۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
جو بی‌ثباتی در بازار IPO 

سرخوشی اولیه ناشی از رونق فعالیت‌های اقتصادی و ثبت آمار مثبت IPO ها در ابتدای سال ۲۰۲۳ به دلیل دورنمای غیرمنتظره افزایش نرخ تورم و نرخ بهره به سرعت رنگ باخته است.

در این میان، تلاطم در نظام بانکی جهان نیز رونق عرضه‌های اولیه سهام را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. بر پایه گزارش موسسه ارنست اند یانگ، با وجود ادامه عرضه اولیه سهام در بورس‌های جهان در سه ماه نخست ۲۰۲۳ اما آمار تراکنش‌های بزرگ با افت روبه‌رو شد.

در حال حاضر هم شرکت‌ها و هم سرمایه‌گذاران در انتظار شرایط بهتر بازار هستند و تا آن زمان، بازار عرضه‌های اولیه رونق چندانی نخواهد داشت. به بیان دیگر، در میان بی‌ثباتی کلان‌اقتصادی و ژئوپلیتیکی موجود که با تنش در نظام بانکی جهانی تشدید شده است، عرضه‌های اولیه سهام از رونق چندانی برخوردار نیست. در چنین شرایطی، اولویت سرمایه‌گذاران دیگر رشد سهام نیست بلکه ارزش آن است.
در همین حال، شرکت‌هایی که به دنبال عرضه سهام خود در بورس‌ها هستند، بر تحکیم پایه‌های کسب‌وکار خود در این شرایط بی‌ثبات هستند تا با غلبه بر چالش‌های عرضه اولیه سهام، به بهترین شکل از این فرصت برای ادامه حیات و توسعه فعالیت‌هایشان استفاده کنند.
آمارهای موجود حکایت از آن دارند که در سه ماه نخست ۲۰۲۳ تعداد عرضه‌های اولیه سهام در بورس‌های جهان در مقایسه با سه ماه نخست ۲۰۲۲ به میزان ۸ درصد کاهش پیدا کرده است. در همین حال، ارزش عرضه‌های اولیه نیز افتی ۶۱ درصدی را ثبت کرده است. بررسی سه منطقه جهانی نشان می‌دهد، منطقه EMEA (اروپا- خاورمیانه- آفریقا) با ۱۹ درصد بیشترین میزان افت از نظر تعداد عرضه‌های اولیه را به خود اختصاص داده است. از نظر ارزش عرضه‌های اولیه نیز منطقه APAC (آسیا- اقیانوسیه) با ۷۰ درصد کاهش درآمد حاصل از عرضه اولیه سهام روبه‌رو شده است. در همین حال، منطقه Americas (آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی) هم از نظر تعداد و هم درآمد حاصل شاهد رشد بوده است. در جدول زیر آمار عملکرد عرضه‌های اولیه در سه ماه نخست ۲۰۲۳ را مشاهده می‌کنید.

جو بی‌ثباتی در بازار IPO 

بررسی‌ها حکایت از آن دارند که بخش انرژی با ۴۰ درصد، بالاترین سهم را از کل ارزش عرضه‌های اولیه در سه ماه نخست ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. اما از نظر تعداد عرضه‌های اولیه سهام، بخش فناوری پیشتاز بوده است. پس از بخش فناوری، بخش‌های صنعت، محصولات و خدمات مصرفی، مواد اولیه و بهداشت بیشترین تعداد عرضه‌های اولیه را به خود اختصاص دادند. اما از نظر ارزش عرضه‌های اولیه، پس از بخش انرژی، بخش‌های صنعت، فناوری، مواد اولیه و محصولات و خدمات مصرفی جای گرفتند. در سه ماه نخست امسال تعداد ۱۸ عرضه‌اولیه برون‌مرزی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷۸ درصد رشد نشان می‌داد. تعدادی از شرکت‌های چینی قصد دارند در سه ماه دوم برای پذیرش در بورس‌های آمریکا و سوئیس اقدام کنند.

  • شماره ۴۹۳ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 472420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =