مولدسازی دارایی‌ها از اهداف «ساتا»

نشست خبری مدیرعامل گروه مالی مهرگان و معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با اصحاب رسانه در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ در غرفه گروه مالی مهرگان برگزار شد.

به گزارش صدای بورس؛ معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در ابتدای نشست خبری که در غرفه گروه مالی مهرگان برگزار شد گفت: یکی از بزرگترین رسالت‌های سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان است.

کامران پور محمدی افزود: دو صندوق بزرگ تامین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق کشوری حدود ۱۰ میلیون مشترک دارند که پرداخت به موقع حقوق آنها اهمیت بسیار بالایی دارد. برای این موضوع سازمان از ابزارهای مختلفی در حال استفاده است که بتواند پرداخت حقوق را به موقع داشته باشد و بتواند تامین مالی را در مجموعه مدیریت کند. بنابراین گروه مالی مهرگان به عنوان یکی از ابزارهای سازمان تامین اجتماعی این رسالت را دارد که از ابزارهایی که در اختیار دارد بتواند عملا این نقش را برای ساتا که بازی کند.

وی ادامه داد: ابزارهای مختلفی در مجموعه گروه مالی است که به نوعی ساتا به عنوان یک نهاد حاکمیتی، دبیر کمیته سرمایه‌گذاری و مالی را عملا گروه مالی معرفی کرده که گروه مالی بتواند نقش معتمد را در ساتا بازی کند. همچنین بتواند یکی از بزرگترین رسالت‌های دارایی‌های غیر مولد تامین اجتماعی را مولد کند.

پورمحمدی در همین مورد اضافه کرد: این مورد یکی از بزرگترین مسولیت‌هایی است که در مجموعه ساتا به گروه مالی واگذار شده است. بر این اساس مجموعه غدیر، بیمه کوثر و سایر زیر مجموعه‌های ساتا عملا دارایی‌های خود را در اختیار گروه مالی قرار می‌دهند و گروه مالی باید این دارایی‌ها را مولد کند.

معاون اقتصادی ساتا تاکید کرد: نرخ بهره‌وری در کشور پایین است و این را می‌توان در اکثر صنایع و مراکز تولیدی دید. دلایل مختلفی وجود دارد برای کاهش بهره‌وری و تاکید مسولان بر ارتقای بهره‌وری است. مولدسازی دارایی‌ها به عنوان هدف در مجموعه تامین اجتماعی بدون ابزار بهره‌وری قاعدتا نخواهد بود. در این مورد کار سختی در پیش است و گروه مالی این رسالت را دارد که بتواند دارایی‌های سازمان تامین اجتماعی را مولد کند.

او درمورد تامین مالی افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که در پروژه‌ها داریم، بحث اولویت بندی پروژه‌هاست. خیلی از پروژه‌های باتوجه به زمانبر بودن آنها و اینکه پروژه در آن زمانی که تعریف شد، رفرنس آن قابلیت اجرایی داشت اما به دلایل مختلف پروژه به تاخیر افتاد باعث شد که در حال حاضر اگر پروژه بخواهد تکمیل شود نتواند خروجی مورد نظر را داشته باشد.

پورمحمدی در همین مورد تصریح کرد: سازمان تیمی را در نظر گرفته است که بتواند این پروژه‌ها را ارزیابی کند. یکی از وظایف ذاتی مدیران تعیین اولویت با توجه به محدودیت منابع است و ۴۰ میلیارد دلار عدد قابل تاملی است و به این سادگی قابلیت تامین ندارد.

وی در پایان گفت: باید با توجه به اولویت‌هایی که در حوزه‌های معدن، پتروشیمی، فولاد، سیمان و حوزه‌هایی که می‌تواند بازدهی بالاتری داشته باشد ارزیابی کنیم و قطعا ریزش اساسی در حوزه‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، خواهد داشت. در نهایت بتوانیم سبدی از پروژه‌های چابک فعال و زود بازده را برای کمک به تامین مالی داشته باشیم.

پذیرش مهرگان در بورس

مدیرعامل گروه مالی مهرگان در ادامه این نشست خبری گفت: از جمله برنامه‌های آتی گروه مالی مهرگان موضوع IPO و پذیرش در بورس اوراق بهادار است که دومین جلسه هیات پذیرش مهرگان عملیاتی شده و در سال جاری فرآیند عرضه اولیه سهام گروه مالی مهرگان را خواهیم داشت.

حسین کرمی افزود: گروه مالی مهرگان به منظور تکمیل زنجیره خود موفق به اخذ موافقت اصولی تاسیس شرکت صرافی و تاسیس شرکت لیزینگ شده است و در آینده نزدیک هم برنامه تاسیس صرافی، مشاور سرمایه‌گذاری، شرکت تامین سرمایه و شرکت رتبه‌بندی اعتباری را دارد. همچنین موضوع مدیریت بهینه پرتفوی سرمایه‌گذاری ساتا، تامین مالی پروژه‌های عظیم مجموعه ساتا که بالغ بر ۴۱ میلیارد دلار در حوزه پترو و پالایش تعریف شده است که امید است بتوانیم از ابزارهای تامین مالی بازار پول و سرمایه به ویژه اوراق صکوک استفاده کنیم و با توجه به ابزارهای پوشش ریسکی که در سیستم تعریف شده است، بحث تاسیس صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی و صندوق‌های رفاهی تکمیلی که در این نمایشگاه هم نوید اخذ موافقت اصولی آن از سمت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار شد که سه نهاد مالی موفق به اخذ موافقت اصولی شدند را در دستور کار گروه مالی ساتا قرار دهیم تا بتواند برای بازنشستگان و شاغلان جامعه هدف خود این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

وی در پایان ادامه داد: گروه مالی مهرگان به عنوان دبیر کمیته سرمایه‌گذاری در تامین مالی مجموعه ساتا معرفی شده است. در جلسات متعدد این موضوع را مورد بازنگری قرار دادیم و در خصوص پیشرفت درصد پروژه‌ها و اولویت پروژه‌ها بر اساس صنایعی که دارای مزیت رقابتی هستند و ابزارهای تامین مالی داخلی و خارجی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

کد خبر 473143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =