نقاط تاریخی بازگشت دلار در ۴۰ سال اخیر

شماره ۵۰۵ هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد.

به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۰۵ هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه ، وضعیت نوسانات نرخ دلار، برنامه هفتم توسعه، وضعیت اوراق منتشره دولت، وضعیت بازارخودرو وشورای رقابت و وضعیت بازار مسکن و غیره بررسی شد.

تکلیف مالیاتی ناممکن پرداخت کننده مالیات

سعید جمشیدی فرد در سرمقاله این شماره به این موضوع پرداخت و افزود: بند (و) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر کرد که سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایا (به استثنای عیدی)، مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، فوق العاده ها، اضافه کار، حق الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش، حق التدریس، حق التحقیق، حق پژوهش و کارانه اعم از مستمر یا غیر مستمر که به صورت نقدی و غیرنقدی، از یک یا چند منبع، در بخش دولتی و یا غیر دولتی تحصیل می کنند، چه از کارفرمای اصلی و یا غیر اصلی (موضوع تبصره ۱ ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم باشد)، بترتیب مقرر در جزء های ۱ تا ۳ ذیل بخشنامه باشد.

آیینه تمام نمای اقتصاد کدر است

بازار سرمایه بعد از تحمیل ریسک های گسترده از سوی نهادهای حاکمیتی و همچنین سیاست های پولی انقباضی بانک مرکزی که با خبر آزادسازی ارزهای خارجی نیز همراه شد، به مانند سایر طبقات دارایی روزهای کم حجم و بی رمقی را پشت سر می گذارد. در معاملات این هفته ارزش معاملات خرد در محدوده ۴ هزار میلیاردی قرار گرفت که مشابه چند هفته گذشته بوده است.

نقاط تاریخی بازگشت دلار در ۴۰ سال اخیر

نوسانات و شوک‌های زیادی که در این سال‌ها در بازار ارز اتفاق افتاده، باعث شده تا قیمت دلار به صورت فزاینده‌ای صعودی شود.

«خیلی دور، خیلی نزدیک»

حکایت بند بند لایحه برنامه هفتم توسعه‌ای است که این روزها در کمیسیون تلفیق بودجه در حال چکش‌کاری است؛ لایحه‌ای که همچنان با انتقادهایی روبرو است و در صورتی که بهارستان‌نشینان نیز رای مثبت به آن دهند، تحقق اهداف آن را همچون برنامه‌های قبلی با اما واگرهایی روبرو خواهد کرد.هر چند برخی از بندهای این لایحه به نفع آینده بورس و سهامدارانش است اما برخی دیگر از نگاه کارشناسان بیشتر به نفع دولت و نه بازار سرمایه و اقتصاد است. در واقع آنطور که از صفحات این لایحه قطور پیدا است ، برخی از بندهای آن از جمله لغو معافیت صادراتی بر کالاهایی چون کامودیتی ‌و وضع عوارض جدید بر صادرات مواد خام و نیمه‌خام به‌گونه‌ای تنظیم شده که گویی قرار است منابع درآمدی دولت و کمبودهایش را برطرف کند تا اینکه بخواهد راهی برای تقویت تولید و بازار سرمایه باشد.

در بحث واگذاری‌ شرکت‌های تولیدی وخدماتی دستگاه‌های اجرایی نیز همین مساله مطرح است؛ موضوعی که هر چند قانون نیز به صراحت به آن اشاره کرده و دستگاه‌های اجرایی را ملزم به اجرای آن کرده است اما هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته است. با این حال، گفته می‌شود شرط مهم برای تحقق این بند تغییر فضای کسب و کار و بازگشت شاخص‌های پولی به روال عادی است و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، همچنان بحث واگذاری‌ها اندر خم یک کوچه خواهد ماند.

اما در میان این اما واگرها، بندهایی هم در مورد اصلاح صندوق‌های بازنشستگی و مقابله با ساختارهای سهامداری چند لایه و هرمی خودنمایی می‌کند که اگر بدرستی اجرا شود، می‌تواند چالش‌های موجود در این بخش‌ها را به حداقل برساند.

دراین گزارش، تحلیل مهدی کرباسیان، معاون اسبق وزیر صمت، جواد عشقی‌نژاد، کارشناس ارشد بازار سرمایه، هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی و محمد سعید حیدری، تحلیلگر بازارهای مالی در مورد بندهای لایحه برنامه هفتم توسعه را می‌خوانید.

پرواز نرخ بهره

اوراق دولتی در همه جای دنیا برای تامین مالی مخارج دولت عرضه می‌شود. استقبال از این اوراق بستگی به اعتماد مردم نسبت به آینده اقتصادی کشور دارد که در صورت نبود اعتماد به شرایط اقتصادی و روش هزینه‌کرد این منابع توسط دولت، بازار این اوراق کساد می‌شود.

در این گزارش مهسا رادفر، معاون تامین مالی تامین سرمایه نوین و همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه به واکاوی پرداختند.

بازار خودرو گروگان شورای رقابت

به نظر می‌رسد با روی کار آمدن علی آبادی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، فردی که برآمده از بدنه واقعی صنعت کشور با سابقه ۱۴ سال مدیریت یکی از مهمترین هلدینگ‌های صنعتی کشور (مپنا) است، نگاه به تصمیمات در حوزه‌های صنعتی نیز تغییر خواهد یافت و آن چه از خبرها و اظهارنظرهای وزیر جدید برمی‌آید، او صنعت خودرو را به عنوان یکی از صنایع اصلی که با مشکلات متعددی نیز روبه‌رو است، به عنوان خط مقدم اصلاح برگزیده است و رویه‌ای را در پیش گرفته که در نقطه مقابل وزرای قبلی است.

تعبیر رویای خانه دار شدن در بورس

در این طرح سرمایه گذاران با سرمایه های خرد می‌توانند در پروژهای مسکن سرمایه گذاری کرده و با توجه به مقدار سرمایه گذاری در صورت تمایل صاحب واحد مسکونی شوند همچنین این طرح موجب رونق ساخت و ساز مسکن نیز می‌شود.

در این رابطه با کارشناسان این حوزه به واکاوری پرداختیم.

گفتگو

سرمایه گذاران مواظب تله های مشتقه باشند

در این گفتگو محمد صادقی، پژوهشگر حقوق مالی و اقتصادی به بررسی ابعاد حقوقی قراردادهای مشتقه پرداخت.

توسعه خدمات مالی بر بستر هوش مصنوعی

همچنین اسماعیل درگاهی، مدیر عامل گروه مالی شهر علاوه بر توضیحات در باره خدمات گروه مالی به ارائه برنامه های آتی مجموعه نیز پرداخت که مهمترین آنها سرمایه گذاری خلاق بود به این معنی که فناوری و نو آوری را در راستای انجام سرمایه گذاری با بازده مناسب‌تر باهم ترکیب خواهند شد و همچنین استفاده از هوش مصنوعی در زمینه خدمات مالی که امروزه مهمترین دستاورد بشر برای رشد در تمام عرصه‌ها است.

کد خبر 477368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =