توصیه‌هایی برای بازار کریپتو

فدراسیون بورس‌های جهان، نهادی بین‌المللی برای بورس‌ها و سازمان‌های سپرده‌گذاری و تسویه وجوه است. این فدراسیون تمامی نهادهای مربوطه، از شرکت‌های داخلی در بازارهای نوظهور تا گروه‌های بین‌المللی مستقر در مراکز بزرگ مالی را شامل می‌شود.

به گزارش صدای بورس؛ ۴۵ درصد از این مجموعه شرکت‌ها و سازمان‌ها در منطقه EMEA (اروپا-خاورمیانه-آفریقا)، ۳۴ درصد در منطقه APAC (آسیا-اقیانوسیه) و ۲۱ درصد در منطقه Americas (آمریکای شمالی، جنوبی، مرکزی) فعالیت می‌کنند.

این مجموعه دارای ۲۵۰ شرکت ارائه‌دهنده خدمات به بازارهای سهام و بیش از ۵۷ هزار شرکت لیست‌شده در بورس‌های جهان است. ارزش معاملات سالانه سهام این شرکت‌ها در پایان سال ۲۰۲۲ به رقم ۱۴۵ تریلیون دلار رسید. در حال حاضر ارزش بازار سهام جهان بیش از ۱۰۱ تریلیون دلار برآورد می‌شود.

با توجه به تجربه گسترده در زمینه توسعه و اجرای استانداردهای برتر، اعضای فدراسیون از وجود یک فضای منظم، امن، منصفانه و شفاف برای همه شرکت‌ها و فعالان بازار که مایل به تامین سرمایه، سرمایه‌گذاری، خرید و فروش و مدیریت ریسک مالی هستند، حمایت می‌کنند. به عنوان نماینده بورس‌های رسمی و قانونمند جهان، فدراسیون بورس‌های جهان دیدگاه‌های خود درباره شکل‌گیری چارچوبی قانونمند برای دارایی‌های دیجیتال و کریپتوکارنسی را به اشتراک گذاشته و در این زمینه، پاسخگوی پرسش‌های مطرح شده است. طبیعتا تمرکز فدراسیون بر آن دسته از پرسش‌هایی قرار دارد که مربوط به اعضا باشد.

بدون شک نوآوری‌های فناورانه همچون فناوری دفاتر کل توزیع‌شده (DLT)، به بهبود بازارهای مالی یاری می‌رسانند. این فناوری امکان کاهش هزینه‌ها، انجام سریع‌تر تراکنش‌ها، افزایش شفافیت، بهبود قابلیت حسابرسی عملیات و برخورداری از مزیت‌های دیگر را فراهم می‌کند. با وجود این، اتفاقات مهم و نگران‌کننده‌ای در بخش کریپتوکارنسی و دارایی‌های دیجیتال رخ داده است که از مهمترین آنها می‌توان به سقوط و ورشکستگی شرکت FTX اشاره کرد. این اتفاق و تجریبات جدید، نیاز به قانونگزاری و قانونمند شدن این بازار را بیش از پیش ضروری کرده است. جدای از این اتفاقات و شکست‌ها، مسائل و مشکلات بخش دارایی‌های دیجیتال، آموختن از درس‌هایی را به ما یادآوری می‌کنند که پیش از این در بازار مالی سنتی آموخته‌ایم. با حمایت قوانین و مقررات معنادار، آیسکو (سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار) می‌تواند به کاهش و به کمینه‌سازی ریسک چنین اتفاقات و شکست‌هایی کمک کند. بر این اساس، فدراسیون بورس‌های جهان با تمام قدرت از اصول تثبیت‌شده بین‌المللی «ریسک یکسان، قوانین یکسان» حمایت می‌کند.

البته فدراسیون بورس‌های جهان، قرار داشتن حوزه‌های اجرایی و قضایی در مراحل مختلف توسعه قوانین برای بازار کریپتو را به رسمیت می‌شناسد. در اینجا برخی توصیه‌های فدراسیون در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده درباره بازار دارایی‌های دیجیتال را مرور می‌کنیم.

توصیه فراگیر به همه بورس‌ها

ما از فعالیت‌ها و مشاوره‌های آیسکو درباره ضرورت مقررات‌گذاری برای دارایی‌های دیجیتال استقبال می‌کنیم. در واقع، مقررات‌گذاری برای ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های دیجیتال بر پایه اصول بازار مالی رسمی و تثبیت‌شده (همچون آیسکو) منطقی به نظر می‌رسد. با وجود این، باید تاکید کنیم که این توصیه‌ها بین دارایی‌های سنتی توکنیزه شده (رمزنگاری‌شده) و دارایی های کریپتویی تمایز قائل می‌شود. در حال حاضر، مورد اول بر پایه اصول رسمی و تثبیت‌شده مقررات‌گذاری شده است و ریسک‌های متفاوتی نسبت به مورد دوم دارد. البته این موضوع یکی از مشکلات مربوط به توصیه‌های آیسکو را برجسته می‌کند، چون تعریفی برای دارایی کریپتویی رمزنگاری‌شده ندارد. این وضعیت بعدها مشکل‌ساز خواهد شد چرا که از یک سو نمی‌توان با همه دارایی‌های رمزنگاری‌شده به یک شکل رفتار کرد و از سوی دیگر، شناسایی و تعیین مقررات یا اصول مربوطه جهت استفاده برای نوع خاصی از دارایی رمزنگاری‌شده نیز دشوار خواهد شد.

آیسکو می‌گوید: رویکرد مقررات‌گذاری باید به دنبال کسب نتایج نظارتی برای حمایت از سرمایه‌گذاران و حفظ یکپارچگی بازار باشد، درست مانند مقرراتی که در بازارهای مالی سنتی الزامی است. فدراسیون با این رویکرد موافق است. تا حد ممکن این رویکرد باید دربرگیرنده اصل «ریسک یکسان، اصول یکسان» باشد اما شکی نیست که در شرایط کنونی، این قوانین نیازمند بازنگری و متناسب‌سازی با ویژگی‌های بازار هستند و در جایی که هیچ معادل دقیقی مشابه بازارهای سنتی برای آنها یافت نشود، باید تعدیل و سازگار شوند.

توصیه درباره حاکمیت و افشای تعارضات

خواه بازار خدمات مالی سنتی (TradFi) را در نظر بگیریم یا بازارهای مرتبط با کریپتوها (CeFi-DeFi)، وجود یک گروه یا موجودیت واحد ارائه‌کننده عملکردها و خدمات متعدد می‌تواند راهی کارآمد و موثر برای ارائه خدمات باشد. گروه‌های مبادلاتی (کالا و خدمات) در سیستم TradFi اغلب برای متنوع کردن جریان‌های درآمدی و ایجاد هم‌افزایی در میان زیرمجموعه‌های خود، پرتفوی کسب وکارشان را توسعه می‌دهند. این تنوع‌بخشی به کاهش ریسک و تثبیت عملکرد مالی کمک می‌کند و به همین ترتیب به ثبات مالی نیز یاری می‌رساند. به عنوان مثال، یک گروه مبادلاتی که مالک یک بورس (سهام) و سیستم سپرده‌گذاری و تسویه وجوه است، قادر است به تقویت هر کسب‌وکاری در راستای افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری کمک کند. به علاوه، مالکیت چندین کسب وکار می‌تواند امکان صرفه‌جویی در مقیاس را فراهم کند و به گروه‌های مبادلاتی در دستیابی به بهره‌وری هزینه‌ای یاری رساند. منابع، تخصص و زیرساخت مشترک را نیز می‌توان در بخش‌های مختلف گروه مورد استفاده قرار داد که در نتیجه به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری عملیاتی منجر می‌شود. این صرفه‌جویی‌ها را می‌توان به کاربران و مصرف‌کنندگان منتقل کرد تا محصول یا خدمات را به قیمت رقابتی‌تر دریافت کنند.

مایلیم با استفاده از این فرصت بر اهمیت وجود تمایز بین «صرافی‌های کریپتوکارنسی» و بازارهای امن و مقررات‌گذاری‌شده‌ای که بورس‌های قانونی و تثبیت‌شده عرضه می‌کنند، تاکید کنیم.

در این گزارش همچنین توصیه‌هایی درباره پذیرش دارایی‌های کریپتویی و فعالیت‌های بازار اولیه، همکاری‌های برون‌مرزی، نگهداری وجوه و دارایی‌های مشتری، توجه به ریسک‌های عملیاتی و فناورانه و... مطرح شده است.

کد خبر 477239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =