نوسان در بازارهای جهانی کامودیتی

قیمت نفت برنت در هفته گذشته ۱.۹ درصد افزایش یافت که این امر باعث شد تا بالای ۷۵ دلار در هر بشکه معامله شود.

با وجود این، سفته‌بازان نسبت به بازار همچنان نگرش منفی دارند و سود خالص ICE برنت برای دلالان در هفته مورد نظر کاهشی بود؛ به طوری که گفته می‌شود سود حاصله در هفته گذشته کوچکترین جایگاهی است که دلالان در سال جاری داشته‌اند.
نگاه عمیق‌تر به داده‌ها نشان می‌دهد که این حرکت به دلیل ایجاد موقعیت‌های فروش طولانی‌مدت انجام شده است. در همین حال، نفت گاز ICE همچنان شاهد افزایش کوتاه‌مدت در هفته گذشته بود و سفته‌بازان در هفته گذشته با سود نسبتا خوبی روبه‌رو بودند که نشان می‌دهد ردپای این گروه در بازار نفت گاز ادامه خواهد داشت که خطرات پوشش کوتاه‌مدت این گروه در بازار را گوشزد می‌کند. در این بین گزارش‌های موثق نشان می‌دهند فعالیت حفاری در ایالات متحده همچنان کند می‌شود.
آخرین داده‌های بیکر هیوز نشان می‌دهد که تعداد دکل‌های حفاری نفتی طی هفته گذشته با ۱۱ کاهش به ۵۷۵ مورد رسیده است. این کمترین تعداد از ژوئن ۲۰۲۲ است و تعداد دکل‌های حفاری در حال حاضر ۴۸ دکل از اوج ۶۲۳ دکل که در ژانویه مشاهده شد، کاهش یافته است. کاهش سرعت فعالیت حفاری ایالات متحده یک نگرانی برای بازار نفت است که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری با کسری قابل توجهی مواجه شود. به نظر می‌رسد تولیدکنندگان نگران کاهش قیمت در بازار نفت هستند.
تصویر کلان نیز احتمالاً تولیدکنندگان را کمی مرددتر می‌کند. با این حال، این روند، خبر خوبی برای اوپک پلاس خواهد بود، زیرا نشان می‌دهد که آنها قادر خواهند بود به حمایت از قیمت‌ها بدون خطر از دست دادن سهم بازار برای تولیدکنندگان آمریکایی ادامه دهند.

فلزات - تولید فلز چین افزایش می‌یابد
داده‌های اخیر بورس آتی شانگهای (ShFE) نشان می‌دهد که موجودی‌های هفتگی برای تمام فلزات اساسی در هفته گذشته کاهش یافته است. ذخایر هفتگی مس تا روز جمعه با ۱۵۸۷۲ تن کاهش به ۱۰۲۵۱۱ تن رسید. در میان سایر فلزات، موجودی‌های هفتگی نیکل با افت شدید ۴۸ درصدی به ۹۰۸ تن رسید، در حالی که موجودی‌های آلومینیوم ۹ درصد و ذخایر روی و سرب به ترتیب ۷.۶ درصد و ۲۰.۲ درصد تا ابتدای هفته گذشته کاهش یافت.
اعداد اخیر اداره ملی آمار (NBS) نشان می‌دهد که تولید مس تصفیه شده در چین با ۱۴ درصد افزایش در سال به ۱.۰۶ میلیون تن در آوریل رسیده، در حالی که تولید روی و سرب به ترتیب با ۱۳ درصد افزایش به ۵۹۴ تن و ۴ درصد افزایش در سال به ۶۱۴ تن رسیده است.
آخرین داده‌های تجاری از گمرک چین نیز نشان می‌دهد که واردات آلومینیوم و محصولات فرفورژه با ۲۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۲۲۳ هزار تن در ماه آوریل رسیده است. به این ترتیب واردات انباشته در چهار ماهه اول سال به ۷۹۷.۶ تن رسید که ۱۲.۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. در سمت صادرات، صادرات آلومینا با جهش ۵۶.۴ درصدی نسبت به سال گذشته به ۷۰ هزار تن رسید. این افزایش عمدتاً ناشی از جریان‌های قوی‌تر به روسیه است.

کشاورزی - واردات ذرت چین کاهش می‌یابد
آخرین اعداد تجاری از گمرک چین نشان می‌دهد که واردات ذرت به میزان قابل توجهی با ۵۴.۶ درصد کاهش نسبت به سال قبل به یک میلیون تن در ماه گذشته رسیده است که باعث می‌شود واردات انباشته در سال جاری به ۸.۵ میلیون تن برسد که ۸.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد. در حالی که واردات ذرت تحت فشار قرار گرفته، واردات گندم در ماه آوریل ۱۴۱ درصد افزایش یافته و به ۱.۶۸ میلیون تن رسیده که مجموع واردات را در چهار ماه اول سال به ۶.۰۳ میلیون تن رسانده است که ۶۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می‌دهد.
جدیدترین داده‌های CFTC نشان می‌دهد که خریداران واقعی، خرید خالص خود را در ذرت CBOT کاهش داده‌اند. سود خالص سوداگرانه در گندم CBOT نیز کاهش یافته است. با این حال، فشاری که از هفته گذشته بر روی قیمت‌ها دیده می‌شود، به دلیل تمدید قرارداد غلات دریای سیاه، نشان از آن دارد که سفته‌بازان احتمالا اخیراً سهام خالص خود را در ذرت و گندم افزایش داده‌اند.

  • شماره ۴۹۳ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 472423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =