محلی برای سرمایه‌گذاری سهامداران خرد

اوراق سلف مسکن از سال ۱۳۹۹ پیشنهاد شده بود و با موافقت بورس کالا و سازمان بورس مواجه شد و دستورالعمل‌های لازم از همان زمان در دست تدوین قرار گرفت.

در سال ۱۴۰۰ خروجی کار به کمیته فقهی رفته و پس از جلسات بسیار و رفع ایرادات سال گذشته کمیته فقهی تایید نهایی را داد، اما با توجه به تغییرات سازمان بورس و اوراق بهادار، کمیته تدوین دوباره ایراداتی وارد کرد تا اینکه امسال کاملا مورد تایید واقع شد. پروژه و امیدنامه‌ای را نیز تهیه کرده بودیم تا در صورت پذیرش اولین پروژه را شروع کنیم.

تمام شرکت‌های ساختمانی بر اساس دستورالعمل می‌توانند در این طرح شرکت داشته باشند. در امیدنامه تمام جزئیات ساختمان از جمله محل پروژه، طبقات واحد و هر آنچه که در ساخت مسکن وجود دارد قید می‌شود. در بازار زمانی که سررسید پروژه به پایان رسید اگر فردی مثلا ۱۰ متر برگه اوراق مسکن کم آورد یا باید به تعداد آن برگه سهام تهیه کند و یا باید واگذار کند، در نهایت اگر این کار انجام نشود واحدهای باقی مانده به صورت مشاع بر اساس متراژ به آن افراد منتقل می‌شود و بعد در صورت تمایل می‌توان توسط شرکت فروخته شده و بهای آن به افراد پرداخت شود. در طول زمان قیمت و ارزش مسکن طبیعتا افزایش می‌یابد.
البته چون اولین بار است که این طرح در کشور اجرا می‌شود باید پس از اجرا نتایج را بررسی کرد تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود اما حسن آن این است که چون بسیاری افراد با پس‌ انداز خرد خود نمی‌توانند مسکن تهیه کنند با این روش آنها هم می‌توانند در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کنند و برای آنها فرصت مناسبی است.

  • اعظم هنردوست - مدیر سرمایه‌گذاری و تأمین مالی مسکن
  • شماره ۵۰۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 477276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =