سرگیجه بورس پس از رد پیشنهاد خاندوزی

بازار با دو رویداد عجیب روبه رو شده است. رئیس جمهور به گرانی خودروهای مونتاژی انتقاد و دستور رسیدگی و برگشت داد، اما شورای رقابت پس از بررسی، زیر بار نرفت و افزایش قیمت را تایید کرد.

از سوی دیگر وزیر اقتصاد و کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیر موضوع افزایش قیمت گاز از دولت بودند و دولتی که مخالف افزایش قیمت خودرو است، حاضر به کاهش قیمت گاز نشد!
در دو روز کاری آخر تیر ماه حدود ۲۰۰ مجمع برگزار می‌شود که رکوردی بی‌سابقه است. شرکت‌های فولادی گزارش‌های خوبی داشتند و بیش از دو فصل سال قبل سود محقق کردند. اما این ماه عسل شرکت هاست و با افزایش نرخ گاز، قابلیت تحقق چنین سودهایی با این قیمت دلار و جهانی در فصول دیگر تکرار پذیر نیست. از نکات جالب در این گزارش‌ها، کاهش نرخ گندله است. در بازارهای جهانی شاخص دلار به زیر ۱۰۰ آمده است. این موضوع سبب رشد طلا به ۱۹۷۷ شد اما با اخبار ضعیف از اقتصاد چین، مس و سرب و روی جانی برای رشد ندارند. این موضوع سبب رشد طلا به ۱۹۷۷ شد اما با اخبار ضعیف از اقتصاد چین، مس و سرب و روی جانی برای رشد ندارند. روی همچنان زیر ۲۴۰۰ دلار است. سرب ۲۱۰۰ دلار را حفظ کرده است. مس حدود ۸۴۰۰ دلار معامله می‌شود و نفت به بالای ۸۰ دلار حمله کرده است.
پس از هفته‌ای که گذشت و کاهش قیمت سهم‌ها به بیش از ۱۵ درصد، بازار کار خود را در اولین روز هفته متعادل شروع کرد.
بازار به واسطه بی‌اعتمادی و شوک سرمایه گذاران و اخبار منفی، کم حجم و بی‌رمق بود و ارزش معاملات در محدوده ۵۰۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. بدین ترتیب شاخص کل با کاهش ۰.۰۲ درصدی در سطح ۲.۰۷۰ میلیون واحد قرار گرفت. تایید و تکذیب نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سبب شده که بازار دچار سردرگمی شود. «فارس» و «کگل» بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را داشتند. از اخبار مهم این روز تقسیم نچندان جذاب «شبریز» بدلیل اجرای طرح توسعه بود.
فشار عرضه‌ها به قدری بود که حدود ۹۰ درصد نمادها در منفی معامله شدند. با این حال شاخص کل تنها ۲.۳۹ منفی را تجربه کرد و به سطح ۲.۰۲۱ میلیون واحد نزول کرد. خروج ۱۰۰۰ میلیارد تومانی از بازار و حجم معاملات کم نشان از ادامه ریزش را می‌داد. خبر منفی بخشنامه دولت در خصوص وضع عوارض صادراتی‌ها سبب شد که بار دیگر عرضه‌ها در بازار تشدید شود. از اخبار دیگر این روز می‌توان به تصویب واردات خودروهای کارکرده اشاره کرد. خبر دستور رئیس جمهور برای کاهش دوباره قیمت خودروهای مونتاژی باعث موج جدید عرضه‌ها در خودروسازان شد.

شروع پرفشار در میانه هفته
بازار دوشنبه را با فشار فروش سنگین شروع کرد و مهمترین حمایت شاخص شکست و به کانال ۱.۹۰۰ بازگشت. در ساعات پایانی بازار با خبر بازنگری در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سبب موج تقاضا و جمع شدن صف‌های فروش توسط حقیقی‌ها و برخی حقوقی‌ها شد. ارزش معاملات خرد به حدود ۶۸۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روزهای اخیر کمی افزایش پیدا کرده است.
در نهایت شاخص کل با ریزش ۳.۲ درصدی در سطح ۱.۹۵۶ میلیون واحد ایستاد. در روز سه شنبه با اخبار مثبت روز گذشته و موج خوش بینی‌ها از اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بازار سبزپوش شد. خبرهایی از حمایت‌ها و جلسات فوق العاده کمیسیون اقتصادی و همینطور قرار گرفتن سهم‌ها در اشباع فروش سبب رشد قیمتی سهام‌ها شد و شاهد ورود پول حدود ۹۰۰ میلیارد تومانی به بازار بودیم. در نهایت شاخص کل با افزایش ۲.۲ درصدی در مرز ۲ میلیون واحد قرار گرفت.
در آخرین روز هفته بازار با توجه به انتظارات از اصلاح و کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پرتقاضا شروع شد. این تقاضا تا زمانی ادامه داشت که دولت اعلام کرد که اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها رد شد و در نتیجه بازار شاهد رنج‌های منفی در اکثر گروه‌ها شدند. در این بین سهم‌هایی بودند که با توجه به گزارش‌های مثبت سه ماهه با تقاضا همراه بودند مانند «فسبزوار» که در سه ماهه ۳۸۵ تومان سود به ازای هر سهم که بالاترین سود فصلی این شرکت بود را اعلام کرد. در نهایت شاخص با افزایش ۰.۸۳ درصدی در سطح ۲.۰۱۶ میلیون واحد بسته شد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۰۱ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 475691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =