۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
منطق بازار، عامل ریزش‌ها 

تاکنون ریزشی به این صورت و در سه روز متوالی دیده نشده بود و به نظر می‌رسد این امر به نوعی دستوری بوده است.

در خصوص شناسایی سود نیز به طور متوالی تمام بازار در سود بوده است و به محض اینکه تمایل بورس برای اینکه رشدهای آنچنانی را مهار کند همانند آنچه در سال ۹۹ وجود داشت، دیده شد، به صرافت افتادند تا آن را شناسایی کنند، این مورد اثر آن را تشدید کرده است و به نوعی تنها چیزی که می‌توان فهمید این موضوع است.
ما در بازاری هستیم که اگر هر اتفاقی رخ دهد حتی با فرض اینکه سیاست سازمان هم کنترل قیمت‌هاست، هر کسی باید استراتژی‌هایی خود را در سرمایه‌گذاری داشته باشد، احتمال نیز می‌رفت که پس از آن که بورس دخالت کند حداقل به صورت تکنیکالی حوالی عدد ۲ میلیون و ۴۰۰ الی دو میلیون و ۵۰۰ اصلاحی داشته باشد که انجام شد. در حال حاضر به دنبال انگیزه های آن می‌گردند که به نوعی چرا این اتفاق رخ داده است اما حتی اگر بورس نیز دخالت نمی‌کرد ممکن بود این شناسایی سود انجام شود بنابراین به نظر می‌رسد دنبال مقصر گشتن کار درستی نباشد. در حال حاضر تنوع سبدگردان ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه گذاری به قدری بالاست که در این باره نمی‌توان گفت در بازار اقدام فرضی یک گروه یا یک بخش عاملی جهت دهی به بازار باشد. بنابراین از سال ۱۳۹۹ هر قدر که زمان می‌گذرد و معاملات و حجم بازار را می‌بینیم باید بگذاریم به حساب اینکه در منطق بازار است نه اینکه از بیرون کسی بخواهد دخالت کند.
در نهایت به نظر می‌رسد یک ترند مثبت ملایم در بازار خواهیم داشت و اصلاحات غیرآزار دهنده که ریزش‌های شدیدی را به دنبال ندارد بعد از ریزش اخیری که اتفاق افتاد تقریبا می‌توان گفت کف بازار بر روی دو میلیون و ۲۰۰ و دو میلیون و ۱۰۰ در بدترین حالت درآمده است، بنابراین یک رشد خفیفی با نرخ دلار پایان سال و بودجه امسال و سایر متغیرها داریم و بعید به نظر می‌رسد این رشدها چیزی شبیه به رشدهای سال ۹۹ باشد و با اصلاحات عدد دو میلیون و ۸۰۰ تا سه میلیون برای شاخص را خواهیم دید.

  • داریوش روزبهانه - رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه
  • شماره ۴۹۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 472015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =