صنایع پیشرو در نیمه دوم سال کدامند؟/ سمت و سوی بورس در نیمه دوم سال

با توجه به اینکه بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی در سال‌های گذشته ارزش کمتری داشته است، پیش‌بینی می‌شود که بازار در نیمه دوم سال پس از فصل مجامع یک روند صعودی داشته باشد.

صدای بورس ـ محمد نعمت‌زاده؛ سید محمد هاشمی‌نژاد استاد دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب اظهار داشت: برخی از قوانین و آیین‌نامه‌ها باعث می‌شوند که سود سهام برخی نمادها کاهش پیدا کند، اما صنایع حتی با افزایش بهای تمام شده‌شان سودآور هستند و همچنان بازار سرمایه را می‌توان جزو بازار سرمایه‌های پیشرو قلمداد کرد.

وی با پیش‌بینی صعودی بودن روند بازار در نیمه دوم سال افزود: این مورد شامل تمام صنایع نخواهد شد و صنایعی که بهای تمام شده کمتر و صادرات بیشتری دارند طبعاً سودآوری بهتری خواهند داشت.

هاشمی‌نژاد در مورد بازارهای موازی نیز گفت: بازارهای موازی در دو سال گذشته نقدشوندگی کمتر و رشد بسیار خوبی در مقایسه با بازار سرمایه داشته‌اند، اما در شرایط تورمی با افزایش نرخ ارز همه بازارها متناسب با تورم رشد خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اگر افزایش نرخ ارز همراه با افزایش قیمت کالاهای صادراتی باشد، بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها رشد بهتری خواهد داشت.

این استاد دانشگاه در ادامه، با بیان اینکه صنایع پتروشیمی‌ نیز به دلیل صادراتی بودنشان رشد خوبی خواهند داشت، خاطرنشان کرد: ابلاغیه اخیر در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باعث رشد بهای تمام شده و قیمت محصولات حتی نسبت به کشورهای همسایه و اروپایی شده است و این افزایش قیمت قطعاً باعث کاهش حاشیه سود پتروشیمی‌ها می‌شود، اما در نهایت قیمت‌ها با شرایط بازار خود را تنظیم خواهند کرد.

وی با تأکید بر ضرورت بازنگری در این قانون یادآور شد: باید شرایطی را فراهم کرد که این صنایع در همین محدوده قیمتی نوسان داشته باشند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، صنایعی که قیمتشان وابسته به بهای تمام شده نیست در بازار کم نیستند.

کد خبر 477823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =