تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سبدگردان کاریزما

گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما به ‌عنوان یک شرکت هلدینگ مالی در تابستان ۱۳۹۷ تأسیس شده و مجوز فعالیت خود را دریافت کرده است.

این شرکت دارای سه شرکت زیرمجموعه با نام‌های شرکت سبدگردان کاریزما، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری کاریزما و شرکت سرمایه‌گذاری کاریزماست. شرکت سبدگردان کاریزما را می‌توان نخستین شرکت سبدگردان کشور دانست که در سال ۱۳۹۰ تأسیس شده و به‌عنوان یکی از مجموعه‌های خوش‌نام بازار سرمایه کشور مشغول به کار است.

این شرکت در حال حاضر مدیریت ۱۴ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

صندوق‌های سهامی کاریزما
خالص ارزش دارایی‌های صندوقِ مشترک کاریزما با رشدی ۶۹ درصدی در یک‌سال گذشته در مرز ۴ هزار میلیارد ریال قرار دارد. این صندوق ۹۵ درصد از سبد خود را به بازار سهام اختصاص داده و در صدر آن گروه‌های «مواد و محصولات دارویی»، «خودرو و ساخت قطعات» و «سیمان، آهک و گچ» در یک‌سال گذشته ۶۹ درصد بازدهی داشته است. صندوق قابل ‌معامله سپند کاریزما با اختصاص سهمی ۹۱ درصدی به بازار سهام و به‌خصوص گروه‌های «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» بازدهی ۵۶ درصدی محقق ساخته است. صندوق سهامی اهرمی کاریزما نیز در ۱۲ ماه اخیر، بازدهی ۷۳ درصدی داشته است. صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما نیز جدیدترین محصول این شرکت است که در آن اصل سرمایۀ سرمایه‌گذاران تضمین می‌شود و طی حدود ۸ ماه فعالیت، بازدهی ۵۳ درصدی داشته است.

پنج صندوق با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز بازار
۵ صندوق از ۱۳ صندوق این شرکت در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت (اعم از نیکوکاری و قابل ‌معامله و...) مشغول رقابت با دیگر صندوق‌ها هستند. دو صندوق با درآمد ثابت کارا و صندوق مختص سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی، در یک‌سال اخیر بیش‌تر از سایر صندوق‌های بادرآمد ثابت مجموعه و بسیاری از صندوق‌های رقیب، بازدهی کسب کرده‌اند. صندوق قابل ‌معاملۀ با درآمد ثابت کارا با خالص ارزش دارایی بیش از ۱۲۷ هزار میلیارد ریال، بزرگ‌ترین صندوق مجموعۀ کاریزماست. صندوق نیکوکاری دانشگاه تهران از نوع صندوق‌های نیکوکاری‌ است؛ سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها تمام یا بخشی از سود خود را جهت امور خیریه اهدا می‌کنند.
صندوق نوع دوم کارا، علی‌رغم ریسک بسیار کمتر نسبت به سایر صندوق‌های با درآمدثابت، عملکرد بسیار خوبی داشته و بیش از ۲۵ درصد بازدهی محقق ساخته‌ است.

صندوق مختلطِ کاریزما
صندوق سرمایه‌گذاری مختلط کاریزما در تیرماه ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده و محصولی برای سرمایه‌گذاران با سطح ریسک متوسط محسوب می‌شود. مدیران صندوق با اختصاص ۵۲ درصد از دارایی صندوق به بازار سهام و ۳۴ درصد به بازار بدهی و ۱۳ درصد به سپردۀ بانکی، موفق به کسب بیش از ۵۷ درصد بازدهی در سال گذشته شده‌اند.

صندوق‌های جدید
سبدگردان کاریزما در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چند صندوق جدید را برای نخستین‌بار در بازار سرمایه‌ ایران راه‌اندازی کرده است؛ صندوق کهربا که به سرمایه‌گذاری در سکه طلا اختصاص دارد، صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کمان کاریزما، صندوق سرمایه‌گذاری در صندوق صنم که پرتفویی متشکل از سایر صندوق‌های بازار دارد، صندوق اهرمی کاریزما و همچنین صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما که در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت سبدگردان کاریزما را مشاهده می‌کنید.

تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سبدگردان کاریزما

  • شماره 499 هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 474926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =