۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
سقوط لیر ترکیه بازهم رکورد زد

ارزش لیر ترکیه در روز پنجشنبه 0.8 درصد کاهش یافت و به پایین ترین حد خود رسید و افت شدید خود را نسبت به جلسه قبل افزایش داد که به گفته اقتصاددانان نشانه ای از کاهش کنترل های دولتی آنکارا در بازار ارز است. ​

به گزارش صدای بورس, گفتنی است که لیر ترکیه در روز چهارشنبه 7 درصد سقوط کرد زیرا به نظر می رسید که دولت تازه انتخاب شده این کشور استراتژی پرهزینه 18 ماهه خود را برای نگه داشتن ارز کنار گذاشته‌است. ترکیبی از کسری قابل توجه بودجه، مشکل تورم و به لطف چند سال سیاست های بسیار مشکوک، انباشته اندک ذخایر FX، به این معنی است که دلایل زیادی برای ادامه سقوط لیر وجود دارد.

اگر، یا کجا، متوقف می شود، هیچ کس واقعا نمی داند. تحلیلگران غول های وال استریت مانند جی پی مورگان و گلدمن ساکس و بازارهای فوروارد فارکس همگی فکر می کنند قیمت 25 یا حتی 30 دلار برای لیر ممکن است، که حتی از سطوح پایین بی سابقه سه شنبه، کاهش بزرگ دیگری است.

خیلی چیزها به این بستگی دارد که بانک مرکزی چه اقدامی در مقابل نرخ بهره خواهد کرد، چیزی که مقامات ترکیه مدت ها اصرار داشتند یعنی کاهش نرخ بهره فعلا که روی گزینه‌ها نیست. با این حال انتظار می رود بانک مرکزی در روزهای آینده رئیس جدیدی را به دست آورد. جی‌پی مورگان پیش‌بینی می‌کند که تقریباً به طور قطع نرخ بهره بلافاصله با یک افزایش بسیار بزرگ به جایی در منطقه 25 تا 30 درصد از 8.5 فعلی همراه خواهد شد.

سقوط لیر ترکیه بازهم رکورد زد/ اردوغان بازار ارز را رها کرد!

افزایش شدید بالقوه نرخ بهره می تواند به راحتی اقتصاد ترکیه را دوباره به بن بست بکشاند، یا حتی بدتر از آن، آن را وارد رکود کند، زیرا مصرف کنندگان کمربند خود را محکم می کنند و شرکت ها شاهد انفجار هزینه های وام هستند.

به گزارش خبرآنلاین,برخی از دردها به طور بالقوه با تقویت فصل گردشگری تسکین پیدا می‌کنند.

کد خبر 473251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =