جزئیات رشد تجارت ایران و امارات در سال گذشته

در سال گذشته مجموع تجارت ایران و امارات به بیش از ۲۴ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۵ درصدی از نظر ارزش دلاری مواجه شده است.

به گزارش صدای بورس,بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۱۲ ماهه سال گذشته با رشد صادرات و واردات بین ایران و امارات، مجموع تجارت خارجی دو کشور نیز با افزایش نسبی مواجه شده و همچنان این کشور را در صدر جدول قرار داده است.

نگاهی به آمارهای منتشر شده، نشان می‌دهد در سال گذشته مجموع تجارت ایران و امارات به بیش از ۲۴ میلیون و ۳۵۶ هزار تن به ارزشی بالغ بر ۵۷۸ هزار و ۶۰۸ میلیارد و ۵۶۸ میلیون تومان معادل ۲۴ میلیارد و ۱۶۱ میلیون و ۶۸۱ هزار دلار رسیده است که از نظر وزنی با رشد شش درصدی مواجه شده و افزایش ۱۵ درصدی را از حیث ارزش دلاری تجربه کرده است.

البته ارزش ریالی این مبادلات با توجه به حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت ماه سال گذشته برای واردات کالاهای اساسی، با رشد ۲۳۳ درصدی مواجه شده است.

بررسی آمارهای گمرک نشان می‌دهد که امارات با رقمی بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار و سهمی حدود ۳۰.۸۳ درصدی در بازار واردات ایران، بزرگترین وارد کننده محصولات مختلف در سال گذشته به کشورمان بوده است.

این میزان واردات نسبت به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ با رشد بیش از ۱۱ درصدی از نظر ارزش دلاری مواجه شده است.

بررسی جزییات واردات امارات به ایران نشان می‌دهد که انواع گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و قطعات آن‌ها در صدر کالاهای وارداتی از امارات به ایران بوده است که به حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بالغ بر ۶۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

پس از آن می‌توان به واردات بیش از پنج میلیون تنی ذرت دامی به کشور از امارات اشاره کرد که ارزش دلاری آن بالغ بر دو میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلار معادل بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان است.

گر چه تنوع و تعدد کالاهای وارداتی به ایران از امارات بسیار زیاد است، اما بر اساس اطلاعات گمرک و آنچه در جدول جزئیات واردات ۱۲ ماه سال گذشته ذکر شده، سومین رتبه در این میان به دانه سویا برمی‌گردد که در سال گذشته بالغ بر یک و نیم میلیون تن از این محصول به ارزشی بالغ بر یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار معادل بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان از این کشور به ایران وارد شده است.

پس از این محصولات نوبت به انواع ماشین‌های صنعتی و خانگی و اجزا و قطعات آن‌ها بر می گردد که در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار از این محصولات در ردیف‌های مختلف به کشور وارد شده است.

بررسی آمارهای گمرک نشان می‌دهد که امارات با خرید بیش از ۱۱ میلیون تن انواع محصولات مختلف از ایران به ارزشی بالغ بر ۱۵۹ هزار میلیارد تومان معادل پنج میلیارد و ۷۶۶ میلیون و ۹۹۲ هزار دلار و سهمی حدود ۱۰.۸۵ درصدی در بازار واردات ایران، چهارمین مشتری محصولات مختلف ایرانی در سال گذشته بوده است.

این میزان صادرات ایران به امارت نسبت به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ با رشد بیش از ۲۸ درصدی از نظر ارزش دلاری مواجه شده و یک نیم برابر بالاتر از رشد واردات است.

بررسی جزئیات صادرات ایران به امارات نشان می‌دهد که امارتی‌ها عمدتا مشتری فرآورده‌های نفتی و محصولات معدنی در سال گذشته بوده‌اند و این دسته از کالاها به وفور در میان ۱۰ کالای عمده وارداتی از امارات قابل مشاهده است. این ۱۰ کالای عمده مجموعا بیش از ۶۳ درصد از بهای کل محصولاتی که تاجران اماراتی از ایران خریداری کرده‌اند را شامل می‌شود.

رتبه نخست در میان این محصولات به «سایر روغن های سبک و فرآورده ها به جز بنزین» اختصاص دارد که وزنی بیش از ۹۶۸ هزار تن دارد و با ارزشی بیش از ۶۴۶ میلیون دلار سهمی معادل ۱۱.۲۱ درصد از کل صادرات ایران به امارات را به خود اختصاص داده است.

پس از آن نوبت به «سایر فرآورده های غیر مذکور دارای۷۰% وزنی یا بیشتر نفت یا روغن های معدنی قیری» می‌رسد که وزنی بیشتر از یک میلیون و ۴۸ هزار تن و ارزشی بالغ بر ۶۳۹ میلیون دلار دارد. این محصول نیز با سهمی برابر با ۱۱.۰۸ درصد دومین کالای صادراتی به امارات را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا,رتبه سوم در اختیار «قیر نفت» است که در سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیون تن از این محصول به امارات با ارزشی بالغ بر ۵۸۳ میلیون دلار صادر شده و سهمی معادل ۱۰.۱۲ درصد کل صادرات ایران به این کشور را از آن خود کرده است.

کد خبر 472907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =