رونمایی از نخستین اوراق مرابحه سهام در «تماوند»

نشست خبری و مراسم رونمایی از نخستین اوراق مرابحه سهام در شرکت تامین سرمایه دماوند، با حضور مدیران این مجموعه و گروه مالی شهر برگزار شد.

به گزارش صدای بورس، یک عضو هیات مدیره «تماوند» در این باره گفت: توسعه ابزارهای مالی یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که این بازار را از سایر بازارها متمایز می‌کند. از سال‌های پیش ما شاهد متنوع‌سازی ابزارهای مالی در بازار سرمایه هستیم که برای رفع نیاز بازیگران اقتصادی ارائه شده‌اند.

میلاد فروغی افزود: یکی از مهمترین نهادهایی که در بازار سرمایه نقش کلیدی ایفا می‌کنند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که با نگاه بلندمدت در بازار سرمایه حضور دارند و امروزه در کنار سایر حوزه‌های بخش تامین سرمایه، توسعه پیدا کرده‌اند. پیش از این ابزارهای چندانی در بازار وجود نداشت و تنها اوراق اجاره برای تامین مالی هلدینگ‌ها معرفی شده بود که مورد استقبال قرار گرفت اما به علت پیچیدگی مراحل اجرایی نیاز به تدوین ابزار دیگری بود که بتواند فرآیند تامین مالی را فراهم کند.

فروغی در ادامه گفت: اوراق مرابحه سهام که شاهد توزیع موفق آن توسط گروه تامین مالی دماوند برای گروه‌های مالی شهر هستیم، ابزاری است که ویژگی‌های بارزی را برای هلدینگ‌ها و شرکت‌ها در بخش سرمایه‌گذاری در سهام بورسی یا فرابورسی فراهم می‌کند و تاثیر این سهام بر بازار سرمایه، فراهم‌سازی امکان اهرم برای هلدینگ‌هاست و آنها می‌توانند از این اوراق برای سرمایه‌گذاری طولانی استفاده کنند.

در ادامه مدیرعامل گروه مالی شهر درباره این اوراق گفت: در بازار سرمایه بحث تامین سرمایه با نهادهای مالی زیاد بوده ولی با حضور دکتر فدایی با نوآوری و به سرعت در حال انجام است. در بحث انتشار اوراق مرابحه سهام هم جسارت در تصمیم‌گیری و پیگیری ویژه لازم بود.

اسماعیل درگاهی افزود: ابزارهایی در بازار سرمایه وجود داشت که متصل به سهام بودند مثل حق تقدم ولی امروزه با گسترش این ابزار تغییراتی در حوزه سرمایه ایجاد شده که نیازمند تولید ابزارهای جدید است. اتفاقات گذشته مانند دارایی پایه سهام در بازار سرمایه ظرفیتی را برای هلدینگ‌ها فراهم کرده است؛ هلدینگ‌ها به دلیل قرارگیری در راس امور، نیازهای سرمایه‌گذاری متفاوتی دارند و این ابزار باعث ایجاد ظرفیت‌هایی می‌شود که برای مثال شرکت‌های کوچکتری که خارج از بازار سرمایه هستند را به وسیله انتشار اوراق و محاسبه صحیح جذب کرده و تامین مالی انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما خود را موظف به توسعه می‌دانیم چرا که هر قدر ابزارها متنوع‌تر باشند، قدرت مانور هلدینگ‌ها گسترده‌تر می‌شود. بسنده کردن به یک اوراق بهادار، توسعه ما را دچار مخاطره می‌کند. ارزش اوراق مرابحه سهام که منتشر شده، ۳۰۰میلیارد تومان است ولی این کار قابلیت عرضه بیشتر و سریع‌تر را دارد.

در ادامه جلسه میثم فدایی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند گفت: نکته مثبت در توزیع این اوراق، سرعت انتشار آنهاست که در کمتر از سه ماه انجام شد. نکته دیگر اینکه تا به حال ابزاری برای تامین مالی هلدینگ‌ها وجود نداشت، اوراق اجاره سهام را سازمان بورس طراحی کرد که دارای چالش‌های زیادی بود. در اجاره اوراق تمام منابع جمع‌آوری می‌َشود ولی الزاما وارد سهامی عام نمی‌شود اما در اوراق مرابحه سهام تمامی منابعی که منتشر می‌شود، صرف خرید سهام در بازار ثانویه می‌شود.

توزیع این سهام برای حمایت از سهام شرکت‌ها و افزایش‌ سرمایه آنها بسیار مفید خواهد بود و از منابع منتشر شده این اوراق هم امکان خرید سهام و امکان خرید ابزارهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس وجود دارد.

کد خبر 471175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =