دولت حالا متوجه شده که دوره شعار خودکفایی در دوره تحریم،تمام شده

وقتی ادعای خودکفایی در شرایط تحریم را می‌کنیم باید به این نکته توجه کنیم که ادعای خودکفایی یک ادعای انحرافی است و باعث اتلاف منابع می‌شود.

به گزارش صدای بورس,مرتضی افقه، اقتصاددان گفت: وقتی ادعای خودکفایی در شرایط تحریم را می‌کنیم باید به این نکته توجه کنیم که ادعای خودکفایی یک ادعای انحرافی است و باعث اتلاف منابع می‌شود.

او توضیح داد:«جملات مثبتی مانند نعمت بودن تحریم‌ها یا زمینه‌ساز خودکفایی بودن تحریم‌ها را که عنوان می‌کنند بیشتر مصرف داخلی داشته و بلوفی بوده در برابر کشورهای تحریم‌کننده‌. درحالی‌که افرادی که این سخنان را بیان می‌کنند به خوبی می‌دانند تحریم‌ها تا چه میزان به پایه‌های اقتصادی کشور آسیب زده است.در حال حاضر دولت با واقعیت مواجه شده و دریافته است که این حرف‌ها شعاری بیش نبوده است.»

این اقتصاددان با بیان اینکه مشکل اصلی کشور در داخل است، اظهار کرد:«ما در سی‌ سال بعد از جنگ نتوانسته‌ایم بسترهای پیشرفت، رشد و رفاه جامعه‌ را به‌گونه‌ای هموار کنیم که در مقابل تحریم‌های خارجی کمترین آسیب را ببینیم. هیچ کشوری بی‌نیاز از مراودات خارجی نیست و نمی‌تواند به حداکثر رفاه برسد، مگر اینکه با سایر کشورها روابط سیاسی و اقتصادی داشته باشد. سوءتدبیرها در سه دهه گذشته باعث شد شکاف طبقاتی افزایش یافته و مناطق روستایی فقیر و فقیرتر شوند، حتی در شهر هم حاشیه‌نشینان به دلیل افزایش بیکاری فقیرتر شده‌اند. بنابراین وقتی تحریم‌ها هم از ابتدای سال 1397 تشدید شد،‌ این وضعیت شدت بیشتری یافت.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد:«تا پیش از تشدید تحریم‌ها در سال 1397 وضعیت فقیر بودن روستاها و حواشی شهرها را داشتیم، اما با پول نفت معمولا بی‌تدبیری‌های منجر به این فقر را کتمان کرده بودیم. افزایش تحریم‌ها بی‌کفایتی‌های گذشته و امروز را عریان‌تر کرده است. بنابراین گزارشی که گروه تحقیقاتی آیفو ارائه کرده، قطعا قابل ملاحظه و مورد تایید است.»

او با تاکید براینکه اگر تحریم‌ها لغو نشود، وضع بدتر می‌شود،‌ عنوان کرد:«در چنین شرایطی شکاف طبقاتی‌ افزایش یافته و فقرا فقیرتر می‌شوند، همچنین تعداد بیشتری از طبقه متوسط جامعه به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.»

به گزارش هم میهن,افقه معتقد است حالا که مجموعه ساختار سیاسی یکدست شده و رقیبی مانند دولت روحانی برای آقایان وجود ندارد که مشکلات را گردن او بیندازند، احتمالا به این واقع‌بینی رسیده‌اند که تحریم‌ها هرگز نعمت نبوده است یا حداقل برای ایران با شرایط خاص خودش نعمت نبوده است. بنابراین بهتر است تلاش بیشتری برای برداشتن تحریم‌ها بکنند تا بتوانیم روابط سیاسی و اقتصادی را از سر بگیریم و مردم ما از منافع تجارت خارجی بهره‌مند شوند. او پیش‌بینی‌می‌کند که در صورت عدم رفع تحریم‌ها و با ادامه این روند، تا پایان سال کشور از نظر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دچار بحران جدی شود.

کد خبر 473259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =