شفاف سازی  چگونگی عرضه اولیه سهام شرکت ناما

سوالات مطروحه در خصوص عرضه اولیه سهام شرکت آسیا ناما پاسخ داده شد.

به گزارش صدای بورس،هدف اولیه شرکت شرکت آسیاناما تأمین نیاز بازار داخلی بالاخص خودروسازان بوده و با این حال شرکت با توجه به دارابودن گواهینامه بین المللی E-MARK مشکلی برای صادرات ندارد.
با توجه به اطلاعیه با موضوع ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی عرضه اولیه شرکت آسیا ناما که با نماد ناما فعالیت دارد؛ سؤالات مطروحه توسط سرمایه گذاری آرمان آتی و کارگزاری بانک صنعت و معدن و سوالات مطروحه در جلسه عرضه اولیه منعقده در تاریخ های ۱۰ و ۱۱ تیر ۱۴۰۲ در محل شرکت فرابورس ایران به این شرح از سوی حسام خوشبین فر عضو هیات مدیره پاسخ داده شد؛

۱-با توجه به چشم انداز صنعت شرکت و شرایط اقتصادی کشور از یک سو و اهمیت اساسی نرخ رشد ۲۰ درصدی بر ارزش نهایی محاسباتی شرکت لطفا جدول حساسیت ارزش شرکت درصد تقسیم سود را محاسبه
و افشا کنید؟

ناما در خصوص برنامه های شرکت شفاف سازی کرد


۲- با توجه به اهمیت و اساسی بودن رقم فروش ضایعات غیر عادی نسبت به عملکرد سال جاری و گذشته شرکت لطفا جدول ذیل را تکمیل کنید (به تفکیک محصولات)

ناما در خصوص برنامه های شرکت شفاف سازی کرد

۳- میزان استاندارد ضایعات غیر عادی در صنعت به چه صورت است؟ برنامه زمانی و عملیاتی شرکت در جهت کاهش ضایعات غیر عادی و کنترل های داخلی و کیفی به چه صورت است؟

با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات سایر تولیدکنندگان امکان محاسبه طبق استاندارد صحت وجود ندارد، ضمنا شرکت در حال حاضر با تشکیل کمیته ای میزان ضیعات ایجادشده را به صورت مستمر پایش و دلیل ایجاد آنها بررسی و جهت رفع آن اقدام می شود. به عنوان مثال اگر افزایش ضایعات به دلیل کیفیت مواد اولیه باشد نسبت به جایگزین کردن تامین کننده اقدام می کند.

۴- برنامه زمانی و عملیاتی شرکت جهت کاهش وابستگی به یک تامین کننده خاص مواد اولیه (شرکت اکسین) و نحوه مدیریت این ریسک به چه صورت است؟

روند تأمین ورق در طی چند سال اخیر از شرکت فولاد اکسین خوزستان و تحویل به موقع آن، نشان از ریسک بسیار پایین وابستگی به این تأمین کننده دارد معهاذا مدیریت شرکت در راستای توسعه منابع تأمین ورقی با مشخصات مورد نیاز تولید مخازن با شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز مذاکراتی داشته و در حال پیگیری است.

۵- با توجه به تولید و عرضه خودروهای برقی و سهم رو به رشد آن برنامه های بلند مدت شرکت برای مواجه شدن با ریسک مذکور به چه صورت است؟

در ابتدا باید بیان کرد توسعه خودروهای برقی با چالش های فنی و اقتصادی مختلفی مواجه بوده و در برخی از موارد با مزیتهای ذاتیی کشور هم خوانی ندارد که از مهمترین چالش های توسعه خودروهای برقی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

هزینه بالای تولید خودروهای برقی در مقایسه با محدوده قیمتی خودروهای متوسط در کشور

لزوم سرمایه گذاری قابل توجه در زیرساخت شارژ خودروها

وجود موانع ناشی از تحریم های موجود جهت فرا همسازی دانش فنی و تکنولوژی تولید

کمبود ظرفیت فعلی تولید برق در کشور

لزوم تغییرات اساسی در سطح تولیدات شرکت های خودورسازی داخل

ضمنا برنامه های بلندمدت و استراتژی جبرانی شرکت در خصوص ریسک مزبور به شرح ذیل است؛

توسعه فعالیت های مربوط به ساخت تجهیزات گازرسانی به روش CNG

تغییر تولید از مخازن CNG به مخازن صنعتی هیدروژنی و طبی (بیمارستانی)

افزایش صادرات محصول با توجه به داشتن استانداردهای بین المللی (E-MARK)

توسعه فعالیت در تبدیل سوخت خودروهای سنگین به CNG

۶- در ذیل جداول صفحات شماره ۴۴ و ۴۵ گزارش ارزشیابی ذکر شده است که مبلغ بدهی غیر مستمر به میزان ۴۳۲۸ میلیارد ریال در سال اول تسویه در روش های تنزیلی به عنوان عامل کاهنده معکس شده است. در حالی که این رقم با تفکیک بدهی شرکت به جاری و غیر جاری صورتهای مالی شرکت همخوانی ندارد چرا که در صورت های مالی منتهی به ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ مبلغ ۱۰۹۱۰ میلیارد ریال در بدهی جاری و مبلغ ۲۰۲۵۰ میلیارد ریال در بدهی بلند مدت تسویه بیش از یکسال) منعکس شده است بنابر این فرض مذکور صرفا در مورد حصه جاری به مبلغ ۱۰۹۱۰ میلیارد ریال قابل قبول است و فرض تسویه بخش بدهی بلند مدت به مبلغ ۲۲۵۰ میلیارد ریال در سال اول ارزشگذاری با سایر اطلاعات و مفروضات در تضاد بوده و باید فرض شود که در سال های آتی تسویه می شود لطفا توضیحات تکمیلی را در این ارتباط بیان کنید؟

رقم معادل ۴٫۳۲۸ میلیارد ریال کاسته شده در گزارش ارزشگذاری تنزیل شده ( به مدت یک سال از تاریخ تهیه گزارش و یا ترخ ۳۴ درصد) مجموع سرفصل های «پرداختنی های کوتاه مدت»، «پرداختگی های بلند مدت متعلق به سهامدار عمده و سود سهام پرداختنی» است.
در خصوص تسویه بندی غیر مستمر» به این نکته باید توجه کرد که کاهنده بودن این بدهی لزوما مستلزم تسویه نقدی آن نیست و روش های تسویه دیگری مانند « افزایش سرمایه هم معادل تسویه نقدی هستند به گونه ای که اگر شرکت، تا قبل از مجمع عمومی حقوق صاحبان سهام برای تقسیم سود افزایش سرمایه دهد، این موضوع معادل« تسویه نقدی» است.

۷- مبلغ سود سهام پرداختنی در ترازنامه پیش بینی شده به مبلغ ۱٬۶۲۵ میلیارد ریال در کلیه سال ها ثابت فرض شده است که با توجه به مهلت قانونی پرداخت سود سهام می بایست در ترازنامه پیش بینی شده به صورت تسویه شده منعکس شود لطفا توضیحات تکمیلی را در این ارتباط بفرمایید.

همان طور که در پاسخ سوال ۶ اشاره شده در گزارش ارزشگذاری سود سهام پرداختنی جزو بدهی های غیر مستمر محسوب و از ارزش شرکت کسر شده است. بنابراین در عمل قرض شده است که این بخش از ترازنامه هم همراه با دیگر بدهی های غیر مستمر تسویه می شود.

بنابراین، خارج کردن این بدهی از ترازنامه نوعی احتساب مضاعف است و اگر قرار بود در محاسبه ترازنامه و جریان های نقدی شرکت تاثیرات تسویه این بدهی لحاظ شود دیگر نباید این بدهی از ارتش برآوردی کسر می شد.

۸- با توجه به روند رو به رشد تولیدات خودرو در کشور با در نظر گرفتن آخرین وضعیت بازار، لطفا پیش بینی احتمالی مدیریت شرکت از میزان تولید سال مالی ۱۴۰۴ و ۱۴۰۳ را بیان فرمائید؟

ظرفیت عملی تولید شرکت حدوداً ۱۳۰۰۰۰ عدد مخزن در طی یکسال بوده که در حال حاضر میزان تولید شرکت سالیانه بین ۷۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ عدد مخزن است. لذا در صورت افزایش تقاضای خودروسازان این شرکت نیز توانایی افزایش تولیدات خود را نسبت به قبل دارد ضمنا میزان پیش بینی تولید با شرایط فعلی برای ساله ای۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ همان طوری که در گزارش ارزش گذاری نیز اعلام شده به ترتیب ۷۰۰۰۰ و ۸۶۰۰۰ هر عدد است.

۹- علت استفاده از P/E ۹.۹ واحدی برای ارزشگذاری را شرح دهید؟ آیا در تاریخ فعلی که نسبت P/E بازار بیش از ۲ واحد کاهش داشته است نسبت قیمت به سود پیشنهادی و به تبع ارزش پیشنهادی باید کاهش پیدا کند؟ چرا برای ارزش گذاری از P/E شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو و یا شرکت های تولید کننده محصولات نهایی فولاد به عنوان مثال نوردکاران که عملیاتی کم وبیش مشابه شرکت دارند استفاده نکرده است؟

نسبت P/E با توجه به نسبت قیمت به درآمت بازار سرمایه در زمان نگارش گزارش خرداد ماه ۱۳۰۲) در نظر گرفته شده است. با توجه به آن که رقم به کار برده شده در گزارش نزدیک به میانگین تاریخی این نسبت است نسبت قیمت به درآمد کل بازار سرمایه از سال ۱۳۹۶ تاکنون جنود ۹۰۹، بورس ایران حدود ۹۶ و فرابورس ایران حدود ۱۱۰۸۰ است لذا رقم به کار گرفتت ده منطقی به نظر می رست. لازم به ذکر است که اگر برآورد ارزش نهایی سهام شرکت (میانگین روشها) را مبنا قرار دهیم نسبت P/E حشود ۷.۷ محاسبه می شود. با توجه به این که شرکت در صنعت «خودروسازی» درج نماد شده است. در صورتی که قرار بود از P/E صنعت در گزارش . استفاده شود باید از P/E صنعت خودروسازی استفاده میشد اما با توجه به زیان دهی بخشی از نمادهای این مدت این کار مکان پذیر نیست.
۱۰- علت رشد عجیب تولیدات در سال ۱۴۰۰ و افت جدی محصولات در سال ۱۴۰۱ چیست ؟ آیا امکان تکرار تولیدات نوسانی شرکت وجود دارد؟

در سال ۱۳۰۰ با توجه به پیش بینی افزایش تولید خودروسازان بالاخص پژو ۴۰۵ و از طرفی قرارداد منعقده با شرکت ساپکو، شرکت تلاش کرد با افزایش تولید نسبت به قبل نیاز خودرو ساز را تامین کنند که متاسفانه به دلیل تصمیم عدم تولید خودرو مزبور توسط خودروساز، شرکت با انباشت محصول مخزن ۷۵ لیتری مواجه شد.
از آن جایی که استراتژی شرکت از تولید محور بودن به فروش محور بودن تغییر یافته، بالتبع محصولاتی تولید می شوند که اولا مورد تقاضای بازار و حسب قرارداد بوده و ثانیاً سودآوری بیشتری برای مجموعه داشته باشد.
لذا با توجه به برنامه ریزی و مدیریت صحیح، نوسانات تولید بالاخص کاهشی تکرار نخواهد شد.

۱۱- در سال ۱۳۹۸ شاهد رشد قابل توجه صادرات شرکت بوده ایم با توجه به ظرفیت های موجود علت عدم تولید بیشتر و صادرات چیست؟ آیا رفع تحریم ها می تواند کمکی به افزایش تولید و صادرات داشته باشد؟

شرکت در سال مالی منتهی به ۱۳۹۸/۰۹/۳۰ مقدار ۳۰,۰۰۰ عدد کاپ (محصول نیم ساخته) صادرات داشته که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا و تحریم ها امکان ادامه این روند میسر نشد. شایان ذکر است هدف اصلی شرکت تأمین نیاز بازار داخلی کشور بالاخص خودروسازان بوده و در صورت مازاد نیاز اما با توجه به داشتن استاندارد E-MARK رویا مانعی جهت انجام صادرات وجود نخواهد داشت.

۱۲- آیا کاهش قیمت ورق فولادی و به تبع کاهش قیمت تمام شده محصولات می تواند منجر به کاهش قیمت نرخ قراردادی با خودروسازان شود؟

در طی چند سال اخیر همیشه نرخ ورق افزایشی بوده و بالتبع شرکت نیز به استناد قرار دادهای فی مابین با خودروسازان نرخ فروش خود را افزایش داده است ضمنا در سوابق شرکت تا کنون تعدیلی بابت کاهش نرخ فروش به شرکتهای خودروساز به دلیل مطروحه فوق رخ نداده و پیش بینی هم نمی شود.

۱۳- علت حجم بالای موجودی کالای ساخته شده شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چیست؟ آیا شرکت مشکلی بابت فروش محصولات دارد که حجم مورودی پایان دوره سال ۱۴۰۱ برابر ۸۰ درصد تولیدات سال بوده است؟

پیرو توضیحات ارائه شده در پاسخ به سوال ۱۰ دلیل حجم بالای موجود کالای ساخت شده در پایان سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ و ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ به دلیل حذف تولید خودروی ۴۰۵ از تولیدات شرکت ایران خودرو و بالتبع انباشت محصول مخزن ۷۵ لیتری تولید شده بوده است. خوشبختانه در تاریخ تهیه نامه شرکت فاقد هرگونه نباشتگی محصول بوده و در جهت جلوگیری از هرگونه انباشت محصول تولید حسب قرارداد و سفارش و نیاز بازار انجام شده و شرکت هیچ گونه مشکلی بابت فروش محصولات خود ندارد.

۱۴- ارزشگذار نرخ تورم را در در دوره بلندمدت ۲۵ درصد و نرخ رشد را ۲۰ درصد لحاظ کرده است که سبب منفی بودن رشد واقعی نه اسمی شرکت شده است ارزشگذار رشد واقعی منفی شرکت را چگونه توجیه می کند؟
در گزارش ارزش گذاری تورم ۲۵ درصدی برای سالهای ۱۴۰۴ لغایت ۱۴۰۶ اعلام شده و نرخ رشد ۲۰ درصدی بر اساس میانگین بلند مدت ۲۰ سال اخیر کشور برای سال های ۱۴۰۷ به بعد در نظر گرفته شده است.

۱۵- به طور کلی چند درصد از تولید محصولات شرکت به صورت ضایعات در می آید؟ علت عدم تطابق درآمد و هزینه ضایعات در صورتهای مالی سالهای اخیر چیست؟
در خصوص ضایعات شرکت بیشترین ضایعات در زمان تبدیل ورق به گرده جهت تولید مخزن بوده که در ایستگاه کاری برش پلاسما بر اساس نوع گرده مورد نیاز برای هر مخزن ایجاد میشود در مورد ضایعات محصولات تولید شده حسب دستور العمل های موجود از هر ۲۰۰ عدد مخزن تولیدی نیز ۳ عدد مخزن بابت انجام انواع تستها و آزمایشات ضایعات می شود. کما عدم تطابق درآمد و درست ضایعات در صورتهای مالی به دلیل نحوه طبقه بندی حسابها بوده که کل برق مصرفی قبل از اعمال ضایعات در بهای تمام شده لحاظ و از طرف دیگر میزان ضایعات ایجاد شده بالاخص ضایعات ورق در زمان فروش به عنوان سایر در آمدها افشا می شود.


سؤالات مطروحه در نشست خبری روزهای ۱۰ و ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳ با موضوع عرضه اولیه سهام شرکت
الف سهم تولیدات شرکت در بازار به چه میزان می باشد؟
بخش عمده ای از محصولات تولیدی شرکت در قالب قرارداد به شرکتهای خودروساز و الباقی به بازار اختصاص می یابد

ب - نحوه وصول از شرکتهای خودروساز چگونه است؟
طبق قراردادهای فیملبین وصول طلب از شرکت ایران خودرو ۱۲۰ روزه و از شرکتهای زامیاد و مگاموتور می باشد ضمنا شرکت طلب سر رسیده شده وصول نشده از خودروسازان ندارد

ج - برنامه شرکت برای صادرات محصول چیست؟
هدف اولیه شرکت تأمین نیاز بازار داخلی بالاخص خودروسازان بوده و با این حال شرکت با توجه به دارابودن گواهینامه بین المللی E-MARK مشکلی برای صادرات ندارد.
در آخرین وضعیت راه اندازی سایت خاوران و هدف از ایجاد آن چه میباشد؟
در راستای گسترش دامنه فعالیت شرکت و به حسب انجام خدمات پس از فروش محصولات و همچنین افزایش درآمده آسیا ناما سایت خدمات خودرویی خود را در منطقه خاوران تهران تأسیس که در حال حاضر بخش خدمات تبدیل خودرو به دوگانه سوز و صافکاری و نقاشی آن به بهره برداری رسیده و در خصوص انجام خدمات معاینه فنی در حال پیگیری می باشد.

هـ - منظور از فروش کاپ چیست؟

کاپ در واقع محصول نیم ساخته ای است که در بعضی مواقع سایر شرکتهای تولید کننده به دلیل تأخیر در ورود لوله جهت تولید مخزن به آن نیاز داشته که شرکت آسیا ناما نسبت به فروش آن اقدام می کند.
و - منافع حاصل از عرضه اولیه سهام شرکت چگونه مصرف می شود؟
تصمیم گیری در این خصوص مربوط به تصمیم نهایی سهامدار عمده می باشد.

ز - برنامه شرکت برای افزایش سرمایه چیست؟
افزایش سرمایه منوط به کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب توسط مجمع عمومی صاحبان سهام است.

کد خبر 474814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =