مرغ ۱۱۰ هزار تومانی دیدید تماس بگیرید

دبیر کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی ایران با انتقاد از طرح موضوع واردات مرغ از ترکیه گفت: با چنین برنامه‌هایی مشکلات تولیدکنندگان رفع نخواهد نشد و وضعیت بازار مرغ بدتر خواهد شد.

به گزارش صدای بورس,گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر افزایش قیمت مرغ، همچنان مرغ در بازار کم است. در پی این وضعیت، دیروز، محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه باید مرغ بیشتری در کشور تولید شود، اعلام کرد که مجلس به وزارت جهاد کشاورزی یک هفته مهلت داده است تا وضعیت مرغ تعیین تکلیف شود.

همچنین، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد در صورتی که مرغداران برای عرضه کافی مرغ به بازار همکاری نکنند اقدام به واردات مرغ از کشور ترکیه می‌شود.

تهدید مرغداران کار را بدتر می‌کند

دبیر کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی ایران در واکنش به این صحبت‌ها گفت: با چنین برنامه‌هایی مشکلات تولیدکنندگان رفع نخواهد نشد.

پرویز فروغی با تاکید بر اینکه واردات مرغ در این شرایط جز اینکه وضعیت را بدتر کند، بهتر نخواهد نکرد، ادامه داد: به جای ساماندهی وضعیت تولید و تلاش درجهت افزایش تولید، باید به دنبال راه‌حل مشکلات بود. چنین صحبت‌هایی مایه دلسردی تولیدکنندگانی است که پای کار مانده‌اند و باعث می‌شود آنها هم از چرخه تولید خارج شوند.

دبیر کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور در واکنش به این سوال که چرا قیمت مرغ همچنان بالاست؟ گفت: نباید گفت قیمت مرغ (مرغ زنده) بالاست چون واقعا درحال‌حاضر قیمت مرغ به قیمت واقعی‌اش نزدیک می‌شود.

فروغی در مورد اینکه قیمت واقعی مرغ چند است و چه عددی مدنظر تولیدکنندگان است، هم بیان کرد: در حالی قیمت هر کیلو مرغ زنده را ۵۲ هزار تومان اعلام کرده‌اند که الان نزدیک به ۵۷ هزار تومان برای مرغدار تمام می‌شود یعنی مرغدار هنوز هم حدود ۵ هزار تومان ضرر می‌کند.

دبیر کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه ۵۷ هزار تومان حداقل قیمتی است که باید برای مرغ زنده در نظر گرفته شود، ادامه داد: قیمت جوجه یک‌روزه هم ۲۵ هزار و ۲۶ هزار تومان است و برخی تولیدکنندگان تا ۳۰ هزار تومان هم خریده‌اند یعنی تولیدکننده برای خرید ۴۰ هزار عدد جوجه باید تا یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پول بدهد بعد چگونه توقع دارند که مرغ خود را ۵۲ هزار تومان بفروشد؟!

بازار نهاده‌ها و جوجه یک‌روزه رها شده است

فروغی با بیان اینکه مشکلات امروز بازار مرغ ثمره عدم حمایت از تولیدکنندگان در ماه‌های گذشته است، افزود: باید نهاده‌ها و جوجه یک‌روزه را به قیمت مصوب به تولیدکننده بدهند و بعد از او قیمت مناسب بخواهند نه اینکه جوجه یک‌روزه و نهاده‌ها رها شده و بعد از تولیدکننده انتظار داشته باشند که محصول خود را که با هزار هزینه تولید کرده است به قیمت دستوری عرضه کند.

دبیر کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور با تاکید بر اینکه اگر بخش تولید ساماندهی شود شاهد بحران و هرج و مرج در بازار مرغ نخواهیم بود، گفت: باید از ابتدا قیمت‌های مولفه‌های تولید را بر اساس قیمت تمام‌شده مرغ در اختیار تولیدکننده قرار دهند بعد آن‌موقع از تولیدکننده انتظار داشته باشند که محصول خود را به قیمتی که اعلام می‌کنند بفروشد. اگر این کار را کردند و تولیدکننده همکاری نکرد بعد آن‌موقع برخورد کنند نه اینکه تمام مولفه‌های تولید رها باشد و فقط زورشان به تولیدکننده مرغ برسد چون مرغدار واقعا نمی‌تواند به این قیمت محصول خود را بفروشد.

فروغی در ادامه بیان کرد: الان هم اگر می‌بینید گوشت مرغ در بازار به قیمت ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود این گرانی به هیچ وجه از سمت مرغداران نیست و دلالان در حال سوء‌استفاده از این شرایط هستند و به هر قیمتی که دلشان بخواهد می‌فروشند که در این زمینه باید بخش‌های نظارتی ورود کنند.

با گرانفروشان به شدت برخورد می‌کنیم

در مورد علت گرانی مرغ در خرده‌فروشی‌ها و قصابی‌های سطح شهر با مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی جهاد کشاورزی صحبت کردیم. مسعود امراللهی در ابتدا کمبود در بازار مرغ را رد کرد و به همشهری آنلاین گفت: الان وضعیت بازار به لحاظ عرضه خوب است و دو سه روز است که ورودی به تهران بالا رفته و مشکلی در بخش تامین و عرضه مرغ نداریم.

امراللهی در مورد قیمت مرغ هم بیان کرد: قیمت‌ها رو به کاهش است و به قیمت مصوب که ۷۳ هزار تومان است نزدیک است و سعی ما بر این است که در چند روز آینده هم با تشدید نظارت‌هایی که در حال انجام است قیمت مرغ به قیمت واقعی برگردد.

این صحبت‌ها در حالی است که درحال‌حاضر هر کیلو مرغ تازه در سطح شهر تا ۱۱۰ هزار تومان هم به فروش می‌رود. امراللهی در این باره گفت: ما مرغ ۱۱۰ هزار تومانی ندیدیم و اگر مردم مرغ‌فروشی و قصابی‌ای را دیدند که مرغ را به قیمت بالای نرخ مصوب ۷۳ هزار تومان عرضه می‌کند حتما با ۱۲۴ تماس بگیرند و موضوع را گزارش کنند چون این امر تخلف و گرانفروشی محرز است و ما صددرصد با آن برخورد خواهیم کرد.

به گزارش همشهری آنلاین,مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما برخورد با گرانفروشی را فقط منوط به توزیع‌کنندگان و بازار نکرده‌ایم، گفت: اولویت ما برخورد با حلقه‌های اولیه‌ تامین مرغ است، بر این اساس بازرسین ما در حال رصد کل زنجیره تولید مرغ هستند و اگر در واحدهای تولید جوجه یک‌روزه، یا در بخش پرورش مرغ زنده و همچنین کشتارگاه‌ها گرانفروشی‌ای رخ دهد به شدت با متخلفین برخورد می‌کنند.

کد خبر 472488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =