۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
نظریه اشتباه

تاکنون ده‌ها منابع از کره و سایر کشورها آزاد شده است، اما اینبار بنا را بر این می‌گذاریم که هرچند یک میلیارد رشد دلار کم شد، این ۶،۷ میلیارد دلار عملا در چرخه سرمایه در گردش منابع ارزی نیست و درست در مقابل کالاهای اساسی، غذا و دارو با تایید مقامات خاصی در خارج از کشور است و دست ما نیست.

اگر مصارف ارزی ما در مقابل منابع ارزی قرار بگیرد باید دید که چه مقدار منابع ورودی داریم و چه مقدار خروجی، طبیعتا در شرایط حال حاضر که به استناد شواهد و مسئولینی که بخش عمده‌ای از منابع ارزی زمانی که نفت می‌فروشیم و پتروشیمی نفتی صادر می‌شود بازگشت آن به راحتی از ۱۰-۲۰ سال گذشته که روال طبیعی بوده است خارج شده.
بنابراین چربش مصارف ارزی به درآمدهای ارزی تاثیر خاصی بر بازار سرمایه و حتی بازار ارز ندارد. کمااینکه اوایل هفته گذشته با اعلام وصول منابع ارزی و انتقال به قطر و یا عمان شاهد بودیم که دلار تا کمتر از ۴۸ هزار تومان پایین آمد و در حال حاضر دوباره به کانال ۵۰ هزارتومان بازگشته است.
این یکی از دلایلی است که به نظر تاثیر خاصی ندارد و به ویژه در بازار سرمایه که به غلط گفته می‌شود افت قیمت ارز موجب افت ۴۵ هزارواحدی شاخص کل ما شد. بسیاری که اغلب آنها غیرکارشناسی چنین تحلیل کردند که ارز حاصل از صادرات اغلب شرکت‌های کامودیتی محور و صادرات محور و به نوعی منابع درآمدی کاهش پیدا می‌کند و در صورتی که منابع درآمدی شرکت‌های بورسی تماما با معیار سامانه نیما تعمیم داده می‌شود و به هیچ شرکتی اجازه نمی‌دهند یعنی حتی اگر همه چنین کاری کنند نه تنها تخلف است بلکه مجرای وصول ریالی وجود ندارد.

  • فردین آقابزرگی - مدیرعامل سبدگردان نیکان
  • شماره ۵۰۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 477293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =