کمک به رشد بورس/ کاهش اقبال بازارهای غیرمولد

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، لایحه جدید مالیاتی می‌تواند به رشد بازار کمک ‌کند ولی تداوم و اجرای درست آن و اینکه نهایتا با رشد نقدینگی که حتما باید کنترل شود مواجهیم، مهمترین نکته است.

علی جبل عاملی، در گفت‌وگو با صدای بورس در مورد اینکه از خرید و فروش ملک و خودرو تا طلا و رمزارز همگی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد شرایط امروز بازار با سال ۹۹ متفاوت باشد. اقبال به سمت بازار وجود دارد و محدودیت‌هایی که در سایر بازارهای رقیب به وجود آمده طبیعتا باعث می‌شود که بخشی از نقدینگی که می‌توانست به طرف بازارهای غیرمولد برود، چه با هدف سودآوری یا سفته‌بازی، به بازار سرمایه وارد ‌شود.

وی افزود: طبیعتا با تصویب لایحه مالیات عایدی بر سرمایه، حرکت پول به سمت بازار تسریع می‌شود تا در بخش غیرمولد یا سفته‌بازی جریان پیدا نکند اما نمی‌توان انتظار داشت که تمامی نقدینگی‌ها به سمت بازار سرمایه یا ابزارهای درآمد ثابت و سپرده بانکی برود و قطعا افرادی به دنبال راهی برای دور زدن این مصوبه می‌روند تا بخشی از نقدینگی را به سمت سایر بازارها ببرند چرا که نهایتا انتظارات تورمی در بازار وجود دارد.

جبل عاملی گفت: این لایحه می‌تواند به رشد بازار کمک ‌کند ولی تداوم و اجرای درست آن و اینکه نهایتا با رشد نقدینگی که حتما باید کنترل شود، مواجه خواهیم بود، نکته اساسی است. بنابراین ابزارها باید به نحوی متنوع شود که علایق و ذائقه‌های مختلف ریسک را پوشش دهد تا سرمایه‌گذاران به دور از هیجان با اطمینان بیشتری در بازار حضور پیدا کنند. در نهایت می‌توان گفت این لایحه می‌تواند به رشد بازار کمک کند و تا حدی جلوی سفته‌بازی را در بازارهای رقیب بگیرد تا اثر کمتری بر معیشت مردم به وجود آید.

این کارشناس همچنین اشاره کرد: هر چند افزایش نرخ ارز می‌تواند اثرات مثبتی بر بازار داشته باشد ولی در عین حال تقاضای سوداگرانه در بازار غیررسمی می‌تواند بر معیشت مردم و همینطور در بحث مهم مسکن اثر ‌بگذارد. در این شرایط رشد قیمت مسکن که مردم را تحت فشار قرار داده، این لایحه می‌تواند کمک‌کننده باشد. اما همانطور که گفته شد، اثرات مثبت به شرط اجرای درست این لایحه و اینکه تصویب آن با در نظر گرفتن همه شرایط باشد، رخ خواهد داد.

کد خبر 471152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =