۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
امید به زندگی ایرانیان چند سال شد؟

تا سال ۱۴۳۰ حدود ۲۶ درصد جمعیت ایران «سالمند» می‌شود. سیاست‌های قانون جوانی جمعیت بیشتر بر باروری تمرکز دارد و اصلا به مرگ و میر توجه ندارد.

به گزارش صدای بورس,شهلا کاظمی‌پور، معاون سابق مرکز مطالعات و پژوهشهای جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، جمعیت‌شناس و استاد دانشگاه در با بیان اینکه درحال‌حاضر کشور ژاپن در مرحله سوم سالمندی قرار دارد و بیش از ۲۴ درصد جمعیت این کشور سالمند هستند، می‌افزاید: براوردهای انجام شده نشان می‌دهد تا سال ۱۴۳۰، ۲۶ درصد جمعیت ایران سالمند خواهد بود و این در حالی است که سالمندی جمعیت موجب افزایش مرگ و میر و کاهش رشد جمعیت خواهد شد.

این جمعیت‌شناس با بیان اینکه اگر تصادفات کاهش یابد از انواع ناتوانی‌ها نیز کاسته می‌شود، شاخص امید زندگی ایران را حدود ۷۴ سال و شاخص امید زندگی توام با سلامت را حدود ۴۰ الی ۴۵ سال اعلام می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سالمندی جمعیت پدیده‌ای حتمی است، اعلام می‌کند که تا سال ۱۴۲۰ ایران حدود ۱۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود ۲۰ میلیون نفر از این افراد را سالمندان تشکیل خواهند داد؛ حتی اگر باروری افزایش یابد باز هم ۲۰ میلیون نفر سالمند در ایران وجود دارد.

به گزارش ایسنا,کاظمی‌پور با اشاره به اینکه در جمعیت‌شناسی اصطلاحی تحت عنوان سیاست‌های سالمندی فعال در راستای برنامه‌ریزی برای خودکفایی سالمندان وجود دارد، می‌گوید: خودکفایی سالمندان مستلزم این است که افراد در جوانی و در دوران اشتغال تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی و از نظر بیمه‌های بهداشت و درمان تحت حمایت باشند.

کد خبر 471988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =