بازگشایی‌ها در قهقرا

از جریانات معمولی که همیشه در بازار سرمایه وجود دارد، توقف نمادها گاه به دلیل برگزاری مجامع در مدت زمان کوتاهی است که اتفاق می‌افتد و این توقف به دلیل ابهامات، نبود شفافیت، انحلال شرکت، رعایت نکردن معیارهای پذیرش و موارد قضایی حتی‌ ماه‌ها و سال‌ها خواهد بود.

این توقف نماد برای سهامداران اما به مانند حبس سرمایه آنها در شرکت مزبور است. حبسی که در آن دست سهامداران از سرمایه خود کوتاه بوده و تا بازگشایی مجدد نماد هیچ راهکاری برای زنده کردن سرمایه خود ندارند. در بین نمادهای متوقف ممنوع ۴۶ نماد متعلق به شرکت بورس هستند و ۳۱ نماد نیز در بازارهای فرابورس ایران هستند.

توقف برخی از نمادهای این لیست به دلیل برگزاری مجمع بوده و در کوتاه‌ مدت بازگشایی خواهند شد. اما هستند نمادهایی که به دلایل مختلف و گاه نامشخص متوقف شدند و حال بیش از هزاران روز از ممنوعیت معاملات آنها گذشته است. «چبسپا»، «بدکو»، «تراک»، «چکارم»، «وآداک»، «توسعه» و «فسلیر» از جمله نمادهایی هستند که بیشتر از ۲۰۰۰ روز از تعلیق آنها می‌گذرد و سرمایه سهامداران آنها حبس و از دسترس خارج شده است.

عدالت‌های ممنوع
شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی نمادهایی هستند که عموم مردم جامعه سهامداران آن هستند و حبس و توقف آنها در طولانی مدت اتفاق افتاده است. برای مثال نمادهای «وسبوشهر»، «وسکهبو»، «وساربیل»، «وسمازن»، «وسمرکز»، «وسیلام»، «وسیستا»، «وسگلستا»، «وسیزد» و «وسهرمز» چندین سال از توقفشان می‌گذرد که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان بوشهر و مازندران به دلیل بررسی وضعیت اطلاعاتی ناشر و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی کهگیلویه، اردبیل، مرکزی، ایلام، سیستان و بلوچستان، لرستان، یزد و هرمزگان به دلیل عدم رعایت الزامات دستورالعمل پذیرش متوقف هستند. به این نمادها در گزارش‌های پیشین هفته‌نامه اطلاعات بورس اشاره شده و زمان بازگشایی آنها و دلیل توقف طولانی آنها هم پیگیری شده بود، اما نتیجه چشمگیری نداشت.

تلاش سازمان برای بازگشایی
بر همین اساس ولی‌اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در همین مورد گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در جلسات شورا مطرح شده اما نمی‌توان زمانبندی دقیقی برای آن داد. موضوع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به دلیل اهمیت فراگیر بوده و با ناشران عادی تفاوت دارد. جعفری افزود: در جلسات شورا مدام روی آن بحث و بررسی می‌شود که به چه شیوه‌ای باید بازگشایی شود. به جز شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس و فرابورس نماد متوقف طولانی مدت نداریم. بقیه نمادهای متوقف به دلیل برگزاری مجمع، افزایش سرمایه و ... است که به زودی بازگشایی خواهد شد.
وی درمورد نمادهایی که در بازار پایه فرابورس و برای طولانی مدت متوقف هستند، ادامه داد: در بورس و فرابورس نماد متوقف برای بیشتر از ۱۰ روز نداریم و تنها ۲۶ نماد استانی سهام عدالت متوقف هستند. اما در بازار پایه تقریبا ۲۰ نماد متوقف داریم. در حال حاضر هم با پیگیری‌ها و مدل‌های مختلف در تلاش هستیم تا این نمادها را باز کنیم. او ادامه داد: عده‌ای از نمادها از سال‌های دور متوقف ماندند مانند کاشی اصفهان که از سال‌های ۹۴ و ۹۵ متوقف هستند. فعلا برنامه برای این شرکت‌ها این است که آنها را وارد بازار توافقی کنیم و به طور دقیق چنین پیش بینی داریم.
جعفری در پاسخ به این سوال که آیا سهامداران می‌توانند سرمایه خود را پس بگیرند گفت: درواقع سهامداران پول خود را نمی‌توانند تا زمانی که نماد بازگشایی نشده پس بگیرند چون نمادی که در تابلو درج شده یا به عبارتی شرکت نزد سازمان ثبت شده، تنها باید از طریق سامانه معاملات جا به جا شود. باید ابتدا این سهم باز شود و سپس سهام خود را بفروشند و از پول آن استفاده کنند، اما در همین رابطه می‌تواند به سازمان شکایت کند تا به آن رسیدگی شود.

بازگشایی‌ها در قهقرا

بازگشایی‌ها در قهقرا

  • نگاه پندار - خبرنگار
  • شماره ۴۹۳ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 472416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =