برنامه فرابورس برای افزایش نقدشوندگی بازار

فرابورس ساعت معاملاتی اوراق و ETFهای با درآمد ثابت را افزایش می‌دهد.

در این زمینه یک کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با صدای بورس در مورد این خبر و تسریع در جابه‌جایی نقدینگی در بازارهای فرابورس گفت: خبر افزایش زمان معاملات اوراق با درآمد ثابت و صندوق‌های با درآمد ثابت قابل معامله در فرابورس امر مبارکی است.

علی عصاری بیان کرد: چنین تجربه‌ای را در etfهای قبلی داشتیم، مثلا صندوق‌های سهامی که مربوط به etfهای سازمان بورس هستند و یک سری از صندوق‌های اهرمی که تا ساعت ۳ معامله می‌شوند که این امر کمک به نقدشوندگی هرچه بیشتر بازار است.

وی افزود: مسئله پنهانی که وجود دارد، این است که پس از بسته شدن بازار کسی نمی‌داند چه اتفاقی در حال وقوع است و بازار به چه سمت و سویی می‌رود کما اینکه صندوق‌هایی مانند اهرم پالایش بعد از پایان بازار به واسطه اخبار چند درصد افت یا رشد داشتند.

این کارشناس بیان کرد: این عمل می‌تواند سمت و سوی بازار فردا را تعیین کند. علاوه بر مزیت نقدشوندگی، تایم بازار نیز بیشتر می‌شود و سهامداران زمان بیشتری برای خرید و فروش دارند. اما از سوی دیگر برای بازارساز هم اهمیت دارد که با خبر یا حجم زدن به این صندوق‌ها و حجم خوردن به واسطه اخبار می‌تواند برای بازارساز مانند یک ابزار عمل کند که این خبر بسیار مثبت است و هر چه این بازار رشد کند و بزرگ و بزرگتر شود، چه سهامداران خرد و چه سرمایه‌گذاران می‌توانند حرکت و رشد کنند و تماما این اقدامات در جهت توسعه و عمق دادن به بازار است.

بر اساس اعلام سروش خواجه حق‌وردی، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس، مقررشده زمان آغاز سفارش‌گیری این دسته از اوراق بهادار از ساعت ۸:۲۵ دقیقه تا ۸:۳۰ باشد و فرآیند حراج پیوسته از ۸:۳۰ الی ۱۵:۰۰ ادامه یابد.

وی در تشریح دلایل این تغییرات زمانی با تأکید بر لزوم افزایش نقدشوندگی در کل بازارها اظهار کرد: سرمایه‌گذاران به‌طور معمول در شرایط مختلف، سرمایه خود را بین ابزارهای با درآمد ثابت (مثل اوراق و صندوق‌های فیکس)، سهام و... جابه‌جا می‌کنند. با تغییر ساعت معاملات افراد می‌توانند پیش از آغاز معاملات بازارهای سهام، سرمایه خود را در صندوق‌های با درآمد ثابت یا اوراق، نقد کنند. قبل از این، پیش‌گشایش این بخش از بازار از ساعت ۸:۴۵ تا ۹ و حراج پیوسته نیز از ۹ تا ۱۵ بوده است که در شرایط جدید ۲۰ دقیقه به طول جلسه معاملاتی افزوده شده است.

کد خبر 474470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =