افت بیت‌کوین با حل بحران بدهی آمریکا

تلاش خزانه‌داری آمریکا برای بازسازی ترازنامه پس از حل مشکل افزایش سقف بدهی که می‌تواند به جذب نقدینگی از سیستم پولی منجر شود، تاثیر منفی بر بازار رمزارزها و قیمت بیت‌کوین خواهد داشت.

به گزارش کوین‌دسک، در حالی که بن‌بست در مذاکرات برای افزایش محدودیت بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری دولت آمریکا بر بازارها سایه افکنده است، برخی تحلیلگران که مخالف چنین توافقی هستند، هشدار داده‌اند که این اتفاق می‌تواند بر بازار کریپتوکارنسی تاثیر منفی داشته باشد.
دولت آمریکا در ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) به سقف قانونی ۳۱.۴ تریلیون دلاری خود رسید. این وضع، خزانه‌داری آمریکا را وادار به انجام اقدامات غیرعادی کرد. این اقدامات، وضعیت دارایی‌هایی همچون بیت‌کوین را که نسبت به نوسان نقدینگی حساس است، تثبیت و آنها را درباره آینده مطمئن کرد. البته افزایش مداوم نرخ بهره فدرال رزرو نیز بر این بازار اثرگذار بوده است.
بر این اساس، از فوریه سال ۲۰۲۳ تا میانه ماه می تراز حساب عمومی خزانه‌داری آمریکا از ۵۰۰ میلیارد دلار به ۶۸ میلیارد دلار کاهش یافت. همچنین بر پایه برآورد گولدمن ساکس، این رقم تا هفته آینده به سطح ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید که به معنای ضرورت افزایش سقف بدهی دولت آمریکاست، چرا که در صورت افزایش نیافتن سقف بدهی، دولت آمریکا ورشکسته خواهد شد.
از سویی، معنای افزایش یافتن سقف بدهی دولت این است که خزانه‌داری برای بازسازی تزارنامه خود اقدام به انتشار اوراق بدهی دولتی و جذب نقدینگی خواهد کرد. این اتفاق به جذب نقدینگی موجود در سیستم به سمت اوراق و افزایش بازده آنها منجر خواهد شد. در چنین شرایطی، بیت‌کوین معمولا در مسیر مخالف حرکت می‌کند. به بیان ساده‌تر، باید منتظر کاهش قیمت پادشاه رمزارزها بود.
بدین ترتیب باید گفت، درست است که افزایش سقف بدهی دولت آمریکا موجب کاهش بی‌ثباتی اقتصادی این کشور می‌شود اما دارایی‌هایی همچون بیت‌کوین هیچ ارتباط یا اتصالی با اقتصاد واقعی ندارند و به شدت به نقدینگی وابسته هستند.
در این زمینه، نوئل آکسون، مدیر پیشین بخش تحقیقات کوین‌دسک می‌گوید: انتشار اوراق بدهی برای پر کردن خزانه دولت تاثیر معکوسی بر بازار کریپتوها بر جا می‌گذارد. در واقع، نقدینگی از دارایی‌های پرریسک به سمت اوراق بدهی دولتی دارای بازده مطمئن و بدون ریسک کشیده خواهد شد. این خبر بدی برای بیت‌کوین و طلا به شمار می‌رود چون وقتی بازده اوراق دولتی افزایش می‌یابد، جذابیت این دارایی‌ها کاهش پیدا می‌کند.
بیشتر تحلیلگران بازار رمزارزها معتقدند، ورشکستگی دولت آمریکا موجب فروش سرآسیمه در بازار سهام خواهد شد (همانگونه که در مارس ۲۰۲۰ و در پی گسترش بحران کرونا شاهد بودیم و قیمت بیت‌کوین با رشد ۵۰ درصدی روبه‌رو شد).

  • شماره ۴۹۳ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 472443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =