بازار در شوک قیمت‌گذاری نهاده‌های تولید

ارزش معاملات روزانه بورس در محدوده ۶ تا ۷ همت قرار دارد که هر چند عددی برای روند صعودی نیست، اما بهبود مناسبی را نسبت به رکود هفته‌های قبل و ارزش‌های زیر ۵ همت نشان می‌دهد...

ارزش معاملات روزانه بورس در محدوده ۶ تا ۷ همت قرار دارد که هر چند عددی برای روند صعودی نیست، اما بهبود مناسبی را نسبت به رکود هفته‌های قبل و ارزش‌های زیر ۵ همت نشان می‌دهد.

بازار همچنان شاهد خروج پول حقیقی است و البته رقم خروج به شدت کاهش یافته است و به نظر می‌رسد که رکود در سایر بازارها، سبب شده تا سرعت چرخش پول کاهش یابد. بازار همچنان در شوک قیمت گذاری غیرمنطقی و بسیار بالاتر از بازارهای جهانی برای نهاده‌های تولید است. از جمله نهاده‌هایی که قیمت غیرمنطقی برای آن اعلام شد، گاز خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع به خصوص صنایع فلزی بوده است که نرخی دو برابر فرمول را حاصل کرده است. در روزهای نخست برخلاف اعتراضات شدید در بورس، واکنش خاصی از شرکت‌ها دیده نمی شد. اما چند روز بعد، شاهد واکنش شدید متانول سازها بودیم. البته دو شرکت نامه را امضا نکردند. در اوره‌ای‌ها نیز با فاصله چند روز، نامه اعتراضی را شاهد بودیم. کانون کارگزاران نیز نامه زد. بخشی از توجهات به رویدادهای ۱۷ اردیبهشت است و افکار عمومی منتظر پاسخی صریح در یافتن افرادی است که با اطلاعات نهانی معامله کرده‌اند.

اقبال با ساختمانی‌ها
بانکی‌ها، به خصوص بانک‌های مشمول اصل ۴۴ پس از مجمع ضعیف و تقسیم سود حداقلی، با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شدند. پالایشی‌ها چند ده درصدی تعدیل مثبت زدند و کرک اسپرد در بهار امسال خوب بوده و انتظار می‌رود که بالاخره نرخ این شرکت‌ها به ارز نیما ۲ منتقل شود. اما بازار واکنش خاصی به این گروه نداشت و آخر هفته منفی هم شدند. گروه ساختمانی معاملات پرحجمی را داشتند. مجموعه «ثمسکن» و زیرمجموعه‌های آن از سهام‌های مورد توجه بازار بودند. معاملات در «ثبهساز» و «ثامید» همچنان پرحجم است.
گروه خودرو نوسانی است و بدون روند خاصی معاملات خود را پیگیری می‌کند. دارویی‌ها افزایش نرخ‌های محدودی گرفتند که عمدتا برای جبران افزایش بهای تمام شده است. در گروه لبنی و دامپروری نیز به همین دلیل افزایش نرخ‌هایی گرفته‌اند. این موضوع سبب رشد محدود این نمادها شد. تصدی وزارت صمت توسط مدیرعامل مپنا، سبب شده تا توجه بازار به گروه نیروگاهی بیشتر شود و برخی از نمادهای این گروه بازدهی خوبی داشته باشند.

بازار به اوج برگزاری مجامع رسید
اوج هفته های مجامع شاهد تقسیم سود پایین در پتروشیمی «کرمانشاه» بودیم. گفته می‌شود که ممکن است این شرکت‌ها برای وصول مطالبات خود از دولت دارایی یا نفت دریافت کنند. پتروشیمی جم تقسیم خوب ۵۳۰ تومانی داشت اما عملکرد این شرکت به شدت تضعیف شده و حاشیه سود شرکت به نصف سال‌های اوج خود رسیده است. خاور پس از سال‌ها سودده شده و سود قابل تقسیم داشت و در مجمعی که با شور و شعف سهامداران همراه بود، ۱۲۰ ریال به ازای هر سهم توزیع کرد. اسپردها در گزارش‌های ماهانه جالب توجه است.
کاهش شدید اتیلن و قیمت گذاری دلار ۲۸۵۰۰ تومانی آن، سبب ایجاد اسپرد بالا برای پی وی سی سازها شده است. این موضوع در خصوص شرکت‌هایی که صادرات محصولات پتروشیمی دارند یا رقابت خوبی در بورس کالا داشته اند، نیز صادق است. «کزغال» به اورهال رفته است. فروش بهار سیمانی‌ها رشد بیش از ۵۰ درصدی را در مبلغ فروش نشان می‌دهد و انتظار می‌رود که در گزارش‌های بهار بتوانیم رشد خوبی در سودهای این گروه و تعدیل شدید پی به ای ها را شاهد باشیم. گروه کاشی به آرامی در حال رشد است. معاملات گروه شیشه‌ای به خصوص نمادهای «کرازی» و «کمینا» جالب توجه بود. در این گروه، بنیاد مستضعفان، بدهی شرکت‌های شیشه‌ای خود از جمله «کمینا» را با صندوق توسعه ملی تسویه کرده است.

عبور از تورم ماهانه خرداد باعث کاهش تورم
قیمت‌های جهانی روندهای متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. نفت صعودی است و اونس از ۱۹۰۰ دلار به حدود ۱۹۳۰ دلار برگشته اما مس و روی همچنان نزولی هستند. در حالی که تورم در ایالات متحده نزولی شده و انتظار می‌رود در ماه بعدی به محدوده ۳ تا ۴ درصد برسد، به نظر می‌رسد فدرال رزرو پیگیر افزایش نرخ بهره است که خبر بدی برای کامودیتی‌هاست. در ایران، تورم کاهش یافته است، عمده دلیل آن عبور از تورم ماهانه بالای ۱۰ درصدی خرداد ۱۴۰۱ است که به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رخ داده بود. دلار در کانال ۵۰ هزار تومان قرار گرفته و به سختی به زیر آن کاهش می‌یابد. سکه کف ۲۸ میلیون تومانی ایجاد کرده و نزدیک ۲۹ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. تتر بالای ۵۰ هزار تومان و بیت کوین آرام آرام رشد کرده و حالا تا بیش از ۳۰ هزار دلار هم معامله شده است.

شروع پر عرضه
در نگاهی به بازار هفته گذشته، بازار در اولین روز هفته با توجه به شوک منفی اخبار افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پرعرضه شروع شد، گروه‌های فولادی و پتروشیمی و هلدینگ‌های وابسته به این گروه‌ها با فشار عرضه مواجه شدند و در نتیجه شاخص کل با کاهش ۰.۴۴ درصدی به سطح ۲ میلیون و ۱۴۳ هزار واحد رسید اما کوچکترهای بازار روند معاملات بهتری داشتند که سبب شد شاخص هم وزن با مثبت به پایان برسد. ارزش معاملات روند کاهشی داشت و حدود ۵۴۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد و با توجه به شرایط بازار خروج پول ۳۰۰ میلیارد تومانی را شاهد بودیم. با توجه به افت قیمت سهم‌ها فروشنده قوی در بازار وجود نداشت و صف فروش خاصی در گروه پتروشیمی و فولادی تشکیل نشد. با فشارهای صورت گرفته از طرف سازمان بورس امیدها برای لغو این مصوبه بیشتر شد اما همچنان اثر بی اعتمادی در بازار به چشم می خورد. با توجه به حاشیه رفتن بحث توافق هسته‌ای و احیای برجام همچنین خبر قرار گرفتن تحت نظارت امنیتی رابرت مالی شاهد افزایش تقاضا در دلار آزاد بودیم. در روز یکشنبه در ادامه روز گذشته بازار کم رمق و منفی شروع شد اما بتدریج با افزایش تقاضا در گروه خودرویی، تقاضا در کلیت بازار شاهد بودیم که در نهایت شاخص کل با سبزپوشی در محدوده ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار واحد ایستاد. خبرهای از مخالفت سازمان و مدیران پتروشیمی در خصوص نرخ خوراک منتشر شد که توانست جو منفی این صنایع را کاهش دهد اما خبر قطعی منتشر نشد. از سوی دیگر خبرهای مثبت در صنعت خودرو و جلسات قیمت گذاری بین خودروسازان و شورای رقابت توانست این گروه را سبزپوش کند. ارزش معاملات خرد در محدوده ۶۴۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت و شاهد ورود پول حدود ۴۰ میلیارد تومانی به بازار بودیم.

رشد بازار در میانه هفته
در سومین روز هفته با توجه به اخبار و اتفاقات مثبت بازار شاهد تحرکات مثبتی شد که در نتیجه آن شاهد افزایش ارزش معاملات به ۷۵۰۰ میلیارد تومان بودیم. از دلایل افزایش تقاضا در بازار می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ تعدیل مثبت «شبندر» که با شفاف سازی تعدیل مثبت حدود ۲۰ درصدی سبب تقاضا در کل گروه پالایشی شد، شایعاتی در خصوص از سرگیری فروش خودروسازان در بورس کالا، شنیده‌هایی در خصوص اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که بصورت موثق ابلاغ نشد. از سوی دیگر قیمت دلار باتوجه به اخبار سیاسی و انتظارات تورمی در محدوده ۵۰ هزار تومان تثبیت شد. با توجه به روند معاملات حدود ۲۲۰ میلیارد تومان ورود پول ثبت شد و شاخص کل با رشد ۱.۲۱ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار واحدی رسید.
در روز سه شنبه بازار با تقاضای قوی شروع شد اما در ساعات پایانی متعادل به کار خود پایان داد. باتوجه به ابلاغیه رسمی نرخ خوراک و سوخت صنایع بازار واکنش منفی نشان نداد البته قبل از ابلاغ رسمی بازار این خبر را پیشخور کرده بود. این افزایش نرخ بیشترین تاثیر برگروه متانولی و اوره‌ای می‌گذارد که شاهد فشار عرضه در این صنایع بودیم. ارزش معاملات به نسبت روزهای قبل افزایش داشت و در محدوده ۸۱۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. گروه دارویی باتوجه به گزارش‌های سه ماهه و انتظار رشد سودآوری شاهد استقبال سرمایه گذاران بود. در نهایت شاخص کل با رشد ۰.۸۶ درصدی و عبور از مقاومت ۲۲۰۰ توانست به رقم ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار واحد برسد. در آخرین روز هفته بازار متعادل و کم حجم بود. با توجه به رشد دو روز گذشته و عبور از مقاومت ۲۲۰۰ بازار پرعرضه‌ای داشتیم. کوچکترها روند معاملاتی بهتری داشتند. دو گروه حمل و نقل و برقی‌ها مورد تقاضای بازار قرار گرفتند. سرمایه گذاران بیشتر تمایل به سهم‌های کوچک داشتند و همین دلیل سبب رشد بیشتر شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل شد. ارزش معاملات حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. هنوز هم ابهامات در خصوص نرخ گاز قطعی برق صنایع در بازار سبب عدم اعتماد خریداران شده است در نتیجه آن شاهد خروج ۱۲۰ میلیارد تومانی از بازار بودیم و شاخص کل با رشد اندک در سطح ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار واحد ماند.

  • ندا کریمی -کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۹۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 474929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =