سود شرکت‌ها در سال گذشته ۲۸ درصد افت کرد!

شماره ۵۰۳ هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد.

به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۰۳ هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، برنامه هفتم توسعه، سود محقق شده و تقسیمی شرکت ها و ... بررسی شده است.

تجدید ارزیابی در آینه تورم

عباس وفادار، حسابرس رسمی در سر مقاله این شماره هفته‌نامه اطلاعات بورس به بررسی صحبت‌های رییس سازمان بورس درمورد تجدید ارزیابی دارایی‌ها از نگاه حسابرسی پرداخت و گفت: معمولا تجدید ارزیابی در شرایطی تورمی است و استانداردهای حسابداری توصیه می‌کنند که این کار هر سه الی ۵ سال یک بار صورت پذیرد. حال این که رییس سازمان بورس قانونی پیشنهاد داده که شرکت‌ها در طول پنج سال برنامه هفتم حداقل سه بار تجدید ارزیابی کنند که سیگنال بسیار بدی است و به معنای انتظارات تورمی شدید رییس سازمان بورس در طول ۵ سال آینده است که تاکنون سابقه نداشته است.

اثرات قطع برق به بورس رسید

بازار این هفته پس از تخلیه فروشندگان در هفته گذشته و کاهش جو منفی ناشی از اخبار منفی با تقاضا شروع کرد اما به تدریج عرضه‌ها افزایش یافت و شاخص کل با افت ۰.۱۹ درصدی در سطح یک میلیون و ۹۹۶ هزار واحدی رسید. ارزش معاملات نیز در سطح پایین حدود ۴۳۰۰ ثبت شده که نشان از بازار کم حجم و بی‌رمق است. با توجه به تصمیمات در خصوص نرخ خوراک و تایید و تکذیب‌ها و غیرقابل پیش‌بینی شدن تصمیمات دولت، خریداران قوی حتی در کف‌های حمایتی سهم‌ها وجود ندارد.

۱۰ بند برای توسعه بورس

لایحه برنامه هفتم توسعه که این روزها در بهارستان در حال جراحی است، با انتقادهای زیادی از سوی کارشناسان همراه است. برخی تحقق بندهای آن را نافرجام می‌دانند و برخی دیگر آن را غیر کارشناسی و غیر واقعی می‌دانند. در این میان اما فعالان بازار سرمایه نگاه دیگری به بندهای بورسی آن دارند و تاکید می‌کنند در صورتی‌که این بندها تنها روی کاغذ باقی نماند و عملیاتی شود، اتفاقات مثبتی را برای بازار سرمایه و اقتصاد کشور رقم می‌زند.

افت ۲۸ درصدی سود شرکت‌ها در ۱۴۰۱

با پایان تیر ماه مجامع سال ۱۴۰۱ نیز به پایان رسید و عملکرد شرکت‌های بورسی روشن شد. مجموع شرکت‌های بورسی و فرابورسی در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند که مقدار مالیات پرداختی شرکت‌های بورسی نسبت به سال گذشته، تقریبا ۳۴.۹ درصد افزایش داشته است. مجموعه سود محقق شده شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۶۰ هزار و ۳۵ میلیارد تومان بوده که برای سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۸.۶ درصدی همراه بوده است. همین رشد در میزان سود تقسیمی شرکت‌ها نیز وجود داشته و با حدود ۱۲ درصد افزایش از ۴۳۵ هزار و ۹۷۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۴۸۸ هزار و ۶۶۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

گفت و گو

" کاهش حاشیه سود صنایع در اثر افزایش نرخ خوراک " عنوان گفت و گو با حسین کرمی، مدیرعامل هلدینگ مالی مهرگان است که علاوه بر معرفی هلدینگ مالی مهرگان به بررسی ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک اقتصاد کلان، حوزه صنایع و بازار سرمایه پرداخت و چالش‌هایی که این روزها گریبان‌گیر بازار سرمایه و نهادهای مالی شده است را مد نظر قرار داد.

کد خبر 476562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =