مزایای تخصیص عرضه‌ اولیه‌های کوچک به صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مدیرعامل تامین سرمایه دماوند گفت: با اختصاص اعداد کوچک در عرضه‌های اولیه به کدهای سهامداری، سهم در روزهای بعد از ورود به بازار عرضه‌کننده نخواهد داشت.

به گزارش صدای بورس؛ میثم فدایی، مدیرعامل تأمین سرمایه دماوند در خصوص تخصیص عرضه اولیه سهام برخی شرکت‌های کوچک به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط گفت: برخی شرکت‌های پذیرش‌شده در فرابورس ارزش بازار کمی دارند که در صورت عرضه به کدهای معاملاتی حقیقی؛ عدد تخصیص داده شده بسیار ناچیز خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه عرضه‌های کوچک و تخصیص سهام بسیار اندک و چند ۱۰ هزارتومانی به هر کد مدت‌ها مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بازار بود، افزود: با اختصاص اعداد کوچک در عرضه‌های اولیه به کدهای سهامداری، سهم در روزهای بعد از ورود به بازار عرضه‌کننده نخواهد داشت.

وی ایجاد مشکلاتی مانند عدم عرضه سهم توسط سهامداران خرد و جدید و همچنین سود نقدی ناچیزی که به سهامداران تخصیص می‌یابد را از عمده دلایل تخصیص عرضه‌های کوچک به صندوق‌ها دانست و ادامه داد: در حال حاضر تعداد و سرعت عرضه‌های اولیه خوب است و سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند در عرضه‌های اولیه بزرگ بازار به‌صورت مستقیم شرکت کنند.

فدایی به تنوع در روش‌های عرضه اولیه در فرابورس اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع می‌تواند ورود شرکت‌ها به بازار را آسان‌تر و تسریع کند؛ همچنین ایجاد تنوع در روش‌های عرضه اولیه پاسخ به مطالبات اهالی بازارسرمایه بوده است که همواره به یک رویه‌ای این فرآیند معترض بودند.

مدیرعامل سابق فرابورس ایران ترغیب و تشویق به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌ها را از دیگر دلایل این روش عرضه اولیه دانست و تأکید کرد: در این روش عرضه اولیه وقتی سود نصیب صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود به این مفهوم است که تمامی دارندگان واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری از این منافع بهره‌مند خواهندشد.

مدیرعامل تأمین سرمایه دماوند، توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را با این روش عرضه اولیه مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: چنین فرایندی سرمایه‌گذاران و مردم علاقه‌مند به عرضه‌های اولیه را برای خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ورود غیرمستقیم به بازار سرمایه ترغیب می‌کند که باعث پررنگ‌تر شدن نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خواهد شد.

کد خبر 473040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =