مهار تورم با بورس در کوتاه‌مدت

با توجه به رشد بازار سرمایه و این که سایر بازارهای موازی فعلاً در حالت آرامی به سر می‌برند، هرچه دولت بتواند برنامه و قوانین بهتری برای جذب سرمایه داشته باشد، به احتمال زیاد نقدینگی‌های سرگردان و نقدینگی‌های موجود در سایر بازارها که امکان نقد شدنشان وجود دارد، به سوی بازار سرمایه سوق پیدا می‌کنند که قاعدتاً می‌تواند تورم موجود را کنترل کند.

در حال حاضر پارامترهای موجود با توجه به ورود پول حقیقی و حجم معاملات و ارزش معاملات گویای این است که وضعیت موجود ادامه دارد مگر اینکه عوامل خارج از مسائل اقتصادی و یا خبر خیلی مهم منفی منتشر شود که بتواند فعلاً در این مقطع جلوی ورود پول را بگیرد و با توجه به این که شاخص از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته و از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عبور کرده است و همچنان شاهد ورود پول هستیم، احتمالا این وضعیت حداقل در کوتاه‌مدت ادامه‌دار خواهد بود. مهار تورم از طریق بورس نیز در کوتاه‌مدت ممکن است اما در بلندمدت باید یکسری پارامترهای کلان تغییر کند تا تورم کنترل شود.
ورود پول‌ها به بازار سهام قوی و جریانات نقدی که وارد صنایع مختلف می‌شود خوب است اما سرمایه‌گذارانی که سال ۹۹ را دیدند و یا تازه‌وارد هستند، نباید وارد هر سهمی شوند بلکه با آرامش وارد سهم‌ها شده و سهم‌هایی را انتخاب کنند که بنیاد لازم را دارد. صندوق‌ها هم گزینه مناسبی برای تازه‌واردان هستند، نمی‌توان گفت هر روز مثبت هستند اما هیجانات بازار را کنترل می‌کنند؛ هرچند سهامدار حرفه‌ای ممکن است به شخصه بیشتر از صندوق سود به دست آورد.
پول‌های بسیاری وارد بازار شده است و باز هم وارد خواهد شد، اما اصلاح ذات بازار است و به نقطه‌ای می‌رسد که خروج بسیاری داریم، بنابراین سرمایه‌گذاران بهتر است پول خود را بخش بخش وارد کنند. هنوز بسیاری از سبدها که در سال ۹۹ در بورس بودند و متضرر شدن وارد بازار نشده‌اند و هرچند که بسیاری هم وارد شدند. در سال ۹۹ پروسه صدور کد بورسی حدود ۶ ماه طول می‌کشید اما در حال حاضر تقریباً همه کد بورسی دارند و رشد بازار شاید ۶ ماه زمان نبرد بنابراین بهتر است از این فرصت استفاده کنند و به ماه بعد و زمان بعد موکول نکنند.

  • بهراد موسوی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۹۱ هفته نامه اطلاعات بوس
کد خبر 471600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =