مطالبه فعالان اقتصادی از «رئیسی» برای گزینه صمت

رئیس و اعضای هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران طی نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار معرفی وزیر توانمند به مجلس و توجه ویژه به وظایف و ماموریت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره وزیر آتی شدند.

به گزارش صدای بورس,رئیس و اعضای هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره گزینه احتمالی وزارت صمت به سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری نامه نوشتند.

در این نامه ۸ موردی که وزیر آینده در شرح وظایف و ماموریت وزارت صمت باید مورد توجه و اقدام قرار دهد به شرح زیر اعلام شده است: ۱- کوچک و چابک‌سازی بدنه وزارتخانه و تسهیل فرآیندها و رفع موانع اداری و تطویل رسیدگی به امور اداری و اجرایی فعالان اقتصادی؛ ۲- واگذاری تصدی‌های قابل واگذاری وزارتخانه وفق تاکیدات قانونی به بخش غیردولتی و به ویژه تشکل‌های فراگیر این بخش (لازم به توضیح است بخشی از این اقدام قبلا با تعامل و همکاری وزارت صمت و خانه صمت آغاز و نتایج مثبت و رضایت بخشی حاصل شده است.)؛ ۳- خصوصی‌سازی واقعی شرکت‌های تحت مدیریت این وزارتخانه به نحوی که مدیریت این شرکت‌ها نیز به بخش خصوصی واگذار و مداخله مدیران دولتی در اداره آنها خاتمه یافته یا به حداقل برسد. ۴- با بهره‌مندی از پشتیبانی و حمایت شخص جنابعالی و با بازبینی عملکرد مدیران وزارتخانه، بدون اعتنا به فشارها و تحمیل‌های احتمالی خارج از وزارتخانه، افراد فاقد شایستگی لازم را با متخصصان شایسته و با تجربه جایگزین کند. ۵- اهتمام به نهایی کردن تدوین راهبرد توسعه صنعتی–اقتصادی بلندمدت کشور با دقت و سرعت بالا ظرف 6ماه و تقدیم به محضر جنابعالی و هیأت دولت؛ ۶- بهره‌مندی از خواسته‌ها و نظرات و تقویت جایگاه تشکل‌های تخصصی و فراگیر بخش خصوصی به عنوان رویه جاری وزارتخانه؛ ۷- اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع و همگانی داده‌ها و مقررات و بانک‌های اطلاعاتی مورد نیاز فعالان اقتصادی؛ ۸- فراهم‌سازی و تسهیل فعالانه امکان توسعه روابط تجاری با سایر کشور.

در این نامه همچنین ضمن توصیه به توقف تفکیک وزارت صمت از رئیس جمهور خواسته شده که با شایسته‌گزینی مدیران ارشد این وزارتخانه از یک سو و تبیین عمومی شرح وظایف و مسئولیت‌های سایر بخش‌های مدیریتی کشور از سوی دیگر، هم ساختار و سازمان این وزارتخانه به سامان و آرامش دست یابد هم دیگر بخش‌ها در خصوص مسئولیت‌پذیری نتایج و آثار منفی و مثبت فعل و ترک فعل خود بر بخش اقتصاد و دسترنج بخش خصوصی متوجه و پاسخگو شوند.

فعالان اقتصادی همچنین خواستار این شدند که چنانچه سیاست دولت بر تفکیک بخش بازرگانی داخلی از وظایف وزارت صمت است، وظایف مرتبط در وزارت جهادکشاورزی نیز به وزارتخانه جدید محول شده و امور مربوط به صنایع تبدیلی کشاورزی نیز مانند گذشته از وزارت جهادکشاورزی منتزع و به وزارت صمت جدید اعاده شود.

مطالبه فعالان اقتصادی از «رئیسی» برای گزینه صمت

مطالبه فعالان اقتصادی از «رئیسی» برای گزینه صمت

منبع:اقتصادنیوز

کد خبر 472694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =