یک سوم شرکت‌های بورسی در نقطه ایده‌آل هستند

نوسانات شاخص گاهی ساختگی و گاهی روند طبیعی بازار است اما در نهایت خروجی آن برای سرمایه‌گذاران یکی است.

به عقیده من شباهتی بین اصلاحات اخیر و سال ۹۹ وجود نداشته و از یک جنس نیستند. نکته بعد این که با توجه به رشد قیمت دلار و تورمی که شاهد هستیم به لحاظ دارایی‌های شرکت‌های بورسی شاهد یک آماس و بزرگ شدن هستیم که خود را در ارزش شرکت نشان می‌دهد.
بر اساس مدل‌های ارزش گذاری DCF و جریان آزاد و FCSX، تقریباً یک سوم شرکت‌های بورسی به لحاظ قیمتی نسبت به دارایی‌هایشان در نقطه ایده‌آل هستند. توصیه می‌شود عموم سرمایه گذاران آماتور که وارد بازار سهام می‌شوند به سمت شرکت‌هایی که حاشیه سود بالا در کنار BPS خوب دارند بروند تا بتوانند از مجمع آن‌ها سود خوبی بگیرند. حرفه‌ای‌هایی که دارایی دارند و در بازار هستند طبیعتاً چندان از اتفاقات اخیر بورس تاثیر نگرفته و بازار را خالی نکرده‌اند، این خروج‌های اخیر غالباً مربوط به افراد حقوقی که اطلاعات نامتقارن دارند و یا عمده افراد حقیقی که در بازار هستند و با مقدار کم اما ریسک‌گریز در بازار فعالیت دارند است. نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما امسال بازده دلاری شاخص با بازده ارز، طلا و مسکن و ... تفاوت چندانی نخواهد داشت هرچند از لحاظ ریسک، بازار سهام ریسکش نسبت به بقیه بازارها بیشتر و از طرف دیگر گین آن نیز بیشتر است و باید سرمایه گذار بداند کی ورود و کی خروج کند.
شاخص اگر روند و ارزش طبیعی خود را طی کند می‌تواند تا ۳ میلیون و یا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار و حتی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نیز رشد کند. عوامل جلوگیری کننده از رشد بازار در اقتصاد دوقطبی با آزادی اقتصادی ۱۵۹ خیلی زیاد است، یعنی در اقتصاد ذینفعانه که (به طور مثال زمانی که خبر احتمال ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای به دلیل مخالفت وزارت امور خارجه را می‌خوانیم) اثرش را در بازار می‌بینیم. این اقتصاد شدیداً ذینفعانه است و نمی‌شود پیش‌بینی کرد چه عواملی قرار است موثر باشد.
در دو طرف ماجرا جنگ ذینفعان را می‌بینیم چه وارد کننده و چه صادر کننده، ارز نیمایی، مبادلاتی، غیر مبادلاتی و ... همه موثر بر عدم قطعیت بازار هستند، یکی از عواملی که باعث می‌شود بازار بر اساس آنچه باید حرکت کند رشد نکند همین عوامل است و ریسک‌های بسیاری بر بازار قرار گرفته است. در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که هر چقدر شاخص بیشتر افت کند در یک سوم شرکت‌های بورسی از ارزش ذاتی سهم‌ها کم می‌شود. شرکت‌های پالایشی از همه لحاظ سودآورترند. اما در هر حال با توجه به وضعیت اقتصادی که داریم باید حتماً مدیریت ریسک انجام شود.

  • پیمان مولوی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۹۳ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 472452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =