چه غذایی به تنظیم سطح بالای اسید اوریک کمک می کند؟

اسید اوریک یک محصول زائد است که در اثر تجزیه پورین ها تولید می شود که در بسیاری از غذاها یافت می شود.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ وقتی می نشینید تا از گوشت های اندام مانند جگر و غذاهای دریایی مانند قزل آلا و ماهی تن لذت ببرید، ممکن است از مولکول کوچکی که می تواند بدن شما را خراب کند آگاه نباشید.

اسید اوریک، محصول جانبی تجزیه پورین ها که در بسیاری از غذاها یافت می شود، می تواند در جریان خون انباشته شده و منجر به انواع مشکلات سلامتی شود. هنگامی که سطح اسید اوریک در بدن بیش از حد بالا می رود، می تواند باعث درد طاقت فرسا، التهاب و حتی آسیب کلیه شود. در این عصر رژیم های غذایی غنی و سبک زندگی کم تحرک، سطوح بالای اسید اوریک به طور فزاینده ای رایج می شود و درک چگونگی کنترل این مولکول را مهم می کند.

اگر سطوح بالایی از اسید اوریک در بدن شما تشخیص داده شد، مهم است که مراقب غذاهایی که می خورید باشید. اسید اوریک یک محصول زائد است که در اثر تجزیه پورین ها تولید می شود که در بسیاری از غذاها یافت می شود.

علائم اسید اوریک بالا در خون شما

سطوح بالای اسید اوریک، در صورت عدم درمان، می تواند باعث آسیب دائمی استخوان، مفاصل و بافت و همچنین بیماری کلیوی و قلبی شود.

موارد زیر می تواند علائم اسید اوریک بالا باشد:

نقرس (بیماری که باعث التهاب، ناراحتی مفاصل، سفتی و قرمزی می شود)

سنگ کلیه

لرز و تب

حالت تهوع

استفراغ

مواد غذایی برای کاهش اسید اوریک

برای کمک به کاهش خطر حملات نقرس و مدیریت سطوح بالای اسید اوریک، پیروی از رژیم غذایی کم پورین بسیار مهم است. در اینجا برخی از مواد غذایی وجود دارد که باید در صورت داشتن سطوح بالای اسید اوریک مصرف کنید:

لبنیات کم چرب

محصولات لبنی کم چرب مانند شیر، پنیر و ماست منابع عالی پروتئین و کلسیم هستند. همچنین نشان داده شده است که آنها سطح اسید اوریک را کاهش می دهند.

گیلاس

تحقیقات منتشر شده در هنداوی نشان داد که گیلاس سطح اسید اوریک را کاهش می دهد و خطر حملات نقرس را کاهش می دهد. آنها را می توان به صورت تازه یا خشک مصرف کرد و همچنین می تواند به عنوان آب میوه مصرف شود.

توت ها

توت ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و خواص ضد التهابی دارند. آنها همچنین پورین کمی دارند و می توانند به کاهش سطح اسید اوریک کمک کنند.

سبزیجات

بیشتر سبزیجات پورین کمی دارند و می توان آنها را به مقدار زیاد مصرف کرد. برخی از گزینه های خوب عبارتند از اسفناج، کلم بروکلی و گل کلم.

غلات کامل

غلات کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل سرشار از فیبر هستند و می توانند به تنظیم سطح اسید اوریک کمک کنند.

آجیل و دانه ها

مغزها و دانه هایی مانند بادام، گردو و دانه های کتان سرشار از چربی های سالم هستند و می توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین است و نشان داده است که سطح اسید اوریک را کاهش می دهد.

گوشت بدون چربی و ماهی

گوشت های بدون چربی مانند مرغ و بوقلمون منابع خوبی از پروتئین هستند و پورین کمی دارند. ماهی هایی مانند سالمون و تن نیز پورین کمی دارند و چربی های سالم بالایی دارند.

آب

نوشیدن آب زیاد می‌تواند به دفع اسید اوریک اضافی از بدن و جلوگیری از حملات نقرس کمک کند.

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد

در حالی که پیروی از یک رژیم غذایی کم پورین می تواند در مدیریت سطوح بالای اسید اوریک مفید باشد، مهم است که برخی از غذاهای پر پورین را نیز محدود یا اجتناب کنید. این شامل:

گوشت های اندام مانند جگر و کلیه

غذاهای دریایی مانند آنچوی، ساردین، صدف و ماهی

گوشت قرمز مانند گوشت گاو و خوک

الکل، به ویژه آبجو و شراب

همچنین حفظ وزن مناسب، ورزش منظم و اجتناب از کم آبی بدن برای کمک به کاهش خطر حملات نقرس بسیار مهم است.

یک رژیم کم پورین که شامل غذاهایی مانند لبنیات کم چرب، گیلاس، توت ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و دانه ها، تخم مرغ، گوشت بدون چربی و ماهی، دمنوش های گیاهی و آب است، می تواند به مدیریت سطوح بالای اسید اوریک کمک کند. برای جلوگیری از حملات نقرس، پرهیز یا محدود کردن غذاهای با پورین بالا و حفظ یک سبک زندگی سالم به طور کلی مهم است.

کد خبر 471485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =