۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کاهش ارزش معاملات 

تا کنون بازار از سقف خود حدودا ۲۲ درصد اصلاح کرده و ارزش دلاری بازار از ۲۰۰ میلیارد دلار به ۱۶۸ میلیارد دلار رسیده است. در عین حال ارزش معاملات از روزی ۲۱ همت به کمتر از ۵ همت رسیده است.

با این حال، عوامل مختلفی از قبیل افزایش نرخ خوراک، اعمال حقوق دولتی در صنایع معدنی، سیاست تثبیت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی... تاثیرات شدیدی بر روی اعتماد سهامداران بازار گذاشته است و سبب خروج نقدینگی از بازار شده است.

در حال حاضر می‌توان مهمترین عامل شرایط کنونی بازار را ترس از دولت عنوان کرد و با توجه به سیاست‌های انقباضی درپیش گرفته شده، درکوتاه مدت (حداکثر ۳ ماه) احتمالا بازار شرایط رکودی را تجربه کند. در چنین شرایطی بخشی از نقدینگی از بازار خارج شده و به سمت بازارهای موازی نظیر مسکن، دلار، سکه و حتی ابزار درآمد ثابت سرازیر خواهد شد. در درون بازار اما فاصله گرفتن از صنایعی که احتمال بیشتر از دست درازی دولت در آنها وجود دارد و سرمایه گذاری در صنایع کوچک‌تر می‌تواند یک سناریوی محتمل به منظور پرهیز از ریسک‌های موجود باشد. البته می‌توان انتظار داشت در نیمه دوم سال با توجه به روند رشد پایه پولی و کسری بودجه و همچنین عدم دستیابی به توافقی موثر مجددا فضای انتظار تورمی غلبه کرده و بازار سهام نیز متاثر از آن شاهد ورود نقدینگی باشد.

  • جواد عشقی نژاد - کارشناس ارشد بازارسرمایه
  • شماره ۵۰۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 476245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =