۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
فرار شاخص از کمند محدودیت‌ها 

در آخرین هفته فروردین ماه، بازار با تقاضا در اکثر گروه‌ها معامله شد و صف‌های خرید سبب شد که شاخص کل با رشد ۳.۵ درصدی به سطح ۲ میلیون و ۲۵۳ هزار واحد برسد.

هجوم خریداران
در روز شنبه ۲۶ فروردین شاهد حضور سنگین حقیقی‌ها در سمت خرید بودیم که در نهایت شاهد ورود ۲۳۰۰ میلیارد تومان پول به بازار بودیم. شاخص هم وزن به نسبت شاخص کل رشد بهتری داشت که نشان‌دهنده توجه بازار به سمت سهام‌های کوچکتر بود. از اتفاقات مهم این روز بازگشایی بانک ملت بود که پس از شفاف‌سازی تسعیر ارز سبب شد گروه بانکی مورد اقبال بازار قرار بگیرد. از خبرهای مهم این روز می‌توان به پیش راه‌اندازی پتروشیمی گچساران اشاره کرد که تاثیر بسزایی در نمادهای پترول، ممسنی، کازرو و دهدشت دارد.

سهم‌های جامانده
در دومین روز هفته بازار با توجه به رسیدن سهم‌ها به محدوده‌های مقاومتی خود با عرضه همراه شدند اما ورود پول حقیقی سبب شد که صف فروش در نمادها تشکیل نشود. سهم‌هایی که رشد خوبی داشتند وارد فاز استراحت شدند و سهم‌هایی که از سقف ۹۹ خود فاصله داشتند، بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. با فشار عرضه‌ها در بازار شیب ورود پول کاهش یافت و به ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. گروه‌های غذایی، حمل و نقل، فرآورده‌های نفتی، سایر مالی، رادیویی و بیمه‌ای بیشترین ورود پول را داشتند. ارزش معاملات خرد بالا و حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان ثبت شد. شرایط بازار به گونه‌ای بود که خریداران اجازه اصلاح عمیق را نمی‌دادند و عرضه و تقاضا در بازار زیاد بود.

ادامه رشد شاخص
در سومین روز هفته، عرضه‌ها در ساعات ابتدایی بازار زیاد بود اما به تدریج با جریان پول در بازار روند معاملات بهبود پیدا کرد. گروه خودرویی و کوچکترها عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل داشتند. از دلایل فشار عرضه در ساعات ابتدایی این روز می‌توان به صحبت‌های رئیس جمهور در یکشنبه شب اشاره کرد که ترس در دل فروشندگان ایجاد کرد. بانکی‌ها، انبوه‌سازی، خودروسازان، دارویی‌ها و سیمانی‌ها بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند. در نهایت شاخص کل با رشد حدود ۰.۶۲ درصدی به سطح ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار واحد رسید.

رکوردزنی ارزش معاملات
در روز سه‌شنبه آخرین هفته فروردین ماه، یک روز خاص و فراتر از انتظارات رقم خورد و افزایش تقاضا در کلیت بازار و صف‌های خرید سبب شد که ارزش معاملات خرد به ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد. در انتهای بازار با عرضه حقوقی‌ها سبب شد که کوتاه‌مدتی‌ها سمت فروش بروند و عرضه در بازار بیشتر شود و به اصطلاح بازار دست به دست شود. سهام‌های ریالی و کوچکترها بیشتر مورد اقبال بازار قرار گرفتند. خودروسازان، فلزات اساسی، تامین آب و برق و گاز، بانک‌ها، حمل و نقل و کانه‌های فلزی بیشترین ورود پول را ثبت کردند. از خبرهای مهم این روز می‌توان به کاهش زمان واریز سود شرکت‌های بورسی و فرابورسی به چهارماه اشاره کرد.

یک روز منفی
در آخرین چهارشنبه فروردین ماه با توجه به تعطیلات پیش‌رو انتظار افزایش عرضه‌ها در بازار می‌رفت که در نهایت سبب شد که شاخص کل با کاهش در سطح ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار واحد به کار خود پایان دهد. تقاضا در میانه‌های بازار نتوانست بر فشار عرضه‌ها غلبه کند اما باز هم در این شرایط ورود پول حقیقی‌ها در بازار را شاهد بودیم. از اخبار مهمی که می‌توان یکی از دلایل عرضه‌های این روز دانست، ابلاغیه مصوبه کمیته پایش ریسک بازار در خصوص کاهش ضرایب تعدیل سهام‌ به ۵۰ درصد بود. در نهایت بانکی‌ها، حمل و نقلی‌ها، بیمه و شیمیایی‌ها بیشترین ورود پول به بازار را داشتند.

توجه به سهم‌های کوچک
در اولین روز کاری هفته گذشته، بازار با ترید شروع به کار کرد. با توجه به دستورالعمل جدید سازمان فشار عرضه‌ها در بازار بیشتر شد اما بازار تمایل به اصلاح شدید ندارد و این اتفاقات سبب شد که فرصت برای خریداران و دست به دست شدن بازار را فراهم کند. حجم معاملات قوی امیدواری برای ادامه روند صعودی در بازار را می‌دهد. اوضاع در کوچکترها بهتر بود و شاهد رشد در شاخص هم وزن بودیم. بیمه‌ای‌ها، انبوه‌سازی و شیمیایی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در نهایت شاخص کل با رشد اندک در کانال ۲ میلیون و ۳۲۶ هزار واحدی باقی ماند.

تشدید عرضه‌ها
در دومین روز کاری هفته، بازار پرتقاضا شروع شد اما به تدریج عرضه‌ها در بازار شدت گرفت و بسیاری از صف‌های خرید عرضه شدند. ورود پول هوشمند به بازار سبب شد که صف‌های فروش سنگین در بازار شکل نگیرد. از اتفاقات مهم این روز می‌توان به مصوبه کاهش حد نصاب صندوق‌های با درآمد ثابت از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد اشاره کرد که علاوه به مصوبه کاهش ضریب تعدیل اعتباری سهام این موضوع نیز باعث تشدید عرضه‌ها در بازار شد. ارزش معاملات خرد در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان ثبت شد. در نهایت شاخص کل با رشد ۱.۸۲ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۳۶۸ هزار واحد رسید.

تمایل به اصلاح
در آخرین روز هفته بازار پرعرضه‌ای را شاهد بودیم. رنج های منفی در خودروسازان سبب شد که کلیت بازار با فشار عرضه همراه شود. ارزش معاملات خرد به بالای ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید. تحرکات در بازار دلار آزاد سبب رشد قیمتی آن شد. رقابت در بورس کالا سبب شد که پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها با رشد قیمتی همراه شوند. در نهایت شاخص کل با کاهش ۳۴۰۰ واحدی در سطح ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار واحد ایستاد.

تحولات مهم هفته
بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت شاهد اقداماتی از سوی سازمان بورس به منظور کشیده شدن ترمز صعود بود.
در اولین اقدام، سقف اعتبارات مشتریان از ۶۵ درصد به ۵۰ درصد کاهش یافت. به فاصله کمتر از یک هفته سازمان بورس سقف سهام صندوق‌های با درآمد ثابت را از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش داد. اقدامی که در مواردی فلسفه واقعی صندوق‌های با درآمد ثابت است اما در ۳ ماه آتی ۱۰ همت فروش به بازار تحمیل خواهد کرد. سازمان با این اقدامات نتوانست از صعود شاخص در این مدت جلوگیری کند و در عین حال حتی در منفی‌ترین روزها شاهد ورود پول حقیقی بودیم.
یکی از مهمترین عرضه‌های اولیه، عرضه پی پاد در اواخر هفته با رشد بیش از ۵۰ درصدی بازگشایی شد. ارزش بازار این نماد به ۳ و نیم همت رسید که فاصله قابل توجهی با نمادهای دیگر پرداخت در بورس دارد و انتظار تداوم صعود در روزهای آتی وجود دارد.
رقابت در بورس کالا نسبت به هفته آخر فروردین افزایش یافت و دلار معاملاتی در بورس کالا به حدود ۴۵ هزار تومان رسید. سکه در بالای ۳۱ میلیون تومان و اونس در محدوده ۲ هزار دلار بود. در این میان صندوق‌های طلا در آخر هفته به دلیل رشد دلار با اقبال روبه‌رو شدند.
شرکت‌های پتروشیمی استانی ممسنی، کازرون و دهدشت شاهد سقف خرید سنگین به دلیل انتشار اخبار افتتاح گچساران بودند. در این میان رای دادسرا برای شکایت سازمان بورس و اشخاص حقیقی به دادگاه رفته و در برخی از موارد جلب دادرسی صورت گرفته است.
هفته گذشته، بازارهای جهانی ضعیف بودند. قیمت مس به ۸ هزار و ۵۰۰ دلار و قیمت روی به ۲ هزار و ۶۰۰ دلار کاهش یافت. قیمت نفت در محدوده ۸۰ دلار تثبیت شد.
توجه بازار در این روزها به شرکت‌های کوچک و جامانده یا بیشترین فاصله از سقف ۹۹ است. نمادهایی که در بسیاری از موارد سودآوری خاصی ندارند و در گروه پتروشیمی، پتروشیمی‌های خوراک مایع به دلیل فرصت استفاده از گپ ارزی بیشتر مورد توجه بازار هستند. مجمع غدیر همراه با اخبار خاصی بود و از جمله ابطال معامله اسفراین و سنگان و همچنین اخباری از فعال‌سازی برخی معادن وکغدیر.
در مجموع بازار سرمایه بین گروه‌های مختلف در حال چرخش است و تداوم ورود پول حقیقی با وجود تلاش سازمان بورس برای کنترل رشد شاخص منجر به صعود بازار در هفته پیش‌رو خواهد شد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۸۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 470783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =