پیش‌بینی بازار هشتم خرداد ۱۴۰۲/ مه آلودگی بازار سرمایه

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، اتفاقات سیاسی و اجتماعی که در بازار رخ می‌دهد، فضای پیش‌رو را مه آلود می‌کند. به عنوان نمونه، سفر سلطان عمان به کشور و صحبت‌های جدیدی که در رابطه با فضای کلان اقتصادی و روابط ایران با سایر کشورها مطرح می‌شود، پیش‌بینی نوسانات و تکانه‌های بازار را کمی سخت می‌کند.

به گزارش صدای بورس، علی عصاری گفت: برای بررسی بازار سرمایه باید کمی به عقب برگردیم. دو روز ابتدایی شروع هفته شاهد ریزش محسوس در بازار بودیم؛ این اتفاق در حالی رخ داد که در هفته گذشته شاهد بازار بسیار مثبت بودیم که باعث امیدواری سرمایه‌گذاران شده بود، اما دو روز منفی پیاپی و شاخص مثبت روز دوشنبه که جنبه اصلاحی داشت، شرایط مناسبی را پیش‌روی ما نمی‌گذارد.

وی افزود: اتفاقات سیاسی و اجتماعی که در بازار رخ می‌دهد، فضای پیش‌رو را مه آلود می‌کند. به عنوان نمونه، سفر سلطان عمان به کشور و صحبت‌های جدیدی که در رابطه با فضای کلان اقتصادی و روابط ایران با سایر کشورها مطرح می‌شود، پیش‌بینی نوسانات و تکانه‌های بازار را کمی سخت می‌کند.

عصاری گفت: مسئله دیگری که باید مد نظر قرار داد، تعطیلات طولانی پیش‌رو است که حدود یک هفته به طول می‌انجامد. همین مهم سبب می‌شود که بسیاری از سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را به صندوق سپرده ثابت بسپارند که می‌توان تخمین زد که سهامداران در همین روزها اقدام می‌کنند. به همین منوال فردا (سه‌شنبه) باید منتظر بازار متعادل رو به پایینی باشیم به همراه نقدشوندگی بالا از طرف سهامداران خرد که به نیت ورود به صندوق‌های ثابت دست به این اقدام می‌زنند.

وی در ادامه گفت: در این مدت هیجان خرید یا اهرم فشار برای شاخص‌سازها، به ویژه خودرویی‌ها نداشتیم و حجم‌های یزرگتر این هیجان را داشتند ولی آنچنان قدرتمند نبود. انتظار می‌رود وضعیت فردای بازار هم به همین منوال پیش برود و با شرایط منفی‌تر رخ دهد. بنابراین بازار خیلی سبزی را پیش‌بینی نمی‌کنیم اما نقدشوندگی بالایی را شاهد خواهیم بود که این نقدشوندگی به جهت مسائل سیاسی و مه آلود بودن بازار است.

این کارشناس در ادامه گفت: این نوسانات به هیچ عنوان مشابه سال ۹۹ نیست و این تحلیل‌ها کوتاه‌مدت است و در بلندمدت قطعا شاهد بازار بهتری خواهیم بود که همه این مسائل در گرو ثبات نسبی مسائل سیاسی و اجتماعی است. هرگز نمی‌توان این ثبات را به طور مطلق داشت اما باید در نظر گرفت که بازار سرمایه بسیار ارزنده است و با به وجود آمدن این ثبات نسبی شاهد پیشرفت بازار سرمایه خواهیم بود.

کد خبر 472675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =