تبلیغ این کالا در همه رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی ممنوع است

مدیر دفتر بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان سازمان بهداشت جهانی سیگار را دروازه شروع مصرف مواد مخدر دانست و تاکید کرد که تبلیغ دخانیات در هر فضایی برخلاف قانون است.

به گزارش صدای بورس,مدیر دفتر بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان سازمان بهداشت جهانی در همایش دانشگاه بدون دخانیات، گفت: روند استعمال دخانیات در نوجوانان و جوانان افزایشی است. در فاصله پنج ساله سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ شیوع استعمال دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال ۸۸ درصد در خانم‌ها و ۱۹ درصد در آقایان افزایش یافته است و همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ شیوع استعمال دخانیات در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال در دختران ۱۳۳ درصد و در پسران ۱۳ درصد افزایش یافته است. مصرف قلیان در دوره ۱۰ ساله ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ نیز ۵۷ درصد در زنان و ۱۷ درصد در مردان افزایش یافته است. در مطالعه دیگری که در بین ۲۰۰۰ خانم در استان البرز در سال ۱۴۰۰ انجام شد، شیوع مصرف قلیان ۱۰.۵ درصد بوده است. سایر مطالعات نیز نشان دهنده دو برابر شدن شیوع مصرف دخانیات در پسران و دختران است.

وی افزود: قلیان دروازه شروع مصرف دخانیات و سیگار دروازه شروع مصرف مواد مخدر است. متاسفانه شیوع مصرف قلیان در خانم‌ها و نوجوانان در حال افزایش است.

مدیر دفتر بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان سازمان بهداشت جهانی نسبت به روند شیوع مصرف دخانیات در کشور هشدار داد و عنوان کرد: بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اگر روند فعلی ادامه داشته باشد، ایران یکی از ۳ کشوری خواهد بود که بیشترین شیوع استعمال دخانیات را در دنیا خواهد داشت.

رنجبر ادامه داد: صنعت دخانیات در هر فضایی که بتواند تبلیغ می‌کند که خلاف قانون است. صنعت کاری کرده است که استعمال دخانیات به عنوان ارزش شناخته شود که این غلط است. اضافه کردن عطر و طعم به دخانیات ممنوع بود اما در چند دوره نمایندگان مجلس در این رابطه مطالبه‌گری و پرسش کرده‌اند؟ یا وزارت بهداشت چقدر مبارزه با دخانیات را به اولویت اصلی خود تبدیل کرده است؟ چرا وزارت آموزش و پرورش همراهی نمی‌کند که مطالب آموزشی پیرامون عوارض دخانیات ذیل طرح «پاد» ارائه شود؟

وی افزود: در دانشگاه بدون دخانیات هدف این است که فضایی عاری از دود دخانیات داشته باشیم و از مردم در برابر دود دست دوم محافظت کنیم و در نهایت دانشجو را در این حیطه مطالبه‌گر کنیم.

در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید حسن معین شیرازی _ رئیس هیات مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، گفت: ما به رهایی و آزادی انسان‌ها از عادات بد و به زندگی سالم نیاز داریم. تمام دخانیات با یک «بفرما» شروع شده است. در تحقیقاتی که در ندامتگاه‌ها انجام شده مشخص شد تمام زندانیان معتاد، سیگاری هم بوده‌اند.

به گزارش ایسنا,وی افزود: اگر بخواهیم جامعه سالم داشته باشیم بیایید از اول جلوی گسترش مصرف سیگار را بگیریم که از همان بفرمای اول می‌توان جلوی آن را گرفت. الان ۱۸ سال است که با تک تک وزرای آموزش و پرورش جلسه می‌گذاریم که طرح «پاد» (پیشگیری از استعمال دخانیات) در مدارس اجرایی شود و همه هم اذعان دارند که چقدر طرح خوبی است اما تا امروز اجرایی نشده و سر آخر هم خودمان با بودجه و توان اندک طرح را از مدارس شهر ورامین آغاز کردیم. اگر دانش آموز از ابتدا یاد بگیرد به مواد مضر پاسخ نه بدهد، دچار سیگار و دخانیات نمی‌شود.

کد خبر 472614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =