بازارسرمایه در میان مدت و بلند مدت صعودی خواهد بود

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ روند صعودی به خود گرفت و شاخص کل از عدد ۱.۹۶۹.۰۰۰ واحد در ابتدای سال به عدد ۲.۲۷۷.۰۰۰ واحد در پایان روز ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ رسید و بازده ۱۵.۶۰ درصدی را نصیب سرمایه گذاران کرد.

البته شاخص تا محدوده ۲.۵۳۵.۰۰۰ واحد نیز صعود کرد اما به نظر می‌رسد با توجه به رشد شاخص کل در چند ماه اخیر، شناسایی سود توسط شرکت‌ها و سرمایه گذاران و همچنین تجربه تلخ سال ۱۳۹۹ که در ذهن اکثر سرمایه گذاران حقیقی به یادگار مانده است، عرضه سهام شدت گرفت و شاخص در طی ۴ روز کاری حدود ۲۵۸.۰۰۰ واحد کاهش داشت.

به نظر می رسد عرضه سهام توسط سرمایه گذاران در بازار طی دو الی سه هفته آینده با شتاب کمتری ادامه داشته باشد و پس از آن پیش بینی می شود تقاضا برای خرید سهام شدت گرفته و شاخص به روند صعودی باز گردد.
با توجه به افزایش نرخ ارز در ماه‌های انتهایی سال گذشته و احتمال افزایش سودآوری شرکت های صادرات محور به واسطه افزایش نرخ تسعیر ارز به دلیل افزایش نرخ تسعیر در مرکز مبادله ارزی و تاثیر نرخ ارز بر ارزیابی دارایی های شرکت ها، نرخ تورم موجود در کشور در دوسال اخیر و روند افزایشی آن در چند ماه اخیر، عقب ‌ماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی و همچنین با اجرا شدن قانون مالیات بر عایدی سرمایه، در سال ۱۴۰۲ انتظار ورود سرمایه به بازار سرمایه و صعود آن و افزایش قیمت‌ سهام شرکت ها در میان‌مدت و بلندمدت را خواهیم داشت.
همچنین شرایط ثبات سیاسی (داخلی و خارجی) باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه می‌شود و موجب می شود تا سرمایه گذاران بواسطه عدم جذابیت به سمت سرمایه گذاری در بازارهای موازی نروند. درنتیجه حجم معاملات در بازار سرمایه افزایش ‌یافته و سبب افزایش بازدهی سهام می‌شود. معتقدم سال ۱۴۰۲، سالی پر بازده برای بازارسرمایه باشد. از منظر تکنیکال شاخص به هدف خود در محدوده ۲.۵۰۰.۰۰۰ واحد دست یافت. با توجه به موج شماری صورت گرفته و عدم بروز واگرایی منفی در اندیکاتور RSI در تایم فریم روزانه به نظر می رسد موج اصلی صعودی شاخص کل هنوز به اتمام نرسیده است و شاخص قابلیت دستیابی به هدف خود در محدوده ۳.۱۰۰.۰۰۰ واحد را در میان‌مدت خواهد داشت و در طی یک سال آینده دستیابی به هدف ۴.۲۰۰.۰۰۰ واحد دور از ذهن نمی‌باشد. از نظر تکنیکال، شاخص شباهت زیادی با سال ۹۷-۹۶ داشته و صعود شاخص تا اهداف ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ و ۲۴.۰۰۰.۰۰۰ واحد در بلند مدت ( ۴ الی ۵ سال آینده) محتمل است. همچنین قوی‌ترین حمایت تکنیکال بازار در محدوده (۱.۹۷۰.۰۰۰-۲.۱۰۰.۰۰۰) واحد قرار دارد و به نظر می‌رسد شاخص مجدداً به زیر آن باز نخواهد گشت. در انتها به سرمایه گذاران خرد توصیه می شود از روش غیرمستقیم سرمایه گذاری در بازار سرمایه و پتانسیل شرکت های سبدگردان و صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند و در صورت انتخاب روش مستقیم سرمایه گذاری در بازار سرمایه، از خرید و فروش های هیجانی اجتناب کنند، در سهام شرکت ها سود ده و به اصطلاح بنیادی با قابلیت نقد شوندگی بالا و به قصد سرمایه گذاری بلندمدت اقدام به خرید سهام کرده و از خرید و فروش نوسانی سهام دوری کنند.

  • سید جواد درواری - مدیر شرکت سبدگردان آمیتیس
  • شماره ۴۹۳ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 472451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =