسی وضعیت کشورهای اسلامی از نظر پذیرش کریپتوکارنسی‌ها نشان می‌دهد که جهان اسلام در این زمینه دارای قوانین یکسان و مشابهی نیست. به عنوان مثال از یک سو، کشورهایی همچون امارات متحده عربی خود را به عنوان مراکز جذاب و مهم برای فعالیت شرکت‌های کریپتویی جهان معرفی کرده‌اند و از سوی دیگر، کشورهایی همچون ترکیه قوانینی وضع کرده‌اند که تنها امکان معامله کریپتوکارنسی‌ها را می‌دهند اما مردم این کشور مجاز نیستند از کریپتوها به عنوان ابزارهای پرداخت یا واسطه‌های مالی استفاده کنند.

کد خبر 478155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =