ایران مال چه زمانی به بهره‌برداری کامل می‌رسد؟

سرپرست بانک آینده در مورد جزئیات قرارداد ایران مال شفاف‌سازی کرد.

به گزارش صدای بورس، شعبان مرادی در حاشیه اولین نشست خبری شفاف‌سازی نماد معاملاتی شرکت بانک آینده با اشاره به اینکه این نشست فرصت مناسبی برای رفع ابهامات موجود در مورد قرارداد ایران مال، نحوه قیمت‌گذاری این پروژه و نحوه کسب درآمد از طریق آن است، تصریح کرد: یکی از مباحث مهم در خصوص پروژه ایران مال ضرورت داشتن یک بهره‌برداری بسیار حرفه‌ای، کارآزموده و باتجربه بود که بهره‌بردار ایران مال با توجه به اینکه از روز اول کلنگ‌زنی در کنار پروژه ایران مال حضور داشته است، توانسته با آزمون و خطا به این درجه‌ از تکامل برسد،، هر چند ممکن است ایرادهایی هم در این زمینه وجود داشته باشد، اما با سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی بانک آینده در صدد رفع این ایرادها خواهیم بود و هر جا که نیاز به اصلاح وجود داشته باشد با تعامل با شرکت بهره‌بردار قطعاً در فرصت مناسب اصلاحات لازم انجام خواهد شد.

وی افزود: در گام اول موضوع مهم شفاف‌سازی بار مالی قرارداد ایران مال بود که خوشبختانه طی چند روز گذشته با ارجاع‌های لازم به کارشناس دادگستری، اثر قرارداد بهره‌بردار استخراج و در سامانه کدال بارگذاری شد، که بر این اساس رقم قرارداد ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شد، اما توافقات بعدی بستگی به مذاکرات آتی با شرکت بهره‌بردار دارد که علاقه‌مندیم این بند از قرارداد به سرعت اصلاح و برای همیشه ابهامات موجود در این خصوص رفع شود.

سرپرست بانک آینده در ادامه، راه‌اندازی هتل و تأمین پارکینگ کافی برای مراجعه‌کنندگان به ایران مال را دو موضوع مهم در دستور کار این پروژه برشمرد و افزود: طبق برنامه زمان‌بندی تا ۱۸ ماه آینده این دو فاز از پروژه نیز تکمیل خواهد شد.

مرادی همچنین ورود ایران مال به بازار سرمایه را یکی از برنامه‌های در دستور کار بانک آینده عنوان کرد و گفت: توکنایز کردن ایران مال، واگذاری ایران مال به سرمایه‌گذاران خارجی و یا حتی معاملات تهاتری و تبدیل آن به قطعات کوچک‌تر از دیگر مسیرهایی است که به طوری جدی در بانک آینده دنبال می‌شود.

سرپرست بانک آینده همچنین در مورد رقم ارزشگذاری ایران مال گفت: آخرین ارزشگذاری ایران مال که در سال گذشته انجام شد بالغ بر ۲۵۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که شامل سازه و فیزیکال ایران مال است.

وی خاطرنشان کرد: سهام ایران مال هم طی یک یا دو روز آینده ارزشگذاری می‌شود که پیش‌بینی می‌شود رقم آن بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان باشد.

مرادی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به نوع قرارداد ایران مال اظهار داشت: قراردادی که با شرکت بهره‌بردار در سال ۹۷ بسته شده است، یک قرارداد بیست ساله است که پنج سال آن سپری شده و تقریباً ۱۵ سال باقی مانده است.

به گفته وی، این نوع قراردادها برای مال‌های بزرگ بین ۱۵ تا ۳۰ سال است و در واقع این یک الگوبرداری از سایر مال‌های بزرگ دنیا است که مطالعاتش در سال ۹۷ انجام شده است.

سرپرست بانک آینده در مورد جزئیات قرارداد ایران مال به صورت آی ام سی نیز گفت: براساس این نوع قرارداد، شرکت بهره‌بردار عهده‌دار تمامی خدمات ارائه شده در ایران مال همچون نظافت، نگهداری، نگهبانی، روشن کردن چراغ‌ها و بهره‌برداری قراردادهای اجاره است.

وی افزود: همچنین بندی در قرارداد بهره‌بردار وجود دارد که به اصطلاح به آن بند نون گفته می‌شود و در مورد ارزش افزوده‌ای است که به بهره‌بردار به واسطه فعالیت‌های خود و خدمات اضافه‌ای که ارائه می‌دهد و باعث ارزشمند شدن دارایی می‌شود، تعلق می‌گیرد. بر این اساس، در قرارداد بخشی به عنوان پاداش در نظر گرفته می‌شود که پس از پایان قرارداد، شرکت مالک باید رقم مربوطه را پرداخت کند که با هدف شفاف‌سازی این موضوع برای سهامداران عزیز و روشن شدن آثار قرارداد، بابت ارزش افزوده‌ای که شرکت خدمات ایران مال ایجاد کرده، رقم مربوطه در سامانه کدال افشا شده است.

مرادی با بیان اینکه ایران مال یکی از سازه‌های فاخر کشور است، یادآور شد: فارغ از نحوه‌ تامین مالی این پروژه، ایران مال توسط جوانان ایرانی ساخته شده است و جزو پنج مال برتر دنیا محسوب می‌شود و بانک آینده به عنوان بانکی خوشنام با قدمتی هشت ساله توانسته در این زمینه هشت میلیون سپرده‌گذار را به خود جلب کند.

وی در پایان از مشارکت بانک آینده در سایر پروژه‌های عمران و آبادانی کشور خبر داد.

کد خبر 474864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =