نشست شورای حکام آژانس اتمی آغاز شد

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقایقی پیش با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد.

به گزارش صدای بورس,در این نشست که تا جمعه ادامه دارد مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد.

این نشست همچون ادوار قبل به فعالیت‌های هسته‌ای در کره شمالی، سوریه و همچنین پیمان امنیتی اکوس می‌پردازد. پیش‌ران هسته‌ای در برزیل از مباحث جدیدی است که به دستورکار شورا اضافه شده است.

موضوع ایران هم یکی از سرفصل‌هایی است که طبق جلسات پیشین در دستور کار شورا عنوان شده و قرار است راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی شود.

نشست این دوره درحالی برگزار می‌شود که تعاملات سازنده ایران و آژانس در خصوص حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی، پروژه جوسازی‌ غرب علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی را ناکام گذاشته است.

هفته پیش منابع آگاه خبر دادند که در جریان گفت‌وگوها و تعاملات میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس اتمی دو توفیق جدید دیپلماتیک به‌دست آمده است. به این ترتیب پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (پرونده موسوم به آباده) و ادعاهای مطرح شده در خصوص تولید اورانیوم با غنای ۸۳.۷ در سایت فردو نیز که خبرگزاری بلومبرگ ادعا کرده بود، با توضیحات سازمان انرژی اتمی کشورمان بسته شده است.

هم زمان رسانه‌های همسو با رژیم صهیونیستی برای سیاه‌نمایی در این زمینه و جوسازی برای اعمال فشار علیه ایران در نشست شورای حکام دست‌به‌کار شدند. اما گزارش روز چهارشنبه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مختومه شدن دو پرونده پادمانی، تلاش صهیونیست‌ها را ناکام گذاشت.

بر اساس این گزارش، بازرسان آژانس دیگر در مورد ذرات اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۳.۷ درصد در تاسیسات زیرزمینی فردو سوالی ندارند. در این گزارش همچنین آمده است که بازرسان تحقیقات خود را در مورد آثار اورانیوم در مریوان، در نزدیکی شهر آباده، در حدود ۵۲۵ کیلومتری (۳۲۵ مایلی) جنوب شرقی تهران بسته‌اند.

این اتفاق مثبت در حالی رقم خورده است که رژیم صهیونیستی همواره تلاش داشته تا پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام به تنش‌ها دامن زده و ادعاهای بدون پشتوانه‌ای را مطرح کند. این رژیم در روزهای اخیر تلاش داشت تا ادعای دروغین ساخت تاسیسات مخفیانه جدیدی در رشته‌کوه‌های زاگرس را بر سر زبان‌ها بیاندازد که با اقبال مواجه نشد و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: دشمن صهیونیستی سال‌هاست که با طرح این سخنان بیهوده، علیه ایران فضاسازی می‌کند.

محمد اسلامی با بیان اینکه ایران مطابق با موازین آژانس و پادمان کار می‌کند، تصریح کرد: هرگاه هر فعالیتی بخواهیم انجام دهیم، تنظیماتش را با آژانس برقرار خواهیم کرد و مطابق آن عمل می‌کنیم. در فرآیندهای طی شده در گذشته که همواره اینها یک نوع برتری جویی داشتند و سعی می‌کردند با جوسازی و عملیات روانی فشار حداکثری را بر کشور تشدید کنند در این‌ماه‌های اخیر با موفقیت مواجه نشدند و شکست خوردند.

به گزارش ایرنا,اما پیشرفت صورت گرفته در خصوص مسائل پادمانی، امیدها برای تحرکات مثبت در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌ها را نیز افزایش داده است. یکی از شروط ایران برای دستیابی به توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها بسته شدن همه پرونده‌های ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه کشورمان بود و اگر آژانس فارغ از القائات، سناریوها و سندسازی‌های سرویس‌های جاسوسی غرب رفتار کند می‌توان نسبت به تحولات مثبت در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها امیدوار بود.

کد خبر 473064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =